2. Workshop
En gruppe brukere diskuterer og gjør øvelser for å utforske et tema eller en designidé i detalj, under ledelse av en moderator. Deltakerne kan bli bedt om å svare på spørsmål eller gjøre oppgaver.
NÅR
Brukes på et tidlig stadium for å få en bedre forståelse av et tema, og under evalueringen for å avdekke problemer eller teste ideer.
UTFORDRINGER
- Det er vanskelig å engasjere og kontrollere en gruppe mennesker, og det krever en dyktig moderator som er energisk, i stand til å avgrense diskusjonen og har god kjennskap til det aktuelle temaet.
- Godt tidsstyring er avgjørende når man skal lede en gruppe mennesker som skal gjøre noe sammen.
- Det kan være utfordrende å fange opp informasjon og få noe matnyttig ut av den, siden workshoper ofte er hektiske, med mange mennesker som snakker samtidig.
STYRKER
- Du kan utforske mange ulike synspunkter på samme tema.
- Gruppedynamikken kan gjøre at det oppstår nye ideer.
- Du kan utforske ideer og synspunkter som strider mot hverandre.
- Du kan belyse ulike brukeres forskjellige erfaringer og varierende kunnskap.
- Du får mange ulike tilbakemeldinger om hvilken retning designet bør gå i.
- Du får mange synspunkter på kort tid.
SVAKHETER
- Du kan få mindre ærlige tilbakemeldinger. Når flere er samlet, vil de prøve å stille seg selv i et godt lys.
- Det er en fare for at det blir stilt ledende spørsmål. Deltakerne vil kanskje prøve å gjøre moderatoren fornøyd ved å svare bekreftende.
- Folk har bare de erfaringene de har. Ikke forvent at de skal komme med ideer til nye design, men prøv å finne ut hva de tenker, føler og vil fortelle deg.
- Sterke personer kan dominere gruppen og påvirke de andre.
- Dersom workshopen ikke styres med stø hånd, kan diskusjonen lett spore av.
- Workshoper kan være både dyre og tidkrevende, så de må planlegges godt.
HVORDAN
- Samle en gruppe med 6–10 frivillige. Større grupper er vanskeligere å holde styr på, mens mindre grupper er mindre representative. Velg et sted som er passe stort og privat.
- Utrederen opptrer som moderator, og legger til rette for aktiviteter og oppmuntrer til debatt. Det er viktig å ha ekstra folk som kan arrangere og hjelpe til med aktivitetene.
- Lag en strukturert plan for workshopen og hold deg til den så godt du kan. Tidsstyring er avgjørende når du jobber med grupper, og workshopen kan være vanskelige å styre.
- Workshoper kan vare i alt fra to timer til to dager, avhengig av hva dere skal gjøre og når deltakerne har anledning til å møte.
- Begynn med å løse opp stemningen og få alle med. På den måten får du opp engasjementet i gruppen og hjelper deltakerne til å bli kjent med hverandre.
- Sats heller på en serie oppgaver enn én stor oppgave. Kjør aktiviteter tidlig for å forberede deltakerne på senere aktiviteter.
- Del gruppen i lag på 2–4 deltakere når de skal gjøre oppgaver. Mindre grupper er lettere å holde styr på, og gjør det enklere for flere å bli hørt.
- Få lagene til å ta eierskap til ideene sine og presentere dem for de andre lagene. Litt kniving lagene imellom kan ofte være en fordel.
- Husk å skaffe til veie utstyr som tavler og post-its. Med en post-it vegg får alle komme med sin mening, og lappene kan brukes til å sortere og rangere ideer. Deltakerne skal ikke behøve å ta med seg noe til workshopen.
- Det er viktig med pauser, og på langvarige workshoper bør du tilby mat og drikke. Bare husk å ha kontroll på tiden, slik at deltakerne ikke mister tråden.
- Samle inn data med jevne mellomrom. Ta bilder og samle inn materialet fra deltakerne på slutten av workshopen.
- Sett av tid rett etterpå til å skrive ned viktige punkter eller ideer før du glemmer dem.
FUNGERER GODT FOR
- Idémyldring. Rekvisitter og annen visuell inspirasjon kan være nyttige for å få i gang diskusjonene og aktivitetene.
- Spørreskjemaer. Det kan være nyttig å dele ut spørreskjemaer for å samle inn bakgrunnsinformasjon om deltakerne og forberede dem på diskusjonen.
PASSER BEST
- Når du vil belyse omfattende temaer fra flere sider og prøve å få frem nye ideer.
- Når du vil legge vekt på viktige problemstillinger som bør diskuteres grundig.
- Når du er ute etter tilbakemeldinger og nye perspektiver på eksisterende ideer og design.
- Når du vil ha synspunkter fra en hel gruppe og ikke bare fra én person