Hopp til hovedinnhold
Meny

OXO Good Grips

Amerikanske OXO er et fremgangsrikt selskap som produserer husholdningsprodukter basert på inkluderende design. Etter oppstarten i 1990 har selskapets hovedvaremerke Good Grips vokst til en serie med over 500 produkter som har blitt internasjonale bestselgere. Mange av disse er kjøkkenredskaper.

  • Produktdesign
  • Profesjonelle
  • Eldre
  • Intervju
  • Workshop
  • Naturlig observasjon
  • Kontrollert observasjon
  • Internasjonalt
Measuring cups

Virksomhet: OXO

Design: Smart Design og andre uavhengige designkonsulenter

Bakgrunn: OXOs mål er å utvikle innovative husholdningsprodukter som gjør hverdagen enklere for alle, ikke bare for noen få. Produktporteføljen består i dag av 800 produkter.

Elitebrukere:
Professional chefs, older people with conditions such as arthritis


MEtoder:
Naturlig observasjon, intervjuer, workshops


Priser:
Oxo har vunnet over 100 designpriser

30%

 

årlig vekstrate siden 1991

Det er sjelden å se et selskap som er så trofaste mot den opprinnelige visjonen som OXO. De fleste selskaper strever med å vokse uten å miste det som gjorde at de først lyktes. Ikke OXO. Målet om å gjøre hverdagen enklere er fremdeles drivkraften bak alt OXO foretar seg, og det har gjort at de har greid å utvide virksomheten til nærliggende kategorier.

Peeler

UTFORDRING

Inspirasjonen for selskapet OXO kom etter at grunnleggeren Sam Farber så hvor vanskelig det var for kona hans, som har leddgikt, å holde i vanlige kjøkkenredskaper. Farber øynet en mulighet til både å hjelpe mennesker med redusert gripeevne og lage kjøkkenredskaper som er mer behagelige å bruke for alle.

ELITEBRUKERE

Elitebrukerne ble delt i to kategorier:

  1. Eksperter. Hvis produktet er en kokkekniv, vil dette å inkludere innsikt fra profesjonelle kokker som bruker slike kniver daglig.
  2. Eldre eller personer med redusert gripeevne på grunn av tilstander som leddgikt.

I tillegg til å forstå behovene til disse to gruppene med elitebrukere, ble det også utført undersøkelser med vanlige brukere. Målet var å utvikle løsninger som var mer behagelige og enklere å bruke, uten å fire på effektivitet og ytelse.

Vi ville appellere til så mange brukere som mulig, ikke bare til personer med leddgikt eller andre med nedsatt gripeevne.

METODER

OXO bruker en inkluderende tilnærming til hele designprosessen, og gjør brukerobservasjoner før utviklingen av nesten alle produkter. Den opprinnelige ideen bak det vinklede desilitermålet kom fra firmaet Bang Zoom, som designer leker. Smart Design som jobbet tett med OXO fra begynnelsen ble involvert for å utvikle konseptet gjennom en inkluderende designprosess. De studerte eksisterende produkter for å få oversikt over konkurransen og intervjuet ulike elitebrukere for å forstå det menneskelige perspektivet. De holdt workshoper og fokusgrupper for å utforske hva som skjer i kroppen når vi blir eldre, og observerte personer med leddgikt for å avdekke mulige barrierer.

Innsikt OXO

INNSIKT

Brukerne i fokusgruppen ble spurt hva som var galt med desilitermålene som allerede fantes.

De svarte:

«Det blir glatt når det får fett på seg.»
«Det blir for varmt til å ta på når jeg har noe varmt oppi.»

Dette var ganske åpenbare problemer, men da brukerne ble bedt om å vise hvordan de måler opp væske, dukket det opp et mindre åpenbart problem. De fleste brukerne helte væske i desilitermålet, bøye seg ned for å se på målestreken, helte ut litt til og bøyde seg for å se på nytt. Dette gjentok de flere ganger. Ingen i fokusgruppen så på dette som et problem. Likevel så designerne en mulighet til å lage et mye bedre desilitermål.

OXO salatbolle

RESULTAT

Undersøkelser og observasjoner var en vesentlig del av designprosessen og viktig for å forstå de underliggende behovene til mulige brukere. Innsikten ble kombinert med videre undersøkelser av funksjonalitet og ergonomi for å finne de beste materialene og produksjonsteknikkene samt riktig stil, vekt, utseende og følelse.

I eksempelet med desilitermålet ville OXO designe et desilitermål som kunne leses ovenfra i stedet for fra siden, slik at brukeren slipper å bøye seg ned og justere mange ganger. Rød tekst på hvit bakgrunn gir god kontrast for de fleste væsker.

Salatslyngen er OXOs mest populære produkt. Salaten slynges ved at man trykker ned den store, svarte knappen, og det er ingen hendler eller håndtak man må gripe rundt og bevege slik som på konkurrerende produkter. Designet er enklere å bruke og krever lite håndstyrke, slik at den kan brukes med våte hender, én hånd eller av personer med leddgikt.

Brukerundersøkelsene Smart Design gjorde til de første OXO-redskapene ble utgangspunktet for hele Good Grips-serien, og OXO-produktene er de mest brukte redskapene i sitt slag på verdensmarkedet. Selskapet har brukt inkluderende design effektivt til å utvikle store salgssuksesser som nå kommer mennesker i mange ulike livssituasjoner til gode.

Filosofien vår har ikke bare gitt brukervennlige produkter for en stor brukergruppe, men også vist seg å være en lønnsom forretningsmodell. Vi har hatt en årlig vekst på 30 prosent siden 1991 og vunnet mer enn 100 internasjonale designpriser.