Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Case
Til toppen

Festspillene i Bergen: Ny visuell profil ga flere deltakere og økte inntekter

Festspillene i Bergen slet med å få med seg de unge og ønsket å revitalisere merkevaren sin for nye og yngre målgrupper. ANTI Bergen jobbet sammen med festspillene om å skape en sammensatt, men likevel lekende visuell, identitet som lyktes i å formidle festivalens omfattende innhold til et yngre og bredere publikum. Resultatet ble dobling av antall deltakere, økte inntekter og bedre bruk av midler.

Festspillene i Bergen, designet av ANTI Bergen

Utfordring: Hvordan få unge mennesker til å delta på Festspillene i Bergen?

Den årlige musikk- og scenekunstfestivalen Festspillene i Bergen går av stabelen på forsommeren og er et eldorado for musikk- og kulturinteresserte fra hele verden. Mellom de syv fjell ljomer det av musikk og feststemte mennesker to uker til ende, og det virker som om hele byen vugger i takt. Bortsett fra de unge. For selv om Festspillene i Bergen er en kulturinstitusjon med over 70 års historie og hvert år er vert for noen av verdens fremste utøvere innen sine sjangre, slet de frem til 2013 med synkende deltakelse fra unge mennesker.

For å gjøre noe med dette, ble det gjennomført en total revitalisering av merkevaren for å gjøre den mer synlig og relevant for en yngre målgruppe. Oppdraget ble løst av designbyrået ANTI Bergen, og resultatet har vunnet heder og ære i både inn- og utland. Men viktigst av alt: Den nye identiteten åpnet øynene og ørene til en yngre målgruppe.

Prosess: Fornye og bevare

Selv om det var viktig for Festspillene i Bergen å revitalisere merkevaren, var det også viktig å bevare festspillenes unike identitet og posisjon. De var med andre ord ikke ute etter en helt ny merkevare, men en forlengelse av de iboende verdiene til festspillene som et musikalsk kraftsenter på Vestlandet.

Gjennom grundig innsiktsarbeid der målgruppeforståelse og nytenking var sentralt, skapte ANTI Bergen en visuell identitet som ikke bare spilte på lag med merkevaren, men som faktisk spilte musikk(!).

Løsning: En musikalsk logo som spiller «live»

Logoen og den visuelle identiteten er en slags matematisk fremstilling av musikk, eller en rytme. Enkelt forklart består den av en note og en piksel, som kan slås sammen, deles opp og repeteres i det uendelige – mye på samme måte som en komponist setter sine merker i et partitur. Faktisk ble logoen brukt i et eget musikerprogram der du selv kunne bruke den til å lage rytmer og melodier, høre på hva andre hadde laget, og delta i en konkurranse.

Logoen skapte glede og engasjement blant de yngre, som oppdaget at Festspillene i Bergen ikke er et sted for gråhårede musikkakademikere, men en lekeplass for musikere og artister av alle støpninger. Som en av deltakerne i 2014 sa det: «Moving from the bald and grey towards the young and dynamic».

Resultatet taler også for selv: I de fire årene som er gått siden festspillene skiftet logo, har besøkstallet økt med 108 prosent og den totale inntekten med 32 prosent.

Les hele rapporten om Festspillene i Bergen og effekten av revitaliseringen her.

 

Les alle artiklene om designdrevet innovasjon

Hva er designdrevet innovasjon

Hva krever en designprosess av virksomheten din?

Designdrevet innovasjon øker lønnsomheten

Se andre som har lykkes med designdrevet innovasjon

Grafisk fremstilling: Økt verdi på 27 prosent med ny visuell profil for Festspillene.
Illustrasjon: ANTI Bergen Foto: ANTI Bergen
Foto: ANTI
Grafisk fremstilling av økt andel sponsoravtaler som resultat av profilen.
Illustrasjon: ANTI Bergen Foto: ANTI Bergen
Foto: ANTI Bergen

Flere eksempler på designdrevet innovasjon