Søknadene vurderes etter to sett av kriterier: fagkriterier og verdikriterier.
Fagkriterier
Her vurderes de faglige aspektene ved prosjektet, særlig med hensyn til form, funksjon og nyskaping. I tillegg vurderes prosjektets evne til å drive fagfeltene fremover på en måte som tydeliggjør merverdien av design og arkitektur.
Form
Styrker utformingen løsningen? Juryen ser etter:
- Godt design- og arkitekturfaglig håndverk, der estetiske, material- og formmessige kvaliteter styrker resultatet.
- Et formspråk som skaper verdi for brukerne og tydelig støtter prosjektets mål og funksjon.
- Visuelle og sanselige virkemidler som vekker positive følelser og har et element av overraskelse.
Funksjon
Svarer løsningen til behovet? Juryen ser etter:
- Et svar på det konkrete behovet løsningen er laget for.
- Dyp innsikt i problemstillingen.
- At målgruppen er satt i sentrum.
Nyskaping
Tilfører prosjektet noe nytt? Juryen ser etter:
- En modig og selvstendig løsning som utfordrer etablert praksis.
- Systemer, materialer, teknologier eller prosesser brukt på smart, oppfinnsomt og innovativt vis.
Verdikriterier
Her vurderes prosjektets verdi og positive langsiktige ringvirkninger for samfunn, miljø og økonomi. I tillegg vil det vurderes om prosjektet engasjerer, skaper glede og begeistring. Gir det håp?
Samfunnsmessig verdi
Har prosjektet positive ringvirkninger for samfunnet? Juryen ser etter:
- At prosjektet eller løsningen fremmer inkludering, mangfold, fellesskap, likeverd, tilgjengelighet og styrking av sosial rettferdighet over tid.
- At prosjektet eller løsningen har en positiv innvirkning på menneskers liv, på individnivå eller i større skala.
Miljømessig verdi
Hvordan påvirker prosjektet miljøet? Juryen ser etter:
- At løsningen bidrar til å akselerere det grønne skiftet gjennom for eksempel smart ressursbruk, måtehold og reduserte klimagassutslipp.
- At løsningen bidrar tilå bevare, gjenopprette eller forbedre naturen og dens økosystemer.
Økonomisk verdi
Er prosjektet lønnsomt? Juryen ser etter:
- At løsningen gir bærekraftig økonomisk verdi til en virksomhet og/eller til samfunnet som helhet, for eksempel gjennom økt lønnsomhet eller redusert ressursbruk, ved å nå nye markeder eller utvikling av nye forretningsmodeller.
Merk om søknader til DOGA-merket nykommer:
Prosjekter som vurderes i kategorien DOGA-merket nykommer trenger ikke å være realisert. I denne kategorien vurderer juryen prosjektets potensielle ringvirkninger, dersom det var realisert, og i hvor stor grad prosjektet kan utfordre og inspirere etablerte miljøer i positiv retning.
Hvordan vurderer juryen prosjektet opp mot verdikriteriene?
Som beskrevet over, vurderer juryen søknader til DOGA-merket opp mot kriteriene form, funksjon, nyskaping, samfunnsmessig verdi, miljømessig verdi og økonomisk verdi. De tre siste omtaler vi som «verdikriterier».
Søknadene blir vurdert med utgangspunkt i prosjektetenes egen kontekst og forutsetninger. For eksempel kan det å utfordre en norm innenfor egen bransje veie tungt, dersom det setter et godt eksempel til etterfølgelse for resten av bransjen.
Juryen vil se etter umiddelbare og dokumenterbare effekter av prosjektet i søknaden – men de vil også se etter positive ringvirkninger prosjektet kan ha på lengre sikt.
DOGA Hedersmerket
Blant mottakerne av DOGA-merket for design og arkitektur kan juryen velge å nominere søknader til DOGA Hedersmerket.
DOGA Hedersmerket er en utmerkelse som gis til prosjekter som demonstrerer spesielt fremragende design- og arkitekturfaglig kvalitet, og som i særlig stor grad bidrar til økt samfunnsmessig, miljømessig og økonomisk verdi.
Kandidater til DOGA Hedersmerket velges ut blant mottakere av DOGA-merket. Mottakere av DOGA Hedersmerket er ledestjerner til inspirasjon for norsk næringsliv og offentlig sektor.