Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Oppdrag fra Kulturdepartementet

Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag for Kultur- og likestillingsdepartementet.

Likestilt samfunn

Innovasjonsprisen for universell utforming hedrer virksomheter, designere og arkitekter for prosjekter som bidrar til et mer likestilt samfunn.

10 kategorier

Prisen deles i år ut i til sammen 10 kategorier. Kategorivinnerne konkurrerer om å motta hovedprisen.

Frist 22. juni

Du kan både nominere kandidater eller søke om å motta prisen selv. Fristen er 22. juni.

– Vi jobber for at alle skal ha like muligheter og at alle kan delta. Derfor er det så viktig at produkter, tjenester og digitale løsninger lages med tanke på at alle skal kunne bruke dem.

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen

Søk om Innovasjonsprisen for universell utforming

Bygninger du kan bevege deg fritt i. Nettsider alle kan bruke. Byrom som inviterer istedenfor å ekskludere. Produkter og tjenester som er intuitive og inkluderende i bruk.

Snart skal Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut igjen, for femte gang. Fram til 22. juni er det mulig å søke med egne prosjekter eller nominere andre kandidater til prisen.

– Vi jobber for at alle skal ha like muligheter og at alle kan delta. Derfor er det så viktig at produkter, tjenester og digitale løsninger lages med tanke på at alle skal kunne bruke dem. Vi trenger rett og slett at designere, arkitekter og alle smarte skapere der ute legger til rette for likestilling og inkludering. Det kan gjøre livet mye lettere for mange. Nå håper jeg vi får mange spennende søknader til prisen vår, sier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap).

Portrettbilde av Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen iført rosa pologenser og blå blazer.
Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.
Foto: Ilja C. Hendel/KUD

Løfter fram de beste av de beste

Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA). Prisen er en av aktivitetene i regjeringens handlingsplan for universell utforming, og koordineres av Kultur- og likestillingsdepartementet. Programleder Jannicke Hølen forteller at hensikten med prisen er å løfte fram de mest inkluderende innovasjonsprosjektene i Norge.

– Den beste innovasjonen er den alle har glede av, enten den skjer i offentlig, privat eller frivillig regi. Vi ønsker å hedre de som jobber best med inkludering og universell utforming i Norge, og her trenger vi hjelp av både fagmiljøer, publikum og private og offentlige virksomheter, sier Hølen og legger til at DOGA i tillegg til å håndtere søknader også gjerne tar imot tips til prosjekter som burde bli nominert.

Det er gratis å sende inn søknader til Innovasjonsprisen for universell utforming. Prisen deles ut innenfor totalt 10 design- og arkitekturkategorier. Vinnerne av disse kategoriene konkurrerer om hovedprisen.

Les mer om Innovasjonsprisen for universell utforming

DOGAs Jannicke Hølen og Knut Bang fotografert på toppen av Stovnertårnet, blå himmel, god utsikt over by og grønt.
DOGAs Jannicke Hølen og Knut Bang.
Foto: Sverre Chr. Jarild

– Lær av Vipps

Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, vant Vipps hovedprisen. Det gjorde de i sterk konkurranse med blant andre NRK TV, nye Flytoget, Stovnertårnet og bofellesskapet Vindmøllebakken.

Designleder Max Schrøder i Vipps trekker særlig fram samarbeidet med Norges Blindeforbund som viktig for å skape en digital løsning som fungerer bedre for alle.

– Brukerintervjuer og prototyper er blant våre viktigste verktøy for å bekrefte eller avkrefte hypoteser vi har i teamet. Blant annet får vi inn blinde og svaksynte som viser oss hvordan de bruker telefonen. Slik får vi masse verdifulle tilbakemeldinger på hva som fungerer og ikke fungerer, uttalte designleder Max Schrøder i Vipps i forbindelse med utdelingen.

Mobil som ligger på et bord med betalingstjenesten Vipps åpen på skjermen. Ved siden av ligger noen hvite ørepropper.
Betalingstjenesten Vipps ble utarbeidet blant annet i samarbeid med Norges Blindeforbund.
Foto: Vipps

Jannicke Hølen i DOGA mener at Vipps er et stjerneeksempel på hva det er mulig å få til dersom du innoverer for alle, basert på innsikt fra ekte mennesker og deres barrierer og ikke bare for en tenkt gjennomsnittsbruker.

– Vipps har revolusjonert måten vi betaler på, og har klart å skape en innovativ og helhetlig banktjeneste som er enkel og brukervennlig for veldig mange brukergrupper. I løpet av noen korte år har betalingstjenesten blitt allemannseie og gjort seg selv til en uunnværlig del av hverdagen vår. De har også gjennom flere år blitt kåret til Norges mest likte merkevare. Her kan vi alle lære noe, sier hun.

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.