Hopp til hovedinnhold
Meny

Vision of The Fjords

Sightseeingbåten «Vision of the Fjords» kombinerer inkluderende design og bærekraft for å sette en ny standard for passasjertransport til sjøs. Skipet ble designet for å seile inn i naturskjønne Nærøyfjorden, som står på UNESCOs verdensarvliste.

  • Nedsatt syn
  • Redusert mobilitet
  • Interesseorganisasjoner
  • Undersøkelsessett
  • Evaluering
  • Nasjonalt
  • Transport

Oppdragsgiver: The Fjords (Fjord1 and Flåm AS)
Skipsverft: Brødrene Aa
Designer: Torstein Aa
Bakgrunn: Tre aktører fra daværende Sogn og Fjordane fylke gikk sammen og dannet foretaket Flåm AS for å bygge et nytt skip for bærekraftig fjordturisme. De samarbeidet tett for å løse alle utfordringene som fulgte med denne spektakulære nyvinningen.

Elitebrukere: 
The Norwegian Association of Disabled People, Non-Norwegians, Norwegian Association of the Blind and Partial Sighted.


Methods:

Brukerundersøkelser, innsikt fra tidligere prosjekter

 

Priser:

Ship of the Year 2016, Reddot Award 2017, Shippax Award 2017, Hoved- og kategorivinner av Innovasjonsprisen for universell utforming 2017, JEC Innovation Award 2017, DOGA Merket for god design og arkitektur 2017, Design of The Year Bergen Award 2017, Grand Award, IAUD International Design Award 2019.

-55%  


NOx-utslipp

View from Vision of The Fjords

I praksis ser vi at det å utvikle gode løsninger for dem med nedsatt funksjonsevne er noe alle passasjerer får nytte av.

UTFORDRING

Flåm er en verdenskjent turistdestinasjon i Vestland fylke, der mye av transporten foregår til sjøs. Naturen i området er fantastisk vakker, så prosjekteierne spurte seg: Hvordan kan vi gjøre turismen mer bærekraftig og sette en ny standard for inkluderende båtdesign? Tre virksomheter fra daværende Sogn og Fjordane fylke dannet foretaket Flåm AS, som skulle utvikle et nytt skip med inkluderende design i det som skulle bli et stort innovativt skritt. Skipsverftet Brødrene Aa hadde allerede vunnet priser for sine inkluderende passasjerferger.

Tog

ELITEBRUKERE

Norges Handikapforbund hjalp til med å utvikle testløsninger for dem med nedsatt bevegelighet. Ikke-norskspråklige testet hvor tilgjengelig informasjonen var, og det samme gjorde personer med nedsatt syn gjennom Norges Blindeforbund. Det ble gjort undersøkelser «på stedet» med passasjerer i flere kategorier der man kartla bevegelser og hindringer under sjøreisen. Dette ble et utgangspunkt for arbeidet med å gi alle passasjerer en likeverdig opplevelse. Designeren tegnet en spiralformet gangvei som ble til en ekstern rampe og dermed gjorde heiser og trapper overflødige.

Vindu

METODER

Inkluderende design var vesentlig i alle deler av prosjektet, og visjonen var at alle turister, uansett funksjonsnivå, skulle kunne reise med båten. Til hjelp i utviklingsprosessen ble det også benyttet innsikt fra tidligere inkluderende design-undersøkelser, noe som viser hvor viktig det er å videreføre erfaringer fra andre prosjekter. Møre og Romsdal fylke rådførte seg med representanter for personer med funksjonsnedsettelser, og i daværende Sogn og Fjordane fylke ble det utpekt lokale ambassadører for inkluderende design.

Tak

INNSIKT

Veldig få har inkluderende design i tankene når de bygger skip. Flåm AS forsto imidlertid at behovet for inkluderende turisme bare ville vokse. I byggeprosessen tenkte man på alt fra offentlige reguleringer, ramper taktile skilt, belysning, orientering, vedlikehold og materialer. Skipet måtte passe inn i den lokale konteksten, og designet er inspirert av bølger, Trollstigen og naturstier.

Vision of The Fjords

RESULTAT

Skipet er en pioner innen design og på vei til å bli et moderne ikon. Den nyskapende gangveien gir rullestolbrukere, foreldre med barnevogn og personer med nedsatt bevegelsesevne samme tilgang som alle andre. Alle døråpninger har ramper og rekkverk. Skipet har panoramavinduer, slik at alle kan nyte utsikten. Alle passasjerer kan enkelt komme seg fra hoveddekket til toppdekket. Interiøret er lett å finne frem i for passasjerene med romslige møbler og definerte gangsoner, blant annet ved hjelp av avvikende farger og materialer på seteradene som grenser mot midtgangene.

Nærøyfjorden