Inkluderende design i praksis: NRKs nye visuelle profil og Smellet

I dette frokostseminaret får du høre hvordan NRK, i samarbeid med ANTI og flere, har jobbet for å gjøre en ikonisk merkevare tydelig, tidsriktig og inkluderende. Vi avslutter med en presentasjon av "Smellet" – nyskapende historiefortelling om radikalisering rettet mot unge lesere. Det er fortsatt ledige plasser for å følge seminaret digitalt.

Dekorativt
Hvor

DOGA, Hausmanns gate 16, Oslo

Arrangementet strømmes

Dato
23. april 2024
Tid
Kl. 9.00 - 12.00
Pris
Gratis

Se arrangementet direkte her:

Dette frokostseminaret er det andre i en serie av seks hvor vi løfter frem vinnere av Innovasjonsprisen for inkluderende design.  

NRKs nye visuelle profil har vunnet både DOGAs Innovasjonspris for inkluderende design og DOGA-merket for design og arkitektur. 
Foredrag av NRK er ved profilsjef Cecilie Lyng og Hilde Jørgenvåg, rådgiver profil og merkevare i tillegg til representanter fra NRK TV, Yr, Lyd og NRK Nyheter. Foredrag av ANTI er ved Mats Ottdal, kreativ leder og partner og Erik Johan Worsøe Eriksen, designer og strategisk rådgiver.  

NRKs «Smellet» er formidlingen om radikalisering til ungdom, på ungdommenes premisser. Historiefortellingen mottok hederlig omtale i Innovasjonsprisen for inkluderende design i kategori informasjons- og interaksjonsdesign. Renate Rognan, designer og konseptutvikler, Helene Storsveen, tekstforfatter og konseptutvikler og Sjur Seibt, utvikler, vil holde foredrag om prosjektet. Alle jobber ved avdeling for Visuelle historier i NRK.

Publikum kan sende inn spørsmål til foredragsholdere via Slido (kode oppgis under arrangementet) 

Program: 

08.15 Vi åpner dørene, lett servering 
09.00 Velkommen ved Lene Renneflott (Grafill) & Jannicke Hølen (DOGA)
09.10: Foredrag ved NRK og Anti 
10:40  Spørsmål fra publikum. Moderator: Knut Bang (DOGA)
11.00 Pause
11.20 Presentasjon av “Smellet” ved NRK
11.50 Spørsmål fra publikum. Moderator: Knut Bang (DOGA)
12.00 Takk for i dag.  

Tekstet opptak av seminaret publiseres her i etterkant av arrangementet. Arrangementet er i samarbeid med Bufdir/UD2024, Grafill og IxDA

Her kan du lese mer om Innovasjonsprisen for inkluderende design og årets vinnere >> 

 

NRK – en levende og empatisk profil

NRK hadde med seg tre sentrale verdier gjennom hele prosessen med utviklingen av en ny grafisk profil: distinkt, levende og empatisk. Dette ble grunnpilaren for designfilosofien og la føringer for universell utforming som dna-et i hele designutviklingen.

Møtepunktet mellom NRK og publikum er sjelen i organisasjonen. Hovedmålet i den nye designstrategien er et NRK som samler og engasjerer alle som bor i Norge, eksemplifisert gjennom blant annet sommerbussen og blime-dansen der NRK er tett på folk, NRK som svarer publikum på nrk.no, nyhets-, sports- og underholdningseventer og gjennom alle NRKs øvrige produkter og tjenester.

Resultatet er en strategi som er tatt ut i selve designkonseptet.

Se film og les mer om NRKs nye visuelle profil >>

Samlebilde med NRKs nye profil på t-skjorte, visittkort, nyhetsforside og logovariasjoner.
Mediemarkedet står midt i enorme endringer. NRK må fornye seg for å nå ut til hele bredden av befolkningen. Med en ny visuell profil, som er både empatisk og inkluderende, er NRK klar for fremtiden.

«Smellet» - nyskapende historiefortelling om radikalisering

NRK skulle formidle et viktig tema til unge lesere, nemlig radikalisering. For å imøtekomme og engasjere rastløse lesere i tematikken, er historien «Smellet» smeltet sammen til en podcast, spill, lydbok og artikkel. 

Universell utforming har vært med helt fra start i prosjektet for å sikre samme gode og helhetlige brukeropplevelse for alle leserne. 

NRK har lært mye av samtaler med elever og lærere i videregående skole, og de har skapt et engasjerende verktøy for å formidle en svært viktig tematikk.  

«Smellet» fungerer på mange vis som en "vaksine" mot radikalisering. Historien gir leseren mulighet til å se hva som faktisk skjer i en radikaliseringsprosess og den gir unge en annerledes inngang til å reflektere rundt noe mange synes er vanskelig.

Les mer om NRKs «Smellet» >>

Rosa kassett på lilla bord. Illustrasjon
Historien Smellet, gir leseren mulighet til å se hva som faktisk skjer i en radikaliseringsprosess og den gir unge en annerledes inngang til å reflektere rundt noe mange synes er vanskelig.
Foto: Renate Rognan

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.