Logg inn på Min side
Gå til Min side, logg inn eller opprett ny bruker og start registreringen. Du kan velge å fullføre registreringer på et senere tidspunkt, men husk at det må gjøres innen fristen.
Fyll ut søknadsskjemaet
I søknadsskjemaet skal du fylle ut to hoveddeler:
- I første del fyller du inn informasjon om søker og eventuelle samarbeidspartnere
- I andre del besvarer du spørsmål om prosjektet dere søker støtte til. Du setter også opp budsjett og laster opp bilder, lenker eller andre vedlegg.
Under finner du en oversikt over de punktene i søknadsskjemaet som må besvares og som det kan være lurt å forberede seg på før man starter søknaden.
For å fullføre innsendelsen må alle de obligatoriske feltene være fylt ut.
Del søknaden med teamet ditt underveis
Du kan når som helst dele søknaden du jobber med, til andre. De vil da motta en pdf av søknaden slik den ser ut når du deler den. Eventuelle endringer i søknaden vil ikke reflekteres i pdf'en, du må da dele søknaden på nytt.
Vi hjelper deg
Vi hjelper deg gjerne hvis du har spørsmål i forbindelse med søknaden. Send oss en epost eller ring oss, ingen spørsmål er dumme spørsmål!
Dette må du fylle ut i søknaden
Om søker
Om foretaket
Beskriv hva bedriften driver med; hva slags produkter eller tjenester leverer dere, til hvilke brukere og/eller marked.
Økonomiske nøkkeltall
Oppgi nøkkeltall som viser et bilde av virksomhetens økonomiske situasjon.
Samarbeidspartnere
Gi opplysninger om eventuelt samarbeid med andre foretak hvor dere deler risiko og utbytte av prosjekt. (Designbyrå og andre innleide ressurser regnes ikke som samarbeidspartner, men underleverandør.)
Om prosjektet
Bakgrunn, problemstilling og mål
- Beskriv kort bakgrunnen for prosjektet og sett det i en kontekst.
- Gi en god beskrivelse av problemstillingen/utfordringen prosjektet skal forsøke å løse.
- Formuler målet med prosjektet?
Viktige kriterier
Beskrive hvordan prosjektet møter de spesifikke tildelingskriterier. Les mer om kriteriene >>
Bruk av designkompetanse
Beskriv hvordan designkompetanse skal benyttes i prosjektet.
- hvilken rolle designerne eller designbyrået skal ha i prosjektet
- hvilke oppgaver de skal løse
- hvilke interne og eksterne kompetansemiljøer designerne skal samarbeide med
- hvordan skal designkompetanse benyttes i prosjektet?
Brukernes behov
Beskriv hvordan prosjektet skal avdekke brukernes behov.
Beskriv:
- hvilke brukergrupper som skal involveres i prosjektet
- hvordan de skal involveres
- hvilke metoder som skal benyttes for å avdekke brukernes behov
- hvordan har dere planlagt å involvere brukerne i prosjektet?
Innovasjonsgrad
Beskriv hva som gjør prosjektet nyskapende. Med nyskapende mener vi:
- prosjektets metoder eller innfallsvinkler skiller seg fra alminnelig praksis
- et vellykket sluttresultat vil oppfattes –og være hvor sluttresultatet vil kunne være nytt og annerledes for brukerne og bransjer i inn- og utland. Støtt gjerne dine argumenter og begrunnelser med objektive data.
Sosial, miljømessig og/eller økonomisk bærekraft
Beskriv kort hvordan prosjektet kan anses som bærekraftig
- Sosial bærekraft
Prosjektet har positiv ringvirkninger for samfunnet. Løsningen vil være inkluderende og bidrar til økt livskvalitet for dem som blir berørt.
- Miljømessig bærekraft
Prosjektet har positiv påvirkning på miljøet, er ansvarlig produsert og kan vise til smart ressursbruk.
- Økonomisk bærekraft
Prosjektet er lønnsomt og bidra til økonomisk verdiskaping gjennom f.eks. nye forretningsmodeller, nye markeder, innsparing, økt eksport osv.
Målbar effekt og lønnsomhet
Beskriv det endelige kommersielle målet med totalprosjektet, og hvordan resultatene skal måles.
- målet for totalprosjektet
- målekriteriene for suksess etter fullført løp, og så langt det er mulig kvantifisering/kvalifisering av disse.
Eksempler på mål/målekriterier kan være økt omsetning, økt eksportandel, økt kompetanse, styrket innovasjonsevne, mer klimavennlige løsninger, bedre ressursutnyttelse, mer inkluderende løsninger, større kundetilfredshet, økte markedsandeler eller ny markedsadgang.
Videreformidling av resultater
I hvilken grad vil resultater fra prosjektet slik som kunnskap om metoder og prosesser knyttet til designdrevet innovasjonsarbeid, kunne gjøres tilgjengelig for DOGA og næringslivet generelt.
Addisjonalitet
Hvordan vil prosjektet påvirkes dersom det ikke mottar støtte fra DIP?
Tidsramme
Prosjektet skal ikke være igangsatt, men kan startes opp så snart eventuell støtte er innvilget - innen utgangen av september. Prosjektet må være avsluttet innen utgangen av påfølgende år.
Involverte i prosjektet
Beskriv ressurser og miljø er som deltar aktivt i prosjektet.
- Har dere engasjert designbyrå/designere?
Skal andre kompetansemiljøer involveres?
Forankring i ledelsen
Beskriv hvor og hvordan prosjektet er forankret i ledelsen. Med forankring mener vi at ledelsen har godkjent prosjektet, ser verdien av det og legger til rette for videre oppfølging av resultatet.
Plan for videreutvikling
Beskriv hvordan resultatene skal benyttes i videre arbeid. Hvilke forutsetninger har dere for å videreutvikle og lansere løsningskonseptene i markedet f.eks. finansiering, organisering, kunnskap, partnere.
Bilder og filer
Det er ikke et krav å legge ved bilder eller ekstra informasjon, men vi anbefaler å gjøre dette. Du kan laste opp inntil fem bilder (JPEG, PNG eller GIF i RGB), maks 1 MB per bilde. Har du store filer kan du bruke tinypng.com for å redusere filstørrelsen.
Opplever du problemer med opplastingen kan du også sende filene på e-post til Eva Cecilie Finstad. Husk å merke e-posten med søknadsnummer og navnet på søknaden. Dette finner du i bekreftelsen du mottar etter innsendt skjema.
Ved opplasting av bilder gis DOGA rett til å bruke bildene i presentasjoner, websider og annen kommunikasjon dersom ikke annet er informert ved opplasting.
Lenker
Her kan du oppgi relevante lenker for arbeidet som sendes inn. Alle lenker må være aktive ut september 2024. Du kan lenke til for eksempel nettsider, Vimeo eller YouTube.
Budsjett og søknadsbeløp
Det er viktig for vurderingen av søknaden at budsjettene er fullstendig utfylt, og de enkelte postene godt og tydelig begrunnet.
Alle tall oppgis i hele kroner, uten tegnsetting: Skal du skrive ett hundre tusen, fører du det inn som 100000 i tabellen.
Kostnadsbudsjett
Det er obligatorisk å legge inn en kommentar til budsjettet. Denne må dekke alle kostnadspostene, og bør begrunne hvert punkt godt.
- Hvis dere har fått tilbud fra eksterne konsulenter, som designbyrå er eller andre tjenesteleverandører, skriver du hvem dere har fått tilbud fra og hva budsjettet for dette er.
- Hvis dere ikke har innhentet tilbud, forklar hvilke eksterne tjenester dere skal kjøpe og hvor mye dere budsjetterer dette til.
- Godkjent timesats er inntil 1,2 promille av avtalt og reell årslønn, men begrenset til kr 700 pr time. Det godkjennes inntil 1 850 timer pr år. Timesatsene inkluderer sjablongmessige overheadkostnader. Dette er de kostnader som allerede ligger inne i bedriftens regnskap, som sosiale kostnader,leie/avskrivningskostnader knyttet til instrumenter, maskiner, verktøy, utstyrog lokaler, finanskostnader, IKT kostnader, pensjonskostnader, forsikringer og kontorkostnader/-rekvisita.
-
Det er obligatorisk å legge inn en kommentar til budsjettet. Denne må dekke alle kostnadspostene, og bør begrunne hvert punkt godt. Hvis du ikke har med samarbeidspartnere, lar du det stå 0 i feltene.
Hvis dere har fått tilbud fra eksterne konsulenter, som designbyråer eller andre tjenesteleverandører, skriver du hvem dere har fått tilbud fra og hva budsjettet for dette er.
Hvis dere ikke har innhentet tilbud, forklar hvilke eksterne tjenester dere skal kjøpe og hvor mye dere budsjetterer dette til.
Godkjent timesats er inntil 1,2 promille av avtalt og reell årslønn, men begrenset til kr 700 pr time. Det godkjennes inntil 1 850 timer pr år. Timesatsene inkluderer sjablongmessige overheadkostnader. Dette er de kostnader som allerede ligger inne i bedriftens regnskap, som sosiale kostnader, leie/avskrivningskostnader knyttet til instrumenter, maskiner, verktøy, utstyr og lokaler, finanskostnader, IKT-kostnader, pensjonskostnader, forsikringer og kontorkostnader/-rekvisita.
Hoveddelen av DIP midlene skal gå til innkjøp av designkompetanse. Før gjerne inn andre mindre og nødvendige kostnader som for eksempel reiseutgifter og materiellutgifter til prototyping med mer.
Les mer og se eksempel på budsjett >>
Finanseringsbudsjett
Det er obligatorisk å legge inn en kommentar til budsjettet. Denne må dekke alle budsjettpostene, og bør begrunne hvert punkt godt.
- Før opp deres egen finansiering av prosjektet, eventuell annen offentlig finansiering og hvor mye dere søker om fra DIP. Summen av samlet offentlig støtte, inkludert støtte fra DIP, kan ikke overstige 50% av prosjektets totale kostnader.
- Finansieringen fordeles på prosjektansvarlig og eventuelle samarbeidspartnere. Hvis du ikke har med samarbeidspartnere, lar du det stå 0 i feltene.
Les mer og se eksempel på budsjett >>
Bagatellmessig støtte
Her skal du opplyse om dere i løpet av de siste tre årene har mottatt såkalt bagatellmessig støtte, og eventuelt omfanget av dette.
Bagatellmessig støtte er offentlige tilskudd som er gitt i henhold til reglene for bagatellmessig støtte/statsstøtte, jamfør Kommisjonsforordning (EF) nummer 1407/2013 av 18. desember 2013. Ifølge disse reglene kan støttemottaker ikke motta mer enn til sammen 200.000 EUR over et tidsrom på 3 regnskapsår.
Mottaker har opplysningsplikt om eventuell slik støtte. Det er derfor ditt ansvar å påse at eventuell støtte fra DIP ikke går ut over beløpsgrensene som til enhver tid gjelder.
Dersom dere har mottatt støtte skal det stå i tilsagnsbrev om bevilgningen regnes som bagatellmessig støtte. (SkatteFUNN regnes eksempelvis ikke som bagatellmessig støtte).
Send inn
Siste steg i søknadsprosessen er en skjerm som viser sammendrag av søknaden. Ta deg god tid til å gå over alle punkter og sjekk at opplysninger er korrekte og at søknad er komplett. Når søknaden er sendt inn, vil den ikke kunne redigeres. Det eneste unntaket er ettersending av eventuelle bilder eller filer.
Det kun er de innsendte søknadene som blir vurdert. Påbegynte utkast regnes ikke som en søknad.
Du får svar på søknaden i løpet av september.