- Mottaker: Jelpr
- Designbyrå: Sikt
- Beløp: 580 000 kroner
Om lag én av ti ungdom og unge voksne er verken i jobb, utdanning eller opplæring. Samtidig bruker staten milliarder på vikarbyråer, og de fleste bedrifter mangler arbeidskraft.
Rekrutteringsplattformen Jelpr ønsker å finne ut hvordan de kan motivere personer som har falt utenfor arbeidslivet til å komme i jobb igjen. Jelpr mener at midlertidige oppdrag både kan redusere ledigheten på kort sikt og gi arbeidsledige praktisk erfaring, mestringsfølelse og en mulighet til å prøve ut arbeidsevnen sin.
Sammen med designbyrået Sikt skal de undersøke utfordringene arbeidsledige står overfor, særlig i møte med NAV og andre instanser.
Denne innsikten skal kombineres med en bedre forståelse av behovene til arbeidsgivere og andre interessegrupper. Målet er en skape en helhetlig og innovativ tjeneste som bidrar til at flere kommer i arbeid.
Juryen konstaterer at prosjektet går løs på komplekse utfordringer knyttet til ledighet og utenforskap, samtidig som det også kan levere verdier til arbeidsgivere.
«Næringspotensialet er betydelig, da prosjektet kan posisjonere Jelpr som en foretrukket partner for rekruttering på tvers av bransjer, både nasjonalt og internasjonalt. Ved å utvikle en plattform som reduserer kostnader og effektiviserer prosessene for bemanning, kan prosjektet sette en ny standard for hvordan teknologi kan koble arbeidskraft med behov i markedet,» står det i juryuttalelsen.