Scandic Airport Hotel
Scandic Gruppen er Nordens største hotelloperatør med et nettverk av om lag 280 hoteller fordelt på seks land. Scandics konsept Hoteller for alle innebærer forbedringer i rom, restauranter og tjenester som skal gjøre hotellene mer tilgjengelige for alle gjester.
Virksomhet: Scandic Hotel Group
BrukerundersøkelseR: Magnus Berglund, tilgjengelighetsambassadør i Scandic
Bakgrunn: Scandic begynte å fokusere på tilgjengelige miljøer i 2003. I 2009 ble de den første hotellkjeden som la ut fakta om hvor tilgjengelige hotellene deres var.
Gjelder Scandic Oslo Airport:
Oppdragsgiver:
- Utstillingsplassen Eiendom
- Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF)
- Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO)
Interiørdesign: Narud Stokke Wiig Sivilarkitekter, Arkitektarna Krook & Tjäder AB
Elitebrukere:
Medlemmer av organisasjoner for funksjonshemmede, hotellgjester med nedsatt funksjonsevne, hotellpersonale og Scanics styre
Metode:
Fokusgrupper med personalet og viktige beslutningstakere, konsultering med interesseorganisasjoner
Priser:
Scandics-arbeid har blitt fremhevet i FN, på CNN og mottatt flere priser.
- Beste overnattingssted for funksjonshemmede ved Responsible Travel’s World Responsible Tourism Awards 2015.
- I 2011 vant Scnadic Innovasjonsprisen for universell utforming og en pris for møbel og interiør fra DOGA og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (nå Barne- og familiedepartementet).
Det beste beviset på at vi gjør noe riktig, fikk vi da en gjest fortalte at når hun bor på Scandic, blir hun behandlet akkurat som alle andre gjester.
UTFORDRING
I Europa alene er det mer enn 50 millioner mennesker med spesielle behov, og det å bo på hotell kan være en utfordring for mange av dem. Konsernsjef i Scandic Frank Fiskers mente at tilgjengelighet var en viktig faktor i det å gjøre Scandic-hotellene mer attraktive og åpne
for et bredere marked. Scandic Oslo Airport setter en ny standard når det gjelder universell utforming. Som første hotellkjede tok Scandic alle brukergrupper med i betraktningen da de utformet forretningsstrategien sin. Dette fordi det å tiltrekke seg alle typer gjester kan bedre både konkurranseevnen og lønnsomheten.
ELITEBRUKERE
Hotellgjester med spesielle behov og medlemmer i interesseorganisasjoner for personer med funksjonsnedsettelser utgjorde elitebrukerne under utviklingen av Oslo Airport Hotel, som senere ble et forbilde for nye hotellprosjekter. Det ble også innhentet kunnskap fra «ekspertbrukere», som styret i Scandic og representanter for de ansatte. De fikk i oppgave å spille elitebrukere med nedsatt funksjonsevne.
METODER
I 2003 engasjerte hotellkjeden Magnus Berglund som tilgjengelighetsambassadør. Noe av det første han gjorde, var å leie inn flere rullestoler som de ansatte i Scandic skulle bruke. I tre måneder fikk de alle muligheten til å oppleve hvordan det var å være rullestolbruker. Selv om nedsatt bevegelsesevne bare er én av flere mulige funksjonsnedsettelser, mente Berglund at dette var en god måte å belyse temaet på. Metoden gjorde det mulig for både beslutningstakere og ansatte på alle nivåer å se hvilke utfordringer mange sliter med.
Berglund og teamet hans jobbet både med gjester med spesielle behov og med interesseorganisasjoner for personer med funksjonsnedsettelser for å utarbeide en tilgjengelighetsstandard for Scandic-hotellene. Resultatet ble en sjekkliste med 93 punkter. 77 av punktene er obligatoriske for alle Scandic-hoteller, men alle kriteriene må møtes av hoteller som er under bygging. Listen er nå utvidet til 135 punkter, og også andre hoteller har tatt i bruk samme tilnærming.
For Scandic handler tilgjengelighet mye om kvaliteten på tjenesten og holdningen til de ansatte. Alle hotellansatte får derfor opplæring slik at de vet hvordan de kan få alle gjester, uansett funksjonsnivå, til å finne seg godt til rette på hotellet. Det kan dreie seg om alt fra å plassere maten i buffeen slik at alle kan se og få tak i den, til å lære seg hvordan en teleslynge fungerer.
KUNNSKAP
Ved å la de ansatte i Scandic bruke rullestol i en periode, fikk man mye nyttig førstehåndsinformasjon om hva slags behov denne gruppen har:
- «Trenger speilet å henge så høyt oppe?»
- «Hvordan får jeg tak i kaffekoppene på frokostbuffeen?»
Også elitebrukerne hadde mye nyttig kunnskap å komme med. En av dem spurte om hvordan moren hennes, som har nedsatt hørsel, skulle kunne bli vekket hvis brannalarmen gikk ved hotellet. Dette ga inspirasjon til Scandics vibrerende vekkerklokke, som også utløses hvis brannalarmen går.
I innredningen er det tatt hensyn til personer med astma, allergi og annen overfølsomhet overfor omgivelsene. For eksempel er det teppefrie rom, allergivennlige tekstiler og maling og materialer uten skadelig avdamping. De ansatte bruker ikke mer rengjøringsmiddel enn nødvendig og kun uparfymerte produkter.
En stor hotellkjede bør være tilgjengelig uansett om du har brukket benet, har nedsatt hørsel, bruker rullestol eller trenger litt ekstra omtanke av andre grunner.
RESULTAT
Scandics designprosess er en pågående og langsiktig strategi for å utvikle eksisterende hoteller, bygge rom og lære opp ansatte slik at de får en bedre forståelse av tilgjengelighet og gjestenes behov.
Nedenfor er noen av de viktigste punktene på sjekklisten til Scandic:
- høydejusterbar seng*
- telefon og fjernkontroll ved siden av hverandre på nattbordet
- minst 80 centimeters klaring rundt sengen
- vibrerende vekkerklokke og brannalarm på forespørsel
- knagger montert i ulike høyder slik at også rullestolbrukere kan nå dem
- speil montert i en høyde som passer for både sittende og stående
- rekkverk på innsiden av dørene i passende høyde for rullestolbrukere
- ingen eller lave dørterskler
- ettgreps eller berøringsfrie blandebatterier*
- servant med monteringshøyde på minst 78 cm* så en rullestol får plass under
- såpe, håndkle og knagg er enkle å nå
- toalettpapirholder på armlenet ved toalettet
- teleslynge i møterommene
- minst 80 centimeters dørbredde slik at det er plass til rullestol,
krykker eller rullator* - scene som kan nås med rullestol*
*gjelder bare for noen hoteller
Disse funksjonene er ikke designet slik at det er synlig at de passer for gjester med spesielle behov. Mer tilgjengelige løsninger og tjenester er noe som alle har nytte av, også de som er helt funksjonsfriske. Scandic-hotellene har posisjonert seg for å tiltrekke seg mange gjester med funksjonsnedsettelser som er ute etter en bedre hotellopplevelse.