– Det er inspirerende å se unge gründere som har bærekraft som selve fundamentet for virksomheten sin og som en integrert del av forretningsideen. Norge trenger flere som dem, sier næringsministeren.
Tar samfunnsansvar
Pakningsdesign og emballasje er et stort felt med mange utfordringer knyttet til miljø og klima. Ikke bare kommer det hele tiden nye regler og ordninger, men det kan også være vanskelig å definere hva bærekraft egentlig innebærer og hvordan vi kan måle klimaeffekten av det vi gjør.
– Det var nettopp derfor vi startet Goods. Vi så at dette er kjempevanskelig og at ingen i bransjen gikk inn og tok en ansvarlighetsrolle, sier designer og kreativ leder Sandro Kvernmo.
Medgründer og tidligere leder Mathias Haddal Hovet hadde en sentral rolle i prosessen med å utvikle konseptet.
– Vi så muligheten for å skape et tydelig fagmiljø som var perfekt rigget for å jobbe direkte med ambisiøse selskaper. Vi følte det manglet noen som virkelig gikk i dybden på de problemstillingene, sier Hovet.
Goods er en rollemodell
I en tid med klimakrise og kode rød for menneskeheten, mener juryen for Jacob-prisen at Goods er en verdig vinner av denne tradisjonsrike fagprisen.
«Goods har tatt inn over seg det ansvaret de har som designere, både til å påvirke hvordan produkter blir emballert, og også til å hjelpe produsenter av fysiske varer til å ta bedre designvalg i produksjon og merkevarebygging» heter det i juryens begrunnelse.
– Goods rendyrker bærekraftprofilen. De våger å utfordre sine oppdragsgivere, og viser at bærekraft kan fungere kommersielt. Dette gjør Goods til en god rollemodell for en hel bransje, sier juryleder Christin Mørch.
Bruker tid på å forstå kundenes utfordringer
Når emballasje skal utvikles er en rekke fagområder involvert. Prosessen kan omfatte grafiske designere, produktdesignere, strateger og bærekrafteksperter med materialkompetanse.
– De siste årene har det kommet mange nye krav og retningslinjer for fysiske produkter, forteller Camilla Martinussen, daglig leder i Goods.
Produsenter av merkevarer for forbrukermarkedet har ofte jobbet med fem, seks ulike byråer for å løse alle oppgavene knyttet til et produkt. Den bærende ideen bak Goods er å samle kunnskap i ett og samme miljø, ikke bare om innpakning og design, men også materialer, regelverk, bærekraft og kommunikasjon.
– Vi bruker mye tid på å forstå kundens utfordringer. I en ideell prosess blir vi koblet inn i en tidlig fase – både for å lytte og lære og for å ta ansvar og utfordre kunden. Det kan handle om å gjøre gode, ansvarlige materialvalg eller om å kommunisere ærlig. For det er viktig at en produsent forteller forbrukerne hva emballasjen gjør for produktet, om den kan gjenbrukes og hvordan den kan kastes, forklarer Martinussen.
Deler kunnskap
Ved siden av etikk og bærekraft er delingskultur den viktigste verdien for Goods. Nylig har byrået publisert Index, som er et rammeverk med oversikt over materialer, produksjonsmetoder og sertifiseringer.
Mange vil tenke på dette som forretningshemmeligheter.
– Hvis vi gjør noe som er til gagn for hele bransjen, vil det også gagne oss og våre oppdragsgivere. Vi ønsker på denne måten å bygge troverdighet, og vi er ute etter å oppnå noe større – ut over de enkelte prosjektene, forteller Martinussen.
De deler også mer enn gjerne sine beste tips med andre som vil satse på bærekraft:
- Vær tydelig i posisjoneringen
- Finn din ideelle kamp og bak den inn i forretningsmodellen
- Vær åpen for samarbeidsmuligheter
- Del kunnskap
Viktig og inspirerende
Kari Bunes er direktør i Den norske emballasjeforening. Hun sier at Goods tar et viktig steg i arbeidet med emballasje og emballering:
– Det er prisverdig at de utfordrer kunder og leverandører til å vurdere hvordan man i større grad kan ta strategiske valg knyttet til egen emballasjebruk – og bidra til å redusere de totale emballasjemengdene.
Feirer prisen
Nå skal de åtte ansatte i Goods feire Jacob-prisen.
– Selv om vi allerede har fått flere internasjonale utmerkelser, er Jacob-prisen den største enkelthendelsen i vår korte historie. Det er inspirerende å bli nevnt sammen med de flinke utøverne som har mottatt prisen før oss. Så dette skal vi både feire og bruke som motivasjon for det videre arbeidet.
Fakta om Goods
- Stiftet 2019 etter å ha vært et Heydays-prosjekt for forretningsutvikling.
- Et byrå for grafisk design, produktdesign og merkevarebygging som spesialiserer seg på emballasje med bærekraftfokus.
- Har tidligere vunnet priser som Visuelt i Norge og internasjonalt hos Dieline, Pentawards og Monocle.
- Var en del av teamet bak reMarkable 2 som vant DOGA Hedersmerket i 2021.