Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket

Hva

Et skrive- og tegnebrett som gjenskaper papirfølelsen digitalt

Hvem

reMarkable

Hvor

Oslo

Fagdisipliner

Designledelse

Industridesign

Interaksjonsdesign

Det er ingen tvil om at digitale verktøy har gjort livene våre enklere – men de er også fulle av unødvendige distraksjoner. Det norske teknologiselskapet reMarkable kan nesten ses som en protestbevegelse – de er overbevist om at penn og papir er best når vi skal tenke. Med reMarkable 2 tar de et stort skritt nærmere målet: å gjenskape papirfølelsen digitalt.

En human tilnærming til teknologi

Selv om det å bruke reMarkable 2 føles som å skrive og tegne på papir, er det svært sofistikert teknologi som skjuler seg i det 4,7 millimeter tynne skallet, som for øvrig gjør skrivebrettet til verdens tynneste. I motsetning til papir, som har en tendens til å flyte rundt og skape uorden, holder reMarkable 2 orden på dokumentene dine, og lar deg enkelt dele dem med andre. Nettbrettet har også ulike maler, blyanter og penner og kan konvertere håndskrift til tekst.

Det reMarkable 2 derimot ikke kan, er å lage artige lyder når du mottar meldinger, la deg oppdatere sosiale medier eller kaste bort tid med formålsløs nettsurfing.

I en verden hvor de store teknologiselskapene fokuserer på kunstig intelligens heier reMarkable på menneskelig intelligens. Som selskap jobber de mot å bli en global aktør i teknologibransjen, men med en human tilnærming. Dette fordi de tror de kan hjelpe mennesker med å bli litt klokere, og mindre stresset, med rett bruk av teknologi.

ReMarkable 2
Foto: Aksel Jermstad
reMarkable 2
reMarkable 2 er verdens tynneste nettbrett
Foto: Susann Dalfjord

Tro mot egen visjon

Noe av det som gjør reMarkable så bemerkelsesverdig, er kontrollen selskapet har med alle steg i utviklingen. Fra hardware- og softwareutvikling til branding, markedsføring, salg, logistikk, og kundeoppfølging – fra kontoret i Oslo gjør de det meste selv.

Derfor er også reMarkable 2 et produkt med en helt egen identitet som holder seg tro mot selskapets visjon om å skape en ekte papirfølelse. Og dette helt ned til pakningsdesignet som er utviklet i samarbeid med designbyrået Goods: det nedstrippede og taktile uttrykket sender tankene i retning bokhyllen, og skiller seg tydelig ut blant glinsende forbrukerelektronikk.

Elsket av papirentusiaster

Ambisjonen om å gjenskape papir i digitalt format, startet med lanseringen av reMarkable 1 i 2016. Men det er først med reMarkable 2 at de virkelig treffer spikeren på hodet. Nyvinningen har tre ganger så lang batteritid, doblet reaksjonsevne, og er både tynnere og rimeligere er forløperen. Slik har reMarkable 2 vunnet hjertene til papirentusiaster verden over.

ReMarkable 2 ble også utpekt av det amerikanske magasinet Time som én av de hundre beste innovasjonene i 2020.

Juryens uttalelse

ReMarkable 2 er et solid og sofistikert produkt som fungerer utmerket til det det skal. Produktet i seg selv er vakkert og gjennomarbeidet. I tillegg ligger det mye innovasjon i den tekniske utførelsen av produktet – fra den nøyaktige gjengivelsen av papir, til ingeniørkunsten det er å få plass til såpass avansert teknologi i det tynne skallet.

Vi vil også hedre reMarkable som selskap for at de våger å rendyrke visjonen sin. Alle valgene de tar, fra produktfunksjoner til pakningsdesign og hvordan de møter kunden, er i tråd med selskapets grunnleggende verdier. Slik har de lykkes med å skape et eget univers og en tydelig identitet som treffer hjertene til målgruppen, «the paper people».

reMarkable 2 tildeles DOGA-merket for design og arkitektur for å være et gjennomdesignet teknologiprodukt med en usedvanlig varm og menneskelig utstråling. Dette er et norsk eksportprodukt som har selvtillit til å konkurrere med verdens teknologigiganter, på sine helt egne premisser. Det er rett og slett bemerkelsesverdig!

reMarkable 2. Pakningsdesign av Goods
Pakningsdesignet er utviklet av Goods
Foto: Susann Dalfjord
reMarkable. visuell identitet / kundekommunikasjon
Visuell identitet og kundekommunikasjon
Foto: reMarkable

Design og arkitektur gir verdi

Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.

Her er tre gode grunner til at dette er et godt eksempel:

Bidragsytere

  • Magnus Wanberg, reMarkable, Chief Executive Officer
  • Mats Herding Solberg, reMarkable, Chief Design Officer
  • Magnus Heimsjø, reMarkable, Chief Marketing Officer
  • Vegard Veiteberg, reMarkable, Chief Commercial Officer
  • Eivind Breiby, reMarkable, Chief Supply Chain Officer
  • Martin Sandsmark, reMarkable, Chief Technology Officer
  • Dan Robert Ekrem, reMarkable, VP Design – UX
  • Brynjar Barkarsson, reMarkable, VP Design – UX Application
  • Jon Dalvang, reMarkable, VP Design – Product design
  • Didrik Rasmussen, reMarkable, VP Design – Visual design
  • Mariana Eggers, reMarkable, VP Design – Design research
  • Maren Helle, reMarkable, VP Design – Service design
  • Hans Marius Midtgarden, reMarkable, Visual designer
  • Lisa Gjønnes, reMarkable, Visual designer
  • Martin Fagerås, reMarkable, Senior visual designer
  • Ida Cotton Breivik, reMarkable, Design researcher
  • Nathalie Jonkers, reMarkable, Design researcher
  • Vegard Bakke Svendsen, reMarkable, Product designer
  • Erik Bengtsson, reMarkable, Product designer
  • Torje Asdahl, reMarkable, Senior product designer
  • Hessel Vink, reMarkable, Mechanical engineer
  • Solveig Kristine Holtvedt, reMarkable, Service designer
  • Marianne Miller, reMarkable, UX designer
  • Eirik Lillejordet, reMarkable, UX designer
  • Nora Birgithe Stang, reMarkable, UX designer
  • Nina Sletten, reMarkable, UX-designer
  • Vegard Kjørsvik Hartmann. reMarkable, Service designer
  • Jens Bache-Wiig, reMarkable, Senior software engineer
  • Henrik Hartz, reMarkable, Senior software engineer
  • Angelica Klintstöm, reMarkable, Software engineer
  • Fredrik Pedersen, reMarkable, Product owner
  • Ole Øyvind Skaaret, reMarkable, QA
  • Andreas Åkesson, reMarkable, Software engineer
  • Morten Gunnufsen, reMarkable, Senior software engineer
  • Stig Hornang, reMarkable, Senior software engineer
  • Victor Sanstad, reMarkable, Software engineer
  • Øyvind Bakken, reMarkable, Senior software engineer
  • Gunnar Sletta, Crimson AS, Developer
  • Patrick Brataas, reMarkable, VP Technology
  • Tor Aleksander Birk, reMarkable, VP Technology
  • Bent Furevik, reMarkable, Senior hardware engineer
  • Preben Thorød, reMarkable, Embedded software engineer
  • Thomas Ingebretsen, reMarkable, Senior software engineer
  • Erik Shultz, reMarkable, Software Engineer
  • Lars Ivar Miljeteig, reMarkable, Senior software engineer
  • Steinar Bakkemo, reMarkable, Senior software engineer
  • Henrik Hedlund, reMarkable, Senior software engineer
  • Espen Johan Pedersen, reMarkable, Software engineer
  • Sondre Dyvik, reMarkable, Software engineer
  • Edvard Sjøblom, reMarkable, Fullstack developer
  • Mira Thoen Feiring, reMarkable, Senior front-end developer
  • Alf-Gunnar Heggeseth, reMarkable, VP Marketing
  • Sigurd Gran-Jansen, reMarkable, VP Marketing
  • Henrik Gustav Faller, remarkable, VP Marketing
  • Anders Ingebrigtsen, reMarkable, Marketing Manager
  • Mette Alstad, reMarkable, Customer communication advisor
  • Christina Andersen, reMarkable, PR advisor
  • Susann Daljord, reMarkable, Content creator
  • Fredrik Stokke, reMarkable, VP Supply Chain
  • Tobias Stand Johansen, reMarkable, VP Supply Chain
  • Martin Lau, reMarkable, Supply Chain manager
  • Svein-Ove Sørheim Lyngbø, reMarkable, VP Supply Chain
  • Ren Tan, reMarkable, Global sourcing manager
  • Morten Odland Amundsen, reMarkable, Supply Chain specialist
  • Martine Karvel Rødseth, reMarkable, Supply Chain specialist
  • Kristin Rolstad Jahren, reMarkable, VP Strategy
  • Magnus Gran-Jansen, reMarkable, VP Strategy
  • Sigurd Ulimoen Myhre, reMarkable, Strategy manager
  • Jannicke Soløy Sletten, reMarkable, VP Strategy
  • Karl Erik Kaustad Morthen, reMarkable, Strategy manager
  • Joachim Kahler, reMarkable, VP Strategy
  • Oliver Noble Halvorssen, reMarkable, Business develope
  • Erlend Ramm, reMarkable, Retail manager
  • Thomas Lein, Goods, Packaging design (concept development)
  • Sandro Kvernmo, Goods, Packaging design (concept development)
  • Erlend Østbø, EGGS, Mechanical engineer
  • Magnus Skogsfjord, Miror, 3D visualizing
  • Aksel Jermstad, Photo
  • Lisa Xiao, MIC, Project manager
  • Michael Zheng, MIC, Product designer
  • Jack Sun, MIC Mechanical engineer
  • Linrui, MIC, Mechanical engineer
  • Andy Liu, MIC, Tooling engineer
  • Evan Yin, MIC, NPI System Enginee

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.