Hvor inkluderende er din virksomhet?
Hva bør din bedrift fokusere på for effektivt å forbedre arbeidet med inkluderende design? Mangfold, likeverd og inkludering gjennom design av produkter og tjenester, prosesser og sammensetning av teams vil gi økt konkurransefortrinn for alle bedrifter. Her finner du et verktøy dere kan bruke for å kartlegge hvordan dere ligger an på dette området, hva dere kan bli bedre på og hvordan få til endring.
Det er ikke lenger nok å skape produkter, tjenester, digitale løsninger, grafisk design og bygde omgivelser som er vakre, funksjonelle eller dekker følelsesmessige behov.
De må også være brukervennlige og begeistrende for et mangfold av mennesker/kunder/brukere uavhengig av for eksempel alder, kjønn, funksjonsvariasjon, nevromangfold, etnisitet, kultur og digital kompetanse. Det er dette som kalles inkluderende design.
Hvis en virksomhet er engasjert i mangfold, likeverd og inkludering (DEI - Diversity, Equity and Inclusion), må produktene og tjenestene den tilbyr i markedet også være inkluderende. Interne prosesser alene er ikke nok.
Bruk lover og krav som en forretningsfordel
I Norge og EU kommer det stadig nye krav på dette området. Et eksempel er lov om offentlige anskaffelser. Den krever at produkter og tjenester som det offentlige kjøper skal oppfylle visse kriterier for mangfold og inkludering. Det er også mange lover og krav knyttet til universell utforming, likestilling og inkludering.
Bedriftene som oppfyller kriteriene, vil bli foretrukket og dermed få et konkurransefortrinn. Arbeidet med å utvikle inkluderende produkter og tjenester starter allerede i innsiktsfasen og bør forankret i bedriftens strategi.
Med en strategi for inkluderende design vil DEI-prinsippene ikke bare være førende for hvordan virksomheten rekrutterer og bygger organisasjonskultur, men også hvilke kommunikasjons- og markedsføringsstrategier den velger og hvilke produkter og tjenester den leverer.
Finn ut hvordan dere ligger an
For å komme i gang med en strategi for inkluderende design og mangfold, kan det være nyttig å gjøre en kartlegging. Da vil dere ha et godt utgangspunkt å jobbe ut fra.
En kartlegging vil
- gi innsikt i hvordan virksomheten jobber med mangfold, inkludering og likeverd i dag
- identifisere forbedringspunkter
- tydeliggjøre verdien av å jobbe mer målrettet med inkluderende design og mangfold i alle ledd
Kartleggingsverktøyet er på engelsk og består av fire deler: Products & Services (produkter og tjenester), Company Culture (bedriftskultur), Design Process (designprosess) og Design Team (designteam).
Under hver av de fire delene skal dere vurdere hvordan ulike utsagn stemmer for virksomheten i dag, på en skala fra en til fem. Her er det viktig å svare ærlig: Det er bare dere selv som får se resultatene og skal bruke dem videre i det strategiske arbeidet med inkluderende design.
Kartleggingen omfatter virksomhetsområder som flere kan ha ansvar for og bør besvares i fellesskap. Dette gjøres digitalt med vurderingssverktøyet under, og helst i samarbeid med alle ansvarlige samlet rundt bordet.
Etter endt kartlegging vil dere få opp et oversiktsbilde med resultatet av hvordan dere scorer på de ulike virksomhetsområdene. Dette gir en pekepinn på hvilke områder dere er gode på og hvilke muligheter som ligger innefor andre. Husk å skrive ut, eller lagre som en PDF, slik at dere har tilgang til resultatet senere. Dere kan når som helst komme tilbake og gjøre en ny kartlegging for å se hvor dere har utviklet dere siden sist, som et underlag for fortsatt videre satsning.
Lykke til med evalueringen og med å jobbe mer helhetlig og strategisk med inkluderende design!