Inkluderende design - en endringsveileder
Dette er en veileder for deg som ønsker å øke og forbedre inkluderende designpraksis i organisasjonen.
Endringsveilederen tar utgangspunkt i resultatet fra kartleggingen av hvordan din bedrift jobber med inkluderende design i dag.
Veilederen er et hjelpemiddel som støtter designledere og seniordesignere i å implementere endringer i organisasjonen og forbedre inkluderende designpraksis.
Under følger et forslag til en trinnvis prosess for endringsledelse, og er spesielt utviklet for å supplere designernes ferdigheter. Nedenfor finner du en kort forklaring av hvert trinn.
0 VURDERING OG FOKUS
Som en forberedelse til endringsprosessen handler dette trinnet om orientering. For å gi deg innsikt i hvor inkluderende organisasjonen og designpraksisen er i dag, har vi utviklet et eget kartleggingsverktøy som favner om flere virksomhetsområder i bedriften. Når dere har tatt kartleggingen kombineres denne innsikten med organisatoriske behov, mål og ressurser. Slik ta dere ta de rette beslutningene videre i prosessen med fokus på inkluderende design og forretningsutvikling.
Les mer og start kartleggingen
1 HANDLING
Gjennomført kartlegging tydeliggjør organisasjonens ståsted knyttet til mangfold og arbeidet med inkluderende design. Hva er styrkene i dag og hvor ligger mulighetsrommet? På dette trinnet tydeliggjøres nødvendig tiltak og mål med indikatorer. Designledere har en viktig rolle for å plassere tiltak på riktig strategisk nivå på tvers av virksomhetsområdene.
2 STRATEGISK SAMSVAR
Målet for arbeidet med mangfold og inkluderende design må samsvare med organisasjonens overordnede strategiske mål. Involver relevante interessenter tidlig for å finne synergier. I denne fasen opprettes et kjerneteam til å lede endringen.
3 OMFATTENDE STØTTE
Kjerneteamet har ansvar for å skape og kommunisere et overbevisende grunnlag for behov og mål med endringsarbeidet for å få støtte i hele organisasjonen. Det er viktig med åpne dører for å involvere alle og støtte grasrotinitiativer internt og eksternt.
4 VILKÅR FOR SUKSESS
Involvering og engasjement må også komme fra ledelsen, som sammen med allokerte ressurser er nødvendig for å skape endring. Lag en solid strategisk plan med fokus på målbare forretningsresultater og involver bredt i organisasjonen for å kommunisere at endringen er viktig.
5 SKAP POSITIV ENERGI
Endring tar tid, og for å holde ansatte og støttespillere motivert er det viktig å kommunisere også kortsiktige gevinster. På dette trinnet er det også viktig å ønske flere initiativer velkommen, evaluere initiativene og muligens omfordele ressurser for å skape fremdrift.
6 ETABLERE STRUKTURER
Det siste trinnet handler om å sørge for at innsatsen ikke blir midlertidig. Bruk indikatorene til å evaluere gjennomførte tiltak og forretningsverdien av disse, Velg så de mest lovende initiativene. Definer og etablerer strukturer som for eksempel samarbeid, designretning, prosesser, opplæring, budsjetter med mer for å sikre og videreføre endring.
Etter gjennomgått endringsprosess kan det være fornuftig å kartlegge virksomhetens ståsted på nytt. Hva har vi forbedret og hva må vi bli bedre på? Dette kan potensielt føre til nytt fokus, visjon og mål for arbeidet med mangfold og inkluderende design i organisasjonen.