Inkluderende design i praksis: NRKs nye visuelle profil

I dette frokostseminaret får du høre hvordan NRK, i samarbeid med ANTI og flere, har jobbet for å gjøre en ikonisk merkevare tydelig, tidsriktig og inkluderende. NRKS nye profil er hovedvinner av Innovasjonsprisen for inkluderende design. 

Dekorativt
Hvor

DOGA, Hausmanns gate 16, Oslo

Arrangementet strømmes

Dato
23. april 2024
Tid
Kl. 9.00 - 11.00
Pris
Gratis

Dette frokostseminaret er det andre i en serie av seks hvor vi løfter frem vinnere av Innovasjonsprisen for inkluderende design.  

Hør NRK og ANTI presentere utviklingen av NRKs nye visuelle identitet, hovedvinner av Innovasjonsprisen for inkluderende design og kategorivinner grafisk design. Et enormt medvirknings- og designarbeid siden 2017 som har gitt mange gevinster. Vi avslutter med spørsmål fra publikum.  

Foredrag ved Cecilie Lyng, profilsjef i NRK, Hilde Jørgenvåg, rådgiver profil og merkevare i NRK og Erik Johan Worsøe Eriksen, designer og strategisk rådgiver i ANTI. Tekstet opptak av foredrag publiseres her i etterkant av seminaret.

Her kan du lese mer om Innovasjonsprisen for inkluderende design og årets vinnere >> 

Arrangementet er i samarbeid med Grafill og IxDA

Samlebilde med NRKs nye profil på t-skjorte, visittkort, nyhetsforside og logovariasjoner.
Mediemarkedet står midt i enorme endringer. NRK må fornye seg for å nå ut til hele bredden av befolkningen. Med en ny visuell profil, som er både empatisk og inkluderende, er NRK klar for fremtiden.

NRK – en levende og empatisk profil

NRK hadde med seg to sentrale verdier gjennom hele prosessen med utviklingen av en ny grafisk profil: inkludering og empati. Dette ble grunnpilaren for designfilosofien og la føringer for universell utforming som dna-et i hele designutviklingen.

Møtepunktet mellom NRK og publikum er sjelen i organisasjonen. Hovedmålet i den nye designstrategien er et NRK som samler og engasjerer alle som bor i Norge, eksemplifisert gjennom blant annet sommerbussen og blime-dansen der NRK er tett på folk, NRK som svarer publikum på nrk.no, nyhets-, sports- og underholdningseventer og gjennom alle NRKs øvrige produkter og tjenester.

Resultatet er en strategi som er tatt ut i selve designkonseptet.

Se film og les mer om NRKs nye visuelle profil >>

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.