Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Applausen var høy og forventingene store blant de rundt 300 publikummerne, da juryleder Hedda Foss Lilleng, daglig leder i Snøhetta Design og Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA ønsket velkommen: 

Målet med å dele ut DOGA-merket er å spre kunnskap om og inspirere flere til å ta i bruk design og arkitektur i sitt innovasjonsarbeid. Fordi det rett og slett fører til bedre løsninger for de som skal bruke produktet, tjenesten eller omgivelsene, innledet Hjemdal. 

Ved inngangspartiet ble gjestene bedt om å slippe en ball i en av tre store glassvaser. Hver søyle representerte et svar på spørsmålet hvem er du?

En funksjonell Tripp Trapp-stol, inkluderende finn.no eller kanskje Deichman Bjørvika?  
 
For hvordan påvirkes vi av våre omgivelser, tjenester og produkter – bevisst eller ubevisst? Og formes vår identitet av våre omgivelser? Dette var blant samtalene som ble en inngang til programmet for utdelingen av DOGA-merket. 

Se alle bilder fra arrangementet her (Flickr) >>

Se opptak av arrangementet her (Youtube) >>

– Målet med å dele ut DOGA-merket er å spre kunnskap om og inspirere flere til å ta i bruk design og arkitektur i sitt innovasjonsarbeid. Fordi det rett og slett fører til bedre løsninger for de som skal bruke produktet, tjenesten eller omgivelsene.

Tor Inge Hjemdal

Administrerende direktør i DOGA

Fem mennesker spiser lunsj i en vinduskarm. Foto.
Både gamle kjente og nye bekjentskaper ble stiftet 14. mars.
Foto: Morten Brakestad
Samling av mennesker i en hall. Foto.
Dette var siste prisutdelingen i DOGA-huset i Hausmanns gate. I September flytter DOGA til Nedre Voll gate 4 i Oslo.
Foto: Morten Brakestad

Hvordan sikrer vi fremtiden for norsk design og produksjon?

I en panelsamtale med Elin Schjenken Halvorsen, daglig leder i Hovinbyen Sirkulære Oslo, Kathrine Myhre, administrerende direktør i Patentstyret, Stian Ekkernes Rossi, markedssjef i Saferock og Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA, ble dette store temaet dissikert og diskutert. 
 
Men fremfor en konklusjon, ble det heller stilt noen tankevekkende spørsmål av paneldeltakerne. 

Kan man i større grad gjøre kunnskap til en eksportvare, ikke bare produkter? Kan vi eksportere kunnskapen  på en måte som både gir økonomiske vekstmuligheter nasjonalt og nye måter å jobbe på globalt?

Tankegods er vel også mer bærekraftig enn eksport av hele produkter.

Elin Schjenken Halvorsen og Tor Inge Hjemdal i samtale. Foto.
Elin Schjenken Halvorsen fra Hovinbyen Sirkulære Oslo og Tor Inge Hjemdal, adm. dir. i DOGA var blant deltakerne i panelsamtale om fremtiden for norsk design og arkitektur.
Foto: Morten Brakestad
Per Valebrokk i samtale med Stian Ekkernes Rossi. Foto.
Panelsamtalen ble moderert av Per Valebrokk. Til høyre, Stian Alessandro Ekkernes Rossi fra Saferock.
Foto: Morten Brakestad

Kan samfunnet og fagpersonene selv utvide handlingsrommet for både arkitekter og designere – kan de i inn i flere ledd enn den skapende delene av en verdikjede?

– Det stopper også alt for ofte med at designere og arkitekter som tenker gode tanker. Så ja, vi trenger kreativitet, men vi trenger også mer gjennomføring, kommenterte Rossi.

Kvinnelig mottager holder DOGA-merket statuetten. Foto.
Line Leirstrand Beydoun fra Eiendoms- og byfornyelsesetaten i Oslo kommune beundrer DOGA-merket-statuetten. Hun har vært med i prosjektet Nye Langøyene – et samarbeid mellom Oslo kommune, Asplan Viak, Veidekke og SWECO.
Foto: Morten Brakestad
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Oldernes Tung med propellhatt på hodet. Foto.
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Oldernes Tung fikk utdelt en propellhatt av Glenn Sæstad, strategisk designer og partner i Lokalt Byrå, og Herman Billett, strategisk designer i Comte Bureau. De kom også med gode råd til offentlig sektor om kreativitet og innovasjon.
Foto: Morten Brakestad

Heder og ære til årets mottagere

– Om vi skal utvikle blant annet kunstig intelligens, er vi nødt til å tenke på innbyggerne for å utvikle dette på en trygg, god og bærekraftig måte, innledet digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Oldernes Tung. 

Å stimulere til bærekraftig verdiskapning og innovasjon ved å sette brukeren i sentrum, er et bærende element for DOGA.  

Årets tolv mottagere av DOGA-merket for design og arkitektur, fikk derfor presentere sine prosjekter under tre sesjoner som var knyttet opp mot ulike deler av bærekraftbegrepet: miljø og klima, velferd og folkehelse. 

Om vi skal utvikle blant annet kunstig intelligens, er vi nødt til å tenke på innbyggerne for å utvikle dette på en trygg, god og bærekraftig måte.

Karianne Oldernes Tung

Digitaliserings- og forvaltningsminister

Asak FLYT, Nomono, Prolink Alpha og Bokharis nye visuelle identitet er fire norske nyvinninger har lykkes med å skape sterke merkevarer, solide produkter og eksepsjonell brukeropplevelse gjennom god bruk av design – og gir håp for det grønne skiftet.   

Fire prosjekter viste også hvordan samarbeid, brukerforståelse og skaperkraft kan velte om på det etablerte, og slik bidra til å finne nye, bærekraftige løsninger: Nordtvet gård barnehage, Trikkeanskaffelsen: Oslo SL18, Ny visuell identitet for NRK og Overgangstjenesten.  

Nye Langøyene, HasleTre, Haukeland underjordiske holdeplass og Delta er alle unike steder som representerer fremtidsrettede byggemetoder, samskapende prosesser og nødvendige klimaløsninger. Samtidig er de gode møteplasser, inviterer til sanselige opplevelser, styrker lokal verdiskaping og bidrar til å bygge identitet og stolthet. 

Johannes Nyborg Heyning mottar en stor sjekk på scenen. Foto.
Vinneren av DOGA-merket nykommer Johannes Nyborg Heining mottok en gavesjekk på 50 000 kroner fra Stiftelsen Den gode idé, her ved Lavrans Løvlie.
Foto: Morten Brakestad

Nykommerne imponerte publikum

Årets mottagere av DOGA-merket nykommer satt spente i salen til siste slutt – det var endelig deres tur til å innta scenen. Det var knyttet ekstra spenning opp mot denne delen av programmet, da disse seks ikke var annonsert i forkant. 
 
Nøkkelelord for årets nykommerprosjekter er resirkulering, gjenbruk, sosiale møteplasser og innovasjon på høyt nivå.

Applausen var lett å hente inn fra publikum etter endt foredrag og mottakelse av statuett: Prosjektene Ressursbruket, Tap Out, Identitet – en hyllest til arven, Laugaren, Pøbelstolen og Mining sand, Claiming land imponerte både publikum og juryen med sine ambisiøse løsninger. 

 

Se alle bilder fra arrangementet her >>

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.