Tuva bestikk
Ikke alt bestikk er designet med tanke på at brukerne kan ha ulik fingerferdighet og gripestyrke. Hardanger Bestikk hadde inkluderende design som hovedfokus da de utviklet sin nye bestikkserie Tuva. Siden lanseringen i 2009 har Tuva blitt en av de mest solgte bestikkseriene i Norge og Sverige.
Produsent: Hardanger Bestikk AS
Design: Per Finne Industrial Design
Elitebrukere:
Barn, unge, eldre med svekket grep, personer med fysiske utfordringer og voksne uten spesielle behov.
Metoder:
Intervjuer, observasjon av brukere, tilbakemeldinger fra brukere
Priser:
Merket for god design fra Design og arkitektur Norge (2010)
Design for alle-prisen fra Design og arkitektur Norge (2010)
Innovasjonsprisen for universell utforming i kategorien Produktdesign fra Design og arkitektur Norge (2011)
100 %
over budsjettert salg første år etter lansering
UTFORDRING
Bestikk er noe vi bruker hver dag, men vi holder bestikket på forskjellige måter. Ikke all slags bestikk egner seg for alle typer hender eller gripestyrke. Målet med designprosessen var å utvikle et nytt, attraktivt bestikk som er lettere å håndtere og dermed passer for en større brukergruppe.Prosessen tok utgangspunkt i inkluderende designtilnærming allerede fra begynnelsen av, og visjonen var å designe en bestikkserie som var inkluderende i både form og funksjon.
Det aller viktigste var at bestikket skulle være enkelt å holde i. Ettersom hovedoppgaven var inkluderende design, lå utfordringen i å lage bestikk som egner seg for alle, uansett grep. Jo mer fleksibelt bestikket ble, desto bedre ville man ha lyktes.
TILNÆRMING
Som produsent har Hardanger Bestikk alltid satt sin ære i å være nyskapende. I samarbeid med industridesigner Per Finne brukte de sin lange erfaring med design av ulike typer bestikk, og en rekke observasjoner av hvordan folk spiser, til å utvikle det optimale bestikket for så mange behov som mulig.
Designprosessen var brukerfokuser helt fra starten av og tok utgangspunkt i innhentet innsikt fra elitebrukere i alle aldre og med varierende gripestyrke. De gjorde intervjuer for å forstå mer av brukernes ønsker, behov og bruksmønstre. De første skissene ble også testet, og man fortsatte å jobbe på de mest populære designene.
Kontrollert og naturlig observasjon i forskjellige sammenhenger var også en del av prosessen, og ulike prototyper basert på innsikten som ble innhentet, ble produsert og prøvd ut med et utvalg elitebrukere. Både barn, unge, personer med full gripestyrke i hendene og forskjellige grep, personer med redusert gripeevne, personer som opplever skjelvinger og eldre testet bestikket. Disse testene ble gjort under intervjuer med hver enkelt og i møter mellom brukeren og designeren, både hjemme hos brukeren og hos designeren. Designeren så på hvordan brukerne holdt og brukte bestikket, og på grepet, hvordan skjeen lå mot kanten av bollen og lengden på gaffeltindene. Alle kommentarer og spørsmål ble registrert, og deretter ble det gjort endringer før neste runde med utprøving.
Design handler mye om å finne det beste kompromisset mellom form, teknologi og funksjon. Vi prøver å tenke utradisjonelt. Hvis du vil ligge i forkant, må du rette blikket fremover.
RESULTAT
Hele bestikksettet består av 18 deler med flere typer kniver, gafler og skjeer, som for eksempel middagskniv og -gaffel, smørkniv, kakegaffel, salatsett, teskje og lang kaffeskje. Rent teknisk kan det være utfordrende å smi bestikk med kurver og krumninger, ettersom det krever spesialverktøy. Teamet snudde disse utfordringene til muligheter og valgte å lage bestikk med avrundet skaft. Dette gjorde bestikket enklere å løfte fra bordet.
I den endelige løsningen besto håndtaket på bestikket av to hule deler som var smidd sammen, noe som ga et bedre og mer balansert grep uten at man måtte fire på kravene til vekt eller materialkvalitet. Bestikket kan holdes på flere måter. Det gjør det lettere å bruke for personer med nedsatt bevegelsesevne og gripestyrke. Kniven er laget av tre deler, mens gaffel og skje er laget av tre deler. Mens andre typer bestikk ofte har et lite vektlodd i håndtaket, har de fleste delene i Tuva-serien ulik tykkelse på stålet i håndtaket og den nedre delen. Dette bidrar til å holde vekten nede, samtidig som man beholder en god balanse. Derfor veier ikke Tuva mer enn annet bestikk, selv om delene har større håndtak og faktisk er 1,5 cm lengre enn vanlig for å passe til størrelsen på moderne tallerkener.
Design er viktig for Hardanger Bestikk. De er opptatt av at varemerket deres skal være forbundet med kvalitet, og ønsker å skape produkter som både er vakre og funksjonelle for flest mulig kunder. Ved å ha en brukerfokusert tilnærming gjennom hele designprosessen kunne de utvikle et bestikk som er pent nok til å gi bort i bryllupsgave, men som også kan brukes av alle. Målet deres var å skape et tidløst design som er vakkert nok til å kunne brukes til både hverdag og fest og dermed bidra til redusert forbruk.
I løpet av det første året etter at Tuva ble lansert, solgte produsenten mer enn 100 000 artikler, noe som var dobbelt så mye som budsjettert. I årene etterpå ble salget nesten doblet hvert år, så man kan godt si at bestikket har slått an.
Takket være det kompromissløse fokuset på inkluderende design klarte Hardanger Bestikk å lage et bestikk som passer for de aller fleste, enten de har store eller små hender, leddproblemer eller skjelvinger. Dette takket være de viktige, men usynlige tilpasningene som alle gjør bestikket litt bedre.