Hopp til hovedinnhold
Meny

Sentralbanken i Irland

Da den irske sentralbanken skulle flytte inn i nye lokaler i North Wall Quay i Dublin, var de opptatt av at det nye bygget fulgte alle standarder og målsetninger for inkluderende design. Resultatet var en prisbelønt bygning som satte en ny standard for offentlige institusjoner både nasjonalt og internasjonalt.

  • Arkitektur
  • Møbel- og interiørdesign
  • Profesjonelle
  • Intervju
  • Workshop
  • Inspeksjon på stedet
  • Internasjonalt

Arkitekt: Henry J. Lyons
Tilgjengelighetskonsulenter: Maurice Johnson & Partners, O’Herlihy Access Consultancy – Inclusive Design & Accessibility
Oppdragsgiver: Central Bank of Ireland

Elitebrukere:
Bankansatte, en rekke interessenter

 

Methods:
Intervju, workshops, ledelse på byggeplass, bruk av bygg

 

Priser:
North Wall Quay er den første kontorbygningen i Irland som oppnår Building Research Establishment's Environmental Assessment Method (BREEAM) 'Outstanding' karakter på designfasen. Bygningen har vunnet en rekke priser, inkludert Green Awards 2017 og Sustainable Energy Award Winners 2016.

100

 

inkluderende designanbefalinger ble integrert

Bygget på North Wall Quay har fjernet alt som sto i veien for tilgjengelighet og brukervennlighet. Nå kommer jeg meg rundt overalt på jobben helt uten hjelp.

Resepsjon

UTFORDRING

Den irske sentralbanken stilte seg spørsmålet: Hvordan kan vi ta hensyn til de varierende behovene til ansatte og besøkende i planleggingen av det nye hovedkvarteret? Målet var å skape et moderne anlegg som viste verdien av inkluderende design og tilgjengelighet.

Kontor

ELITEBRUKERE

Både de ansatte og ledelsen i banken ble involvert da inkluderende design skulle bli grunnleggende i planleggingen av bankens bygninger og tjenester. Også ansatte med funksjonsnedsettelser deltok i prosessen, og kunne bidra med verdifull erfaring i arbeidet med å bygge en ny bank.

Gjennom hele prosessen bidro også andre interessenter som representerte ulike tjenester og fagområder.

Parallelt med selve byggeprosessen satte sentralbanken i gang med å lære opp de ansatte i hva det betyr å ha funksjonsnedsettelser og viktigheten av en tilgjengelighetspolitikk. For å øke bevisstheten rundt funksjonsnedsettelser, etablerte de også ansattnettverket BankAbility med støtte fra toppledelsen. Elitebrukerne var ikke bare en del av brukerinvolveringen, men hadde også egne befaringer i bygget en uke før flyttingen.

elevator CBA

METODER

  1. For å sikre god praksis, ble det brukt flere ulike metoder.
    Relevante forbildeprosjekter ble vurdert og det ble foretatt befaring ved andre inkluderende
    designprosjekter.
  2. Det ble ansatt en inkluderende design-konsulent for hele prosjektet.
  3. Det ble gjort en omfattende gjennomgang ved befaring, noe som resulterte i over hundre anbefalinger til designteamet.
  4. Det ble gjennom hele prosessen foretatt vurderinger av alt fra møbler til tekjøkken.
  5. Befaringer var en del av byggeprosessen.
  6. Egne krav til inkluderende design ble innlemmet i anbuds- og anskaffelsesprosessene.
  7. Toppledelsen forpliktet seg til å gjøre endringer.
  8. Det ble jobbet med bevisstgjøring gjennom opplæring, seminarer og ansattmøter.
  9. Inkluderende designelementer ble en del av introduksjonshåndbøkene.
kontorlokale

INNSIKT

Det ble holdt flere seminarer om inkluderende design med de ulike avdelingene. Matserveringstjenesten kom med innspill om hvordan spisestedene kunne bli bedre. Møtene med vedlikeholdsavdelingen resulterte i sjekklister for å sikre at tilgjengeligheten blir opprettholdt, for eksempel gjennom testing av utstyr som teleslynger. Sikkerhetstjenesten ble rådspurt om hvordan man kan skape en god balanse mellom sikring og en innbydende og åpen bank.

HR, IT og kommunikasjonsavdelingen tok også del i denne prosessen. Det ble spilt inn en video for å gjøre de ansatte mer bevisste på tilgjengelighet slik at de kunne hjelpe til med å identifisere tilgengelighetskrav. All denne innsikten ble en synlig del av prosessen.

Kafe

RESULTAT

Det ble iverksatt mange tiltak for å øke tilgjengeligheten, som for eksempel:

  • tilgjengelig parkering, samt korttidsparkering
  • resepsjonsdisker i to høyder
  • venteområder som passer flere typer brukere
  • tydelig orienteringshjelp og dører som er enkle å bruke og ekstra brede
  • romslige heiser med god merking, tydelige knapper, lyse gulv, rekkverk i kontrastfarger og speil i halv høyde
  • toaletter med større båser, dører for både høyre- og venstrehendte, tilgengelige håndtak og hyller
  • et velværesenter
  • smart skilting, belysning og lydveiledning
  • smart heisteknologi som dekker individuelle behov

Resultatet er et unikt og inkluderende kontormiljø som gir økt velvære og trivsel for både ansatte og besøkende. Det pågår et kontinuerlig arbeid med å gjøre bygget enda bedre, og det har gjort at sentralbanken har fått mye positiv omtale og vunnet flere priser.

Utsikt