Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Metoder

Målgruppe

Alle

Tidsbruk

3 timer

Antall deltakere

30–150

Medvirkningsnivå

Nivå 3: Dialog

Nivå 4: Samarbeid

Folkemøte i en sal
Et folkemøte er et åpent møte for alle som ønsker informasjon om aktuelle plansaker og hvor de som vil kan komme med innspill.
Foto: Aslaug Tveit/LÉVA Urban Design

Mål med metoden

Hensikten med et folkemøte er å samle så mange som mulig av berørte parter og andre interesserte, for å informere om hvilke planer som skal igangsettes eller som er igangsatt. Målet er å åpne for innspill og spørsmål så tidlig som mulig i prosessen og dermed få til en bred medvirkning.

Gjennomføring

  1. Send ut invitasjoner til møtet, og sørg for at dem som er særlig berørt får innkalling – gjerne i privat mail eller SMS.
  2. Presenter saken godt i innkallingen, belys problemstillingene og identifiser hvilke grupper som er mest berørt og på hvilken måte.
  3. Lag en tydelig agenda for møtet med start- og sluttidspunkt.
  4. Sett av tid til pauser og spørmål, innlegg og avklaringer. Mange kvier seg for å ta ordet i plenum, så vurder andre måter deltakerne kan gi innspill på. 
  5. Registrer om mulig alle de oppmøtte for enklere oppfølging senere i prosessen.

Tips og triks

Vær bevisst at folkemøter kan domineres av enkelte deltakere og dermed hindre viktige stemmer å komme frem. Planlegg møtet med dette for øyet. Legg møtet til et tidspunkt som erfaringsmessig passer best for deltakerne – unngå ferier og lignende. Tilby for eksempel barnevaktordning med lek og formingsaktiviteter i naborommet. Vær så konkret som mulig, fokuser på det du ønsker innspill på og vær tydelig på hva som ikke er mulig å endre. For å gjøre møtet mer levende, la flere personer delta i presentasjonen. Gi publikum mulighet til å gi innspill på sms, mail eller annen måte. Det gir de som ikke vil ta ordet i plenum en mulighet til å gi innspill.  

Last ned utskriftsvennlig PDF >>

Forberedelser

  • Finn egnede lokaler som har nok plass, tilfredsstillende fasiliteter og som er tilgjengelig for funksjonshemmende. 
  • Forbered gjerne enkel servering.

Utstyr

  • PC til presentasjon og referat

Dokumentasjon

  • Referat

Eksempler