Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Mottakere av DOGA-merket nykommer
Time to Eat

Time to Eat tildeles DOGA-merket nykommer fordi det er en helhetlig, ambisiøs og bærekraftig fremtidsvisjon som presenterer innovative og tverrfaglige løsninger.

Foto: Time to Eat

Hva

En visjon for fremtidens skolelunsj

Hvem

Åse Lilly Salamonsen, Johanna Brämersson, Tina Mee Johnsen, Kristin M. Brudeseth og Kamilla Bedin 

Utdanning

Master i design, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Fagdisipliner

Tjenestedesign
Systemisk design

– I Norge kan elevene sitte med en brødskive i hånda foran pc-en og spise lunsj. Det er ikke en matpause.

Dette sa en av foreldrene som deltok i en undersøkelse om matpakkens effekt på barna, skolen og samfunnet. Bak undersøkelsen stod en gruppe på fem mastergradsstudenter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Kamilla Bedin, Johanna Sofie Brämersson, Kristin Marie Brudeseth, Tina Mee Johnsen og Åse Lilly Salamonsen.

Undersøkelsen var en del av oppgaven «Hvordan kan måltider i offentlige institusjoner påvirke helse, livskvalitet, bærekraft og likestilling i samfunnet?»

Visjon for 2030

Studentene satte seg som mål å utfordre dagens grunnskole, tenke helhetlig og bidra til å skape et bærekraftig samfunn. De kaller Time to Eat en visjon for 2030.

De skaffet innsikt ved å intervjue foreldre, besteforeldre, barn, lærere, kokker og matforskere. Slik forsto de at matpausen handler om mye mer enn å bli mett. For eksempel kan matpausen være usosial og preget av tidspress. Altfor ofte er maten usunn, spesielt når den kjøpes eller serveres på skolen. Samtidig avdekket intervjuene at barn spiser sunn mat hvis den er tilgjengelig.

Drivhus, kjøkken og spiserom

Time to Eat består av tre hovedelementer:

  1. Drivhus med gartner, kjøkken der elevene kan være med og tilberede mat, og et eget spiserom. Målet er å tilby et sunt skolemiljø og skape grunnlag for læring.
  2. Et tverrfaglig opplæringsprogram der elevene skal være med å dyrke og bearbeide råvarene. Et av målene er å utnytte ressursene og redusere matsvinnet.
  3. En interaktiv plattform som gir oversikt over fagene, skoleåret og læreplanen. Målet er å gi ringvirkninger i form av ny kunnskap i hjemmet og større forståelse i samfunnet.

Små endringer

I arbeidet med oppgaven lærte studentene mye om hvor komplekst et bærekraftig matsystem er. De påpekte at selv små endringer kan ha stor verdi.

– Vi ble overrasket over hvor mye atmosfæren rundt et måltid har å si for opplevelsen av det. Lyd, lys, kultur, tid tilgjengelig, lukt og sosial stemning påvirker i stor grad hvordan maten oppleves og hvordan en føler seg etter å ha spist, sier studentene.

Design og arkitektur gir verdi 

Prosjektene som mottar DOGA-merket nykommer, er våre fremste eksempler på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.

Her er tre gode grunner til at dette er et godt eksempel:

Juryens uttalelse

Et kvarter til å spise matpakke på pulten mens elevene ser på hver sin skjerm. Slik er situasjonen på mange skoler i dag. Studentgruppen bak prosjektet Time to Eat har på en prisverdig måte tatt tak i et aktuelt samfunnsproblem.  

Fremtidsvisjonen for 2030 skisserer hvordan skole, foreldre, lokalsamfunn og private aktører sammen kan utvikle nye løsninger. Visjonen inkluderer både å dyrke mat i drivhus og å bruke en digital plattform til opplæring og foreldreengasjement.  

Det er et stort pluss at elementene kan tas i bruk enkeltvis og gradvis. Juryen er imponert over hvordan studentgruppen har levert vakre skisser og designet gode brukeropplevelser for å knytte sammen fysiske fasiliteter og undervisningsopplegg.  

Prosjektet svarer på mange utfordringer knyttet til skolemat, elevenes læring og helse. Samtidig sender det viktige signaler til beslutningstagerne.  

Time to Eat tildeles DOGA-merket nykommer fordi det er en helhetlig, ambisiøs og bærekraftig fremtidsvisjon som presenterer innovative og tverrfaglige løsninger. Juryen er begeistret over at prosjektet utfordrer holdninger og tankesett og har potensial til å skyve samfunnet i bærekraftig retning.

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.