Det nye Flytoget
Oslos nye ekspresstog, Flytoget, brukes av nesten åtte millioner mennesker hvert år og er den mest populære måten å komme seg til og fra flyplassen på. Flytogets nye togvogner er bygd ut fra prinsippene om universell utforming og skal gi alle passasjerer en mer behagelig reise.
Bestiller: Flytoget
Design: Seymourpowell (design interiør og eksteriør) og Ring Mekanikk (seter)
Produsent: CAF
Elitebrukere:
Representanter for sikkerhet og fagforeninger, brukere fra Jernbaneforum
Metoder:
Brukerinvolvering, prototyping og testing
Priser:
Vinner av Innovasjonsprisen for universell utforming i kategorien Transport (2020)
97 %
fornøyde kunder
Utfordring
Flytoget er et viktig første møte med Norge for mange reisende, og helt siden oppstarten i 1998 har det aller viktigste vært å gi brukerne en god reiseopplevelse. Det har gjort at kundetilfredsheten har ligget på 97 prosent gjennom flere år og at brukerne oppfatter Flytoget som raskt, bærekraftig og pålitelig. Etter hvert som flere av togvognene ble modne for utskiftning, så ledelsen imidlertid behovet for å investere i nye passasjervogner.
I tillegg gjorde konkurransen med togtilbudet fra Vy og andre transporttilbud til og fra Oslo det viktig å fortsette å tilby en reiseopplevelse som skiller seg fra de andre. For å oppnå det skulle inkluderende design være i fokus og prinsippene om universell utforming ligge til grunn allerede fra første skisse.
Metode
For å levere på sine kundeløfter skal Flytoget være effektivt, pålitelig, komfortabelt og tillitvekkende og kommunisere godt med kundene. Dette innebærer også å tilby de hyppigste og punktligste avgangene til og fra Oslo lufthavn og den beste reisegarantien og servicen, slik at passasjerene får en hyggelig reise uansett hva som skjer. Dermed satte et ambisiøst team fra det britiske designbyrået Seymourpowell seg fore å bygge verdens beste togvogn. De ville skape et helt enestående og genuint inkluderende tilbud som ikke bare etterlevde prinsippene om universell utforming, men overgikk dem. Målet var at tjenesten skulle bli førstevalget for alle passasjerer.
Elitebrukere
Flytoget fokuserte på flere brukergrupper allerede fra starten av. Både ansatte (gjennom sikkerhetsrepresentant) og fagforeningsrepresentanter, samt eksterne aktører. Blant annet deltok funksjonshemmede brukere i designprosessen for å skaffe mest mulig kunnskap og tilbakemeldinger på de nye løsningene. Det ble bygd testmodeller i full størrelse i to runder hos togprodusenten CAF i Spania. Det gjorde det mulig for brukergrupper med ulike funksjonsnedsettelser å prøve ut produktet underveis og gi verdifull direkte tilbakemelding på designløsningene.
Innsikt
Gjennom hele prosessen lå hovedfokus på kundenes behov. Hva kan gjøres for å tilby kundene en enda mer behagelig og produktiv reise? Ambisiøse og dyktige designere og en lydhør togprodusent gjorde at Flytoget kunne flytte grenser og skape den ultimate togreisen for et stort mangfold av reisende. Det har gitt nye, inkluderende og innovative løsninger der universell utforming bidrar til at man når ut til flest mulig kunder, noe som også gir lønnsomhet.
Resultat
De nye togvognene har bredere seter, lyddempende innredning og større vinduer for en bedre samlet opplevelse for alle passasjerer. Automatiske dører og flate gulv gjør det dessuten enklere og tryggere for eldre og syns- eller bevegelseshemmede, herunder rullestolbrukere, å bevege seg trygt mellom avdelingene. Dette er til nytte for alle passasjerer, som reisende med barn eller dem som kommer om bord med en kopp varm kaffe i den ene hånden og trillebagen i den andre. Passasjervognene har også en egen, lett rampe som kan foldes ut raskt når toget stopper på stasjoner med plattform med en høydeforskjell på mellom 55 og 75 cm. Den midtre passasjervognen har et eget design med klappseter og et toalett med god tilgjengelighet, og hele togsettet har teleslynger for hørselshemmede. Disse togene var også de første i Norge som informerer passasjerene om hvilke vogner som har ledige seter før de går om bord.
Det samlede tjenestetilbudet har dessuten blitt ytterligere forbedret med blant annet billettløst system, avgangstider i sanntid, et informativt nettsted og en brukervennlig mobilapp, hjelpsomme konduktører og egen, tydelig skilting på Oslo sentralstasjon og Oslo lufthavn. Med de nye togene fortsetter Flytoget å fokusere på kundetilfredshet også i fremtiden.