Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

I sommer kan du bli bedre kjent med noen av oss som jobber i DOGA og få høre våre beste reisetips i Sommer på DOGA. I dag er det designentusiast Tarald Trønnes sin tur.

Hvem er du, og hva gjør du i DOGA? 

– Jeg er utdannet sivilingeniør, og har erfaring med alt fra produktledelse og salg til strategisk markedsføring og designledelse. Her i DOGA jobber jeg med designdrevet næringsutvikling. Det går ut på å motivere bedrifter til å oppdage mulighetene som finnes i design, og bruke dem til å skape bedre produkter og tjenester. 

Jeg er glødende opptatt av å bygge design inn i norsk næringsliv. Dersom Norge skal lykkes med å eksportere produkter og tjenester, må vi bygge opp solide bedrifter der design og designledelse er en strategisk viktig del av bedriften. Dette er noe som har fasinert meg siden jeg jobbet i Nokia, som gikk fra å være et lite finsk konsern til å bli en verdensmerkevare. God design var nøkkelen til deres suksess, men god design ble også deres bane. Apple knuste dem med sine overlegne evner.  

DYPP er vinner av DOGA-merket nykommer 2019.
– Bruken av design er i sterk vekst i Norge, og vi har også veldig mange gode designere. Jeg blir like satt ut hver gang jeg ser talentene som mottar DOGA-merket nykommer, sier Tarald. Frida van der Drift Breivik og Frøya Thue vant både DOGA Hedersmerket og DOGA-merket nykommer i fjor for prosjektet DYPP som er nyskapende emballasje av tang og tare.
Foto: Frida van der Drift Breivik og Frøya Thue

Hva liker du best med jobben din? 

– Det jeg liker best med jobben er å bli kjent med og lære av alle de fantastiske norske bedriftene jeg møter. Det er mange flinke folk som har skapt de utroligste bedrifter på små steder. Et bedriftsbesøk slår ti dager på kontoret, det gir utrolig mye energi. 

Samtidig ser jeg det uforløste potensialet i disse bedriftene – hvor mye bedre produkter og tjenester de kunne skapt om de bare hadde forstått verdien av å komme tettere på brukerne, og hvordan de kan omsette denne brukerinnsikten til bedre produkter og tjenester. Derfor er det ekstra motiverende å møte bedrifter som har oppdaget verdien av design, og med lysende øyne forteller om aha-øyeblikk og innsikt de har fått som de vet ingen andre i deres bransje har. Vi vet jo at design virker, så vi blir ekstra stolte og glade når andre uttrykker samme entusiasme over at de også har funnet kraften i design og kan vise til gode økonomiske resultater. 

Hvordan står det til med norsk design og arkitektur anno 2021? 

– Bruken av design er i sterk vekst i Norge, og vi har også veldig mange gode designere. Jeg blir like satt ut hver gang jeg ser talentene som mottar DOGA-merket nykommer. Om jeg skal løfte frem noe, så er det tjenestedesign – et fag i rask vekst med et fantastisk potensial som mange norske organisasjoner har fått øynene opp for. Jeg skulle ønske vi kunne utdanne ti ganger så mange tjenestedesignere. Det ville ha en stor effekt på salg og eksport av tjenester.  

Det er også motiverende å se hvordan næringslivet tar tak i bærekraft, og forstår at dette er et konkurransefortrinn.  Jeg vil hevde at jo mer designdrevet en bedrift blir, og bedre integrert blir bærekraft i bedriftens prosesser produkter og tjenester.  

Stovnertårnet – utsikten alle får med seg
Stovnertårnet.
Foto: Jiri Havran
Soria Moria er vinner av DOGA-merket 2019.
Soria Moria.
Foto: Dag Jenssen

Hva er norsk design og arkitekturs best bevarte hemmelighet? 

– Jeg vil si at designledelse er en godt bevart hemmelighet som vi nå må få fram i lyset og snakke mye høyre og oftere om. For at designere skal få gode arbeidsvilkår og sin kompetanse, må noen jobbe i toppen for å påvirke strategier, sette retning, ta beslutninger, endre prosesser, skaffe budsjetter og bygge forståelse. Det å jobbe profesjonelt med design i en organisasjon krever god designledelse. Det er en helt naturlig del av alle profesjonelle internasjonale selskaper med sterke merkevarer, men i Norge er det ikke så mange som kjenner til dette.

Beste reisetips i Norge i sommer for design- og arkitekturinteresserte? 

– For meg og familien blir det norgesferie på tredje året i år. Jeg veldig lyst til å se «The Twist» på Kistefos med egne øyne, prøve ut Soria Moria-badstua og sykle meg en kortreist tur til Stovnertårnet. Det er pinlig at jeg som bor like ved, ennå ikke har vært der.  

Har du spørsmål? Ta gjerne kontakt med: