1. Kontrollert observasjon
Med dette menes å observere folk i en hverdagssituasjon med deres tillatelse. Det kan også være å gi dem en oppgave eller en prototype for å se hvordan de utfører den eller bruker den.
NÅR
Brukes i utforskningsfase og i evaluering.
UTFORDRINGER
- Velg hvor mye kontroll du skal ha over prosessen. Observerer du folk som gjør hverdagslige ting i sitt naturlige miljø, eller presenterer du dem for et nytt miljø og ber dem om å gjøre bestemte oppgaver?
- Avgjør om observasjonsstedet skal være kontrollert eller ikke – for eksempel, er det innendørs eller utendørs, offentlig eller privat?
- Velg hvor delaktig observatøren skal være. Skal utrederen være delaktig, eller overlates brukeren til seg selv?
STYRKER
- Lettere å forstå brukerens intensjoner og synspunkter, siden du kan stille dem spørsmål underveis.
- Lettere å gjenskape eller simulere bestemte hendelser som er av interesse.
- Lettere å be brukeren om å gjenta bestemte handlinger.
- Gunstig for å forstå og fange opp den naturlige konteksten og ytre påvirkningsfaktorer.
- Kan gi kunnskap om ting som brukeren ikke er bevisst på selv, slik at du kan undersøke dem enda nærmere.
- En god måte å se og dokumentere prosesser på, eller observere hvordan folk reagerer på ulike situasjoner
SVAKHETER
- Folk oppfører seg ofte annerledes når de vet at de blir iakttatt, slik at du kanskje ikke får se dem oppføre seg naturlig.
- Folk kan bli selvbevisste, slik at du får en skjevhet i svar eller reaksjoner.
- Det er vanskelig å gjenskape komplekse møter eller møter der mange deltar.
- Måten utrederen legger frem oppgaven eller scenarioet på, kan påvirke responsen.
- Det er tidkrevende å observere og samle informasjon.
- Det er tidkrevende å analysere all informasjonen etterpå.
- Noen steder eller i noen situasjoner kan det være vanskelig å loggføre observasjonen via bilder og video.
HVORDAN
- Lag deg en strategi for observasjonen. Skal du observere folk som holder på med hverdagslige ting, eller skal du gjenskape eller simulere en bestemt hendelse og gi dem en oppgave å gjøre?
- Når du følger brukere, må du bare delta hvis det ikke forstyrrer eller påvirker dem.
- Når du simulerer en hendelse eller en aktivitet, bør du prøve å gjøre omgivelsene så naturlige som mulig. Vær nøye med hva slags kontekst og steder du velger.
- Når du gir brukere en oppgave eller presenterer et scenario, skal du ikke vise dem «fasiten», siden de da vil prøve å gjøre det slik du gjorde det.
- Be brukerne om å beskrive hva de tenker mens de gjør en oppgave eller under en prosess. Dette kan gjøre det lettere å forstå hvordan de oppfatter ting og tar beslutninger.
- Hvis en bruker trenger hjelp, bør du prøve å bistå uten å legge føringer for hva brukeren skal gjøre.
- Ta med videokamera eller mobil for å ta bilder og video for å dokumentere komplekse situasjoner med. Du kan studere bildene eller opptakene grundig senere.
- Om du bruker videokamera, bør du prøve å plassere kameraet godt synlig, men slik at brukeren raskt glemmer at det er der.
FUNGERER GODT FOR
- intervjuer. Når du vet mer om brukerne, blir det lettere å sette det du observerer, inn i en sammenheng, i tillegg til at brukerne får forklart seg.
PASSER BEST
- når du vil fordype deg i brukerens hverdagsliv og sette det i en større sammenheng.
- når du vil se nærmere på en bestemt oppgave, kontekst eller handling fra briukerens perspektiv.
- når du trenger tilbakemeldinger på eksisterende design og aktiviteter.