Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter
Et skilt med flere fargerike plakater fra Kulturhuset i Bergen.

15. mars annonserte vi de første mottakerne av DOGA-merket for design og arkitektur, deriblant den nye visuelle identitet til Kulturhuset i Bergen. Identiteten gjør kulturen tilgjengelig, virker inkluderende og hever Kulturhusets samfunnsverdi.

Foto: Reklamekollektivet

–  Årets mottakere av DOGA-merket kombinerer nyskaping med en bevisst og offensiv bruk av designmetodikk. Her har vi produkter og løsninger som skaper verdier og som hjelper oss på vei mot det grønne skiftet. Jeg håper dette inspirerer til enda mer nyskaping, for dette tjener hele samfunnet vårt på, sier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).

Bildet viser næringsminister Jan Christian Vestre.
–  Årets mottakere av DOGA-merket kombinerer nyskaping med en bevisst og offensiv bruk av designmetodikk. Her har vi produkter og løsninger som skaper verdier og som hjelper oss på vei mot det grønne skiftet. Jeg håper dette inspirerer til enda mer nyskaping, for dette tjener hele samfunnet vårt på, sier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).
Foto: NTB Kommunikasjon / Statsministerens kontor

DOGA-merket for design og arkitektur deles ut 16. mars i Oslo, men allerede nå røper DOGA de 12 første vinnerprosjektene.  

– Vi ser en fantastisk bredde blant årets mottakere. Her har vi spennende gründerselskaper, innovative teknologibedrifter og viktige samfunnsinstitusjoner. Med god bruk av design og arkitektur skaper disse prosjektene økonomiske verdier, nye arbeidsplasser og fremfor alt bedre løsninger for deg og meg, sier administrerende direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal.

Blant vinnerprosjektene finner vi et verktøy som har hjulpet 220 kommuner med koronakampen, et konsept som flytter sykehuset hjem til pasienten og en løsning som 70 000 gründere bruker til å temme regnskapstrollet. 

DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur til å skape verdi for miljø, samfunn og økonomi 

I år deler vi ut 31 DOGA-merker for design og arkitektur. Her er de første 12 vinnerne: 

Visuell identitet for Kulturhuset i Bergen

Kulturhuset i Bergen trengte en tydelig visuell identitet som kunne samle og formidle alle institusjonens aktiviteter og tilbud. Nå får de DOGA-merket for design og arkitektur for sin bruk av designfaget til å levendegjøre huset og skape en god møteplass. Designsystemet gjør kulturen tilgjengelig, virker inkluderende og hever Kulturhusets samfunnsverdi. 

Les mer om Kulturhuset i Bergens visuelle identitet her. 

Uvurderlig pandemihjelp til kommunene 

Da Covid-19 kom til Norge i mars 2020, manglet kommunene gode verktøy fosmittesporing. Noen brukte regneark, andre måtte ty til penn og papir i kampen mot viruset. Dette bestemte kommuneoverlege Ingebjørn Bleidvin i Hadsel seg for å gjøre noe med. Sammen med IT-kyndige venner stiftet han smittesporingsverktøyet Remin bare uker etter at pandemien rammet landet.  

Les mer om Remin her. 

Hjemmesykehus med intravenøs antibiotika

Intravenøs antibiotikabehandling krever opptil flere uker på sykehus. Dette ville Kristiansund sykehus og Helse Møre og Romsdal endre på. De har nå utviklet tjenesten Hjemmesykehus med intravenøs antibiotika, noe som blant annet har ført til en innsparing av 400 pasientdøgn ved sykehuset. Tjenesten er et kjempegodt eksempel på hvordan tjenestedesignere kan samarbeide med pasienter, leger, forskere og tjenesteytere om å utvikle et helt nytt tilbud.  

Les mer om prosjektet her. 

Hjemmebehandling med antibiotika har spart 400 pasientdøgn ved sykehuset i Kristiansund. I tillegg til bedre utnyttelse av ressursene ved sykehuset, melder pasientene om bedre søvn og bedre livskvalitet.

Mindre plast, rene tenner  

For god tannhygiene er det anbefalt å bytte tannbørste minst fire ganger i året. En ny løsning fra Orkla Home & Personal Care kan spare oss for 240 tonn plast i året. De har utviklet en tannbørste med utskiftbart hode og får nå DOGA-merket for design og arkitektur for løsningen som er laget i samarbeid med Abry & Kavanagh Design.  

Les mer om Jordan Change her.

Videoløsning for nødsamtaler

Årlig ringer vi nødnumrene om lag 750 000 ganger. I løpet av sekunder må operatørene ta en beslutning som i ytterste konsekvens gjelder liv eller død. «Hadde jeg bare kunnet se» er et vanlig omkved blant de som bemanner nødnummertelefonene. Nå kan de det! Helseforetaket Vestre Viken AMK tok nemlig sine ansattes bønn om en videoløsning på alvor. 

Les mer om Videoløsning for nødsamtaler.

Bildet viser skjermen til en telefon som har en videosamtale med 113. I bakgrunnen en bandasjert arm.
Inntil nylig var innringere til 113 avhengig av å finne de rette ordene for å forklare en nødsituasjon. Nå kan store deler av Norges befolkning bruke kameraet på mobilen.
Foto: Fartein Rudjord

Ufarliggjør det forhatte regnskapet  

Hvert år stifter vi mer enn 60 000 nye bedrifter i Norge, men innen fem år er tre av fire borte. Mange nordmenn har en gründer i magen, men de færreste drømmer om å svette over regnskapspermer. Regnskapssystemet Fiken får DOGA-merket fordi de gjør regnskap enkelt og brukervennlig.  

Les mer om Fiken her.

Norsk lyssetting i verdensklasse 

Rift Labs på Vinterbro leverer norsk høyteknologi til filmverden. Nå har de laget en presisjonslampe spesialdesignet for små og mellomstore filmproduksjoner – filmlampen Kelvin Epost 300. Lampen gjør det enklere å jobbe kreativt for små og mellomstore filmproduksjoner – men den fungerer også som et designforbilde i seg selv. 

Les mer om Kelvin Epos 300 her. 

Tindeq sammenleggbar snøsag

Feltobservasjoner og snøanalyser er nødvendig for å utarbeide pålitelige snøskredvarsler. En unik, sammenleggbar sag har nå forenklet dette arbeidet vesentlig og blitt en favoritt blant skredeksperter verden over. Snøsagen Tindeq får DOGA-merket for design og arkitektur fordi den er et funksjonelt og elegant produkt med høy samfunnsverdi. En snøsag som kan redde liv! 

Les mer om Tindeq her. 

Bildet viser en person i dyp snø som sager i snøen med snøsag.
Snøsagen Tindeq får DOGA-merket for design og arkitektur fordi den er et funksjonelt og elegant produkt med høy samfunnsverdi. En snøsag som kan redde liv!
Foto: Håkan Stenlund

God design løfter vekttreningen 

Har du løftet vektstang i et treningsstudio, vet du at det er viktig at vektskivene ikke sklir av. En ny norsk innovasjon gjør vektløfting tryggere og morsommere. Dumbler er en håndvekt med innebygde låser som gjør det enklere og tryggere å trene. «Produktet har et tydelig formspråk som snakker til målgruppen, og det løser et problem. Altså industridesign på sitt beste,» sier juryen om produktet som nå får DOGA-merket for design og arkitektur. 

Les mer om vektstangen Dumbler her.

Banebrytende hypotermibag redder liv

Lav kroppstemperatur er en høy risikofaktor ved redningsoperasjoner. Thermosaver gjør det lettere å håndtere nedkjølte pasienter på riktig måte. Det bidrar til å redde liv. SINTEF og Haukeland universitetssjukehus har hatt et langvarig forskningssamarbeid om hypotermi og har spilt en viktig rolle i prosjektet og for stiftelsen av Thermosaver AS. Selskapet har også fått støtte av Forskningsrådet, Innovasjon Norge, Forsvaret og flere private aktører.  

Les mer om Thermosaver her.

Ny merkevare for Sommerro hotell

Oslo Lysverkers hovedkontor fra 1931 har gjenoppstått som Sommerro hotell. Da Nordic Choice Hotels skulle ta fatt på restaureringen valgte de designbyrået Bielke & Yang som samarbeidspartner for merkevare og visuell identitet. Designerne har, med stor respekt for fortiden, dykket ned i byggets og nabolagets historie og skapt en helhetlig, tidløs og vakker visuell profil. Prosjektet får nå DOGA-merket for design og arkitektur.  

Les mer om Sommerros nye visuelle profil her. 

Fargerike plakater med teksten Greetings from Sommerro.
Sommerro og designkontoret Bielke&Yang har samarbeidet med en rekke lokale aktører for å utvikle en unik identitet. Illustrasjoner av Bendik Kaltenborn er et gjennomgående element i det visuelle universet.
Foto: Bielke&Yang

Bokserie som løfter norske klassikere

Forfatter og kunsthistoriker Mats Linder ønsket å løfte frem ikonene i norsk formgivning. Mange nordmenn nikker gjenkjennende til navn som Arne Jacobsen eller Poul Henningsen, men har aldri hørt om Fredrik Kayser eller Sigurd Resell. I flere tiår har Mads Linder samlet og dokumentert norsk og skandinavisk designhistorie i en bokserie som løfter fram norske formgivere, objekter og produsenter. Bokserien blir nå tildelt DOGA-merket for design og arkitektur.  

Les mer om bokserien her. 

Se flere vinnere av DOGA-merket

Disse og de andre mottakerne av DOGA-merket for design og arkitektur blir du bedre kjent med på DOGA 16. mars.

Meld deg på her! 

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.