EHiN, E-helse i Norge, er Norges største konferanse med fokus på digitalisering av helsesektoren. 13.–14. november 2018 går konferansen av stabelen for femte gang.
– Tittelen på foredraget ditt er et uvanlig sykehuslaboratorium og innovasjon av samhandling. Dette må du forklare nærmere.
– Disse laboratoriene er jo litt annerledes enn vanlige sykehuslaboratorier – du kan ikke analysere blodprøver her, for å si det sånn. Men du kan analysere hvordan helsetjenester fungerer. Ved å være til stede midt i sykehushverdagen, føler vi så å si på kroppen hvordan folk jobber sammen, leger, sykepleiere, radiografer, portører, biokjemikere – ja, alle yrkesgrupper
– Hva kan en slik analyse brukes til?
– Slike analyser kan brukes til å få fram ulike behov og perspektiver, og til å foreslå innovative løsninger for framtiden. Blant aspektene som driver fram endringer i helsesektoren er en større andel eldre, nye teknologiske muligheter, nye former for behandling og befolkningens økende forventninger til kvaliteten på tjenestene – som for eksempel bedre samhandling mellom aktører og økt tilgjengelighet via digitale kontaktflater. I designlaboratoriene kan vi teste ut ideer og utvikle gode underlag til innovative helsetjenester som møter forventninger og utnytter de mulighetene som utviklingen tilbyr.
Vi skal sette pasienten i sentrum, men et godt helsevesen og gode pasientopplevelser handler også om å støtte helsepersonell.
– Hvordan etablerer man en slik lab i en helseorganisasjon?
– Det krever en del planlegging på forhånd. Først er det avgjørende å få forankring i ledelsen og at disse inviteres til å stille relevante, men åpne spørsmål om framtiden. Deretter er det viktig at designere får jobbe sammen med helsepersonell og pasienter for å svare ut disse spørsmålene ut fra en dyp forståelse av behovene som oppstår i ulike behandlingssituasjoner. Og så trengs det en egnet plass til å etablere et fullt fungerende design-studio. Det kan være et tomt kontor eller et annet rom – det viktigste er vegger til å henge opp ting på og et bord folk kan samles rundt.
– Hva vil deltakere fra helsesektoren ta med seg fra foredraget ditt?
– Helsepersonell vil gjerne gjøre en god jobb for pasientene sine, men får ofte ikke anledning fordi de mangler de sømløse verktøyene som de har i andre bransjer, for eksempel i bank og forsikring. Vi skal sette pasienten i sentrum, men et godt helsevesen og gode pasientopplevelser handler også om å støtte helsepersonell. De trenger gode systemer for å kunne gjøre en god jobb og gi pasientene den oppmerksomheten og de opplevelsene de trenger. Det er her designkompetanse er helt essensielt. Så jeg håper å skape en forståelse for at design kan spille en nøkkelrolle i utviklingen av fremtidens helsesektor.