Hopp til hovedinnhold
Meny

Tripp Trapp stol

Møbelprodusenten Stokke selger møbler og annet utstyr for barn over hele verden. Den prisbelønte og bestselgende Tripp Trapp-stolen er deres mest kjente produkt. Stolen er designet av Peter Opsvik og selges i dag i 50 land.

  • Møbel- og interiørdesign
  • Barn
  • Naturlig observasjon
  • Nasjonalt
  • Internasjonalt
Bildet viser Tripp-Trappstolen

Virksomhet: Stokke AS (som i 2013 ble solgt til sørkoreanske NXC)

Designer: Peter Opsvik

Bakgrunn: Opsvik fikk ideen til Tripp Trapp da sønnen hans vokste ut av den tradisjonelle barnestolen sin.

Elitebrukere:

Barn og foreldre fra designerens nabolag

 

Metoder:

Naturlig observasjon

 

Priser:

1996: Norsk Designråds klassikerpris
2017: Folkets designvinner i Aftenpostens kåring «Design i 100»

Over

10 Mill.

stoler er solgt siden 1972

UTFORDRING

Ideen ble til da Opsviks egen sønn var to år gammel og vokste ut av barnestolen sin, og Opsvik fant ut at det ikke fantes praktiske sitteløsninger for litt større småbarn. Han så behovet for en stol som kunne vokse med barnet og i tillegg sørge for at barnet fikk sitte i samme høyde ved bordet som de voksne. Ettersom det ikke fantes noe slikt på markedet, bestemte han seg for å designe sin egen løsning.

Hvis det er noe rundt oss som ikke fungerer, som irriterer oss, kan det være et godt utgangspunkt for design. Tripp Trapp begynte som en løsning på en personlig utfordring.

ELITEBRUKERE

Hovedelitebruker:
Opsvik begynte med å observere sønnen sin ved bordet. Der studerte han guttens bevegelser for å finne ut hvilke krav som bør ligge til grunn for en barnestol.

Andre elitebrukere:
Også barn fra nabolaget tjente som elitebrukere, slik at Opsvik kunne se hvorfor de eksisterende løsningene ikke fungerte for dem. Foreldrene spilte også en viktig rolle, siden de var mulige møbelkunder.

METODER

Dette eksempelet viser hvor viktig det er å trekke inn de rette elitebrukerne. I dette tilfellet var det Opsviks egen sønn og de andre barna som sørget for kunnskapen og inspirasjonen bak et nyskapende produkt. Noe så enkelt som å observere en håndfull mennesker med et felles problem ble helt avgjørende for å forstå produktbehov og hva brukerne trengte og ønsket seg. Naturlig observasjon av barna var en effektiv metode for å finne ut hva som ikke fungerte med de tradisjonelle barnestolene og definere et klart utgangspunkt for designutviklingen. Denne teknikken egner seg godt til å undersøke behovene til små barn som kanskje ikke klarer å uttrykke med ord hva de mener. Inkluderende design krever ikke nødvendigvis store brukergrupper. En interessant observasjon av én bruker kan være nok til å komme i gang.

INNSIKT

Opsvik fikk avgjørende innsikt ved å observere brukerne sine:

  1. Ergonomi: Han så hvordan barn raskt vokste ut av tradisjonelle barnestoler og måtte sitte i voksenstoler med armer og ben dinglende i løse luften, noe som ikke var særlig behagelig for dem.
  2. Funksjon: Barnestoler eller voksenstoler i miniatyr egnet seg ikke til bruk ved et vanlig voksenbord. Dermed kunne ikke foreldrene sette barnet i en slik stol og samtidig bruke bordet.
  3. Deltagelse: Den tradisjonelle barnestolen har en egen bordplate som gjør at man ikke kan sette den helt inntil spisebordet.
Gammel ung

DESIGNPROSESSEN

For å løse problemene han observerte, designet Opsvik en stol med justerbart sete og fotstøtte. Disse kunne plasseres i ulike høyder tilpasset hver bruker. Målet var at samme stol skulle kunne brukes av barn og voksne i forskjellige størrelser.

RESULTAT

Tripp Trapp-stolen er laget for at barnet skal kunne bruke den i mange år. Den passer for barn i ulike aldre, og lar barna sitte ved samme bord som alle andre, slik at de kan delta i det som skjer. Tripp Trapp gjenspeiler designerens mål om å lage produkter som kan brukes i mange år. Stolen er av tre, som er både holdbart og bærekraftig. Tripp Trapp-stoler går ofte i arv eller selges brukt og blir sjelden kastet. Siden stolen kom på markedet i 1972, har det blitt laget godt over 10 millioner eksemplarer av den, og den har blitt et viktig eksportprodukt som selges i 50 land.

I Norge har Tripp Trapp en markedsandel på 90 prosent. Stolens største konkurrent er Tripp Trapp-stoler som selges brukt.