Tor Inge Hjemdal på sykkel i Oslo sentrum

Hvis det nå er vanlige folks tur, bør vi starte med nettopp dem når vi utvikler alt fra helsetjenester til klimatiltak, skriver administrerende direktør i DOGA Tor Inge Hjemdal i denne kronikken.

Ikke start innovasjonen i feil ende

Hverdagsreisen

Hvordan beveger ungdom seg i nærmiljøet sitt? Hvor liker de å henge – og hvorfor henger de akkurat der? Dette er noe av det kommunene  Asker, Austevoll og Gjøvik skal finne ut mer om. 

Hverdagsreisen – gode møter i vintermørket

Nuen Minus Chair

Norwegian Arts Abroad (NAA) skal løfte norsk kunst, design og arkitektur internasjonalt med et nytt tverrfaglig kompetanseprogram. Programmet ble lansert av utenriksminister Anniken Huitfeldt på en mottakelse i Statens representasjonsbolig torsdag 25. november.

Norske designtalenter valgt til stor eksportsatsning

Sted med innbyggere

Har din kommune en utfordring som dere vil løse på nye måter ved hjelp av designtenkning, innbyggerinvolvering og nye samarbeidsmodeller? Da kan dere søke om å bli Gnist-kommune i 2022.

Søk om å bli Gnist-kommune!

Vinnerbilde av de som fikk Jacob-prisen 2021, sammen med næringsminister Jan Christian Vestre og administrerende direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal.

Næringsminister Jan Christian Vestre delte torsdag 18. november ut årets Jacob-pris på DOGA. Prisen går til designbyrået Goods, som kombinerer kompromissløs satsing på bærekraft med designkvalitet av ypperste merke.

Jacob-prisen til grønt designbyrå

Flere arbeidsplasser redder ikke bygda DOGA

Distrikts-Norge overlever ikke ved å skape eller flytte arbeidsplasser. Utfordringen til den norske bygda er å tiltrekke folk som vil bo der, skriver DOGAs Siri Holmboe Høibo i en kronikk i Aftenposten.

– Flere arbeidsplasser redder ikke bygda

Mike Jones i ODA-varehus

Hele konseptet til Oda er bygget rundt det å skape en best mulig kundeopplevelse. Til det har tjenestedesign vært en viktig brikke, skal vi tro folkene i Oda selv.

Metoden bak Odas suksess – og hvorfor flere bør ta i bruk tjenestedesign

Marit Helgesen i Vipps

På få år har Vipps revolusjonert måten vi betaler på. Det hadde trolig ikke skjedd uten at noen kloke hoder valgte å satse på design fra starten av.

Derfor har «Vipps-metoden» vært suksessfull

Andreas Moan

Ved hjelp av tjenestedesign ble ventetiden for utredning av brystkreft ved Oslo universitetssykehus redusert med hele 90 prosent. Prosjektdirektør Andreas Moan i Helse Sør-Øst har tre grunner til at tjenestedesign er fremtiden i helsevesenet.

– Tjenestedesign bør brukes mye, mye mer i helsevesenet