Applausen var høy og forventingene store blant de rundt 300 publikummerne, da juryleder Hedda Foss Lilleng, daglig leder i Snøhetta Design og Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA ønsket velkommen:
– Målet med å dele ut DOGA-merket er å spre kunnskap om og inspirere flere til å ta i bruk design og arkitektur i sitt innovasjonsarbeid. Fordi det rett og slett fører til bedre løsninger for de som skal bruke produktet, tjenesten eller omgivelsene, innledet Hjemdal.
Ved inngangspartiet ble gjestene bedt om å slippe en ball i en av tre store glassvaser. Hver søyle representerte et svar på spørsmålet hvem er du?
En funksjonell Tripp Trapp-stol, inkluderende finn.no eller kanskje Deichman Bjørvika?
For hvordan påvirkes vi av våre omgivelser, tjenester og produkter – bevisst eller ubevisst? Og formes vår identitet av våre omgivelser? Dette var blant samtalene som ble en inngang til programmet for utdelingen av DOGA-merket.
– Målet med å dele ut DOGA-merket er å spre kunnskap om og inspirere flere til å ta i bruk design og arkitektur i sitt innovasjonsarbeid. Fordi det rett og slett fører til bedre løsninger for de som skal bruke produktet, tjenesten eller omgivelsene.
Hvordan sikrer vi fremtiden for norsk design og produksjon?
I en panelsamtale med Elin Schjenken Halvorsen, daglig leder i Hovinbyen Sirkulære Oslo, Kathrine Myhre, administrerende direktør i Patentstyret, Stian Ekkernes Rossi, markedssjef i Saferock og Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA, ble dette store temaet dissikert og diskutert.
Men fremfor en konklusjon, ble det heller stilt noen tankevekkende spørsmål av paneldeltakerne.
Kan man i større grad gjøre kunnskap til en eksportvare, ikke bare produkter? Kan vi eksportere kunnskapen på en måte som både gir økonomiske vekstmuligheter nasjonalt og nye måter å jobbe på globalt?
Tankegods er vel også mer bærekraftig enn eksport av hele produkter.
Kan samfunnet og fagpersonene selv utvide handlingsrommet for både arkitekter og designere – kan de i gå inn i flere ledd enn den skapende delene av en verdikjede?
– Det stopper også alt for ofte med at designere og arkitekter som tenker gode tanker. Så ja, vi trenger kreativitet, men vi trenger også mer gjennomføring, kommenterte Rossi.
Heder og ære til årets mottagere
– Om vi skal utvikle blant annet kunstig intelligens, er vi nødt til å tenke på innbyggerne for å utvikle dette på en trygg, god og bærekraftig måte, innledet digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Oldernes Tung.
Å stimulere til bærekraftig verdiskapning og innovasjon ved å sette brukeren i sentrum, er et bærende element for DOGA.
Årets tolv mottagere av DOGA-merket for design og arkitektur, fikk derfor presentere sine prosjekter under tre sesjoner som var knyttet opp mot ulike deler av bærekraftbegrepet: miljø og klima, velferd og folkehelse.
Om vi skal utvikle blant annet kunstig intelligens, er vi nødt til å tenke på innbyggerne for å utvikle dette på en trygg, god og bærekraftig måte.
Asak FLYT, Nomono, Prolink Alpha og Bokharis nye visuelle identitet er fire norske nyvinninger har lykkes med å skape sterke merkevarer, solide produkter og eksepsjonell brukeropplevelse gjennom god bruk av design – og gir håp for det grønne skiftet.
Fire prosjekter viste også hvordan samarbeid, brukerforståelse og skaperkraft kan velte om på det etablerte, og slik bidra til å finne nye, bærekraftige løsninger: Nordtvet gård barnehage, Trikkeanskaffelsen: Oslo SL18, Ny visuell identitet for NRK og Overgangstjenesten.
Nye Langøyene, HasleTre, Haukeland underjordiske holdeplass og Delta er alle unike steder som representerer fremtidsrettede byggemetoder, samskapende prosesser og nødvendige klimaløsninger. Samtidig er de gode møteplasser, inviterer til sanselige opplevelser, styrker lokal verdiskaping og bidrar til å bygge identitet og stolthet.
Nykommerne imponerte publikum
Årets mottagere av DOGA-merket nykommer satt spente i salen til siste slutt – det var endelig deres tur til å innta scenen. Det var knyttet ekstra spenning opp mot denne delen av programmet, da disse seks ikke var annonsert i forkant.
Nøkkelelord for årets nykommerprosjekter er resirkulering, gjenbruk, sosiale møteplasser og innovasjon på høyt nivå.
Applausen var lett å hente inn fra publikum etter endt foredrag og mottakelse av statuett: Prosjektene Ressursbruket, Tap Out, Identitet – en hyllest til arven, Laugaren, Pøbelstolen og Mining sand, Claiming land imponerte både publikum og juryen med sine ambisiøse løsninger.