Innovasjon og tjenestedesign i helse – hva skal til for å lykkes?

Stimulab og InnoMed er to ordninger som bidrar til innovasjon i helsetjenestene. I dette seminaret vil vi dele erfaringer fra Stimulab- og InnoMed-prosjekter og vise hvordan tjenestedesign kan brukes for å lykkes med innovasjon i helse.

Foto: PWC
Hvor

PwC Experience Center, Rostockgata 104, Oslo

Dato
11. september 2024
Tid
Kl. 11.45 - 14.15

Seminaret finner sted i PwC Experience Center i Bjørvika og kan også følges digitalt. Det blir enkel servering for de som møter opp fysisk.

Meld deg på seminaret her

Meld deg på webinaret her

Program

Kl. 11.45 Dørene åpner

Kl. 12.00 Velkommen

Kl. 12.05 Om Stimulab-ordningen
Benedicte Wildhagen, seniorrådgiver og fagansvarlig for offentlig system- og tjenesteinnovasjon i DOGA

Kl. 12.05 Prosjektpresentasjoner

Øyane-modellen: Pasientens helsetjeneste i et helsefellesskap (Stimulab)

Hvordan driver man innovasjon for brukere med psykiske lidelser og rusavhengighet på tvers av kommuner og helseforetak?

Trude Senneseth, psykologspesialist, Fjell kommune og programansvarlig Samskaping i Vest, Øyane DPS/Helse Bergen Hf og Lene Godager Kaas, senior tjenestedesigner,
PwC

Fremtidens kontortjeneste for bedre pasientflyt (Stimulab)

Hvordan skal man organisere seg i det nye sykehuset i Drammen for å avlaste behandlerne og ivareta pasientene?
Ann-Kristin Bjerke Haugen, prosjektleder, Vestre Viken HF og Pernille Kaaber, senior tjenestedesigner, PwC

Portaloppdraget: Hvordan redusere rapporteringsbyrden til fastlegene? (Stimulab)

Hvordan kan myndighetene redusere rapportering og gi mer tid til fastlegene for å jobbe med pasientene?

Merete Lassen, seniorrådgiver, Helsedirektoratet og Ming Unn Andersen, tjenestedesigner, PwC

Miniforedrag fra flere prosjekter (InnoMed)

Hvordan bidra til innovasjon ute i det daglige, i de enkelte helsetjenestene?
Liss Johansen Sandø, Partner, PwC og Lavrans Løvlie, Partner, PwC

Kl. 13.45 Diskusjon

Om prosjektene

Øyane-modellen: Pasientens helsetjeneste i et helsefellesskap (Stimulab)

Brukere med psykiske lidelser og rusavhengighet lider under at kommuner og helseforetak ikke samarbeider godt nok. Øyane DPS, Nav region vest, Øygarden og Askøy kommune anerkjente at tjenestene de leverer i fellesskap ikke hang godt nok sammen. Med dette som utgangspunkt har de utviklet en modell for samskapende tverrsektoriell innovasjon – Øyane-modellen. Dette er et prosessverktøy som er nyttig når flere må jobbe sammen for å løse en felles utfordring. Verktøyet har nå blitt en etablert måte å jobbe på for de involverte aktørene.

Fremtidens kontortjeneste for bedre pasientflyt (Stimulab)

Fremtidens kontortjeneste skal sørge for god samhandling på tvers av hele sykehuset for å ivareta pasienten på best mulig måte. Samtidig skal den være en god avlastende funksjon for behandlerne, slik at vi får flere hender i pasientomsorgen.I første fase tok prosjektet i bruk systemkartlegging og simulering for å identifisere effektive tiltak. Tiltakene ble pilotert og testet i prosjektets andre fase hvor læring og forutsetninger ga sentrale innspill for prosjektets tredje fase med bredding av piloter.

Portaloppdraget: Hvordan redusere rapporteringsbyrden til fastlegene? (Stimulab)

Fastlegene må i dag forholde seg til en mengde ulike portaler og løsninger utenfor egen journalløsning for registrering og rapportering av data til helseforvaltningen og andre. Dette fører til brudd i arbeidsflyt og innebærer en uhensiktsmessig stor arbeidsbyrde. Prosjektet tok en systemorientert designtilnærming for å utforske og løfte behov fra ulike perspektiv, inkludert fastlegene, EPJ-leverandørene og myndighetene. Prosjektet er nå i en fase med prototyping og brukertesting for å utforme et konsept for «enklere rapportering».

InnoMed: Behovsdrevet innovasjon i helsesektoren

Siden januar 2024 har PwC levert innovasjonsrådgivning over hele landet gjennom InnoMed. Der Stimulab tar for seg de store nasjonale flokene gjennom tjenestedesign, støtter InnoMed innovasjon ute i de enkelte helsetjenestene, i det daglige.

I denne sesjonen vil vi dele korte presentasjoner fra noen av disse prosjektene, og dele erfaringer fra nyskapende lokale initiativer hvor innovatørene i tjenestene står i front.

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.