Hva
Merkevare- og identitetsdesign for Sommerro hotell
Hvem
Sommerrogaten Utvikling
Sommerrogata Hotelldrift
Bielke+Yang
Hvor
Solli plass, Oslo
Fagdisipliner
Merkevare- og identitetsdesign
Kultur- og bevaringsutvikling
Da Nordic Choice Hotels skulle ta fatt på sitt prestisjeprosjekt på Solli plass, restaureringen av gamle Oslo Lysverker til nabolagshotell i verdensklasse, var Bielke & Yang førstevalget som samarbeidspartner for merkevare og visuell identitet.
Sammen var de enige om tre hovedmål for arbeidet:
- ta vare på arkitekturen, kunsten og kulturhistorien
- gi befolkningen eierskap til Sommerro
- formidle et komplekst konsept på en enkel måte
Designerne startet med å gjøre seg kjent med bygningens egenart, kunsten og de originale utsmykningene inne og ute. De hadde dialog med Riksantikvaren og samarbeidet tett med LPO arkitekter og interiørarkitektene i GrecoDeco.
Egen skrifttype samler merkevaren
Resultatet er blitt et ambisiøst og omfattende merkevareprogram som speiler et komplekst hotellkonsept og en fascinerende kulturhistorie.
Sommerro består av hotell, restauranter, Vestkantbadet, scene og kino. For å skape en samlende identitet ble det utviklet en egen skrifttype. Slik er merkevaren blitt gjenkjennelig gjennom typografien. Illustrasjoner av Bendik Kaltenborn fungerer som en rød tråd, og tilfører lekenhet og dybde til identiteten.
Lys og varme
Sommerro-symbolet er inspirert av arkitektene Georg Eliassen og Andreas Bjerckes navn på det som ble Oslo Lysverkers nye kontorer: De to søstre. Motivet speiler kvinnen i Per Krohgs mosaikk i Vestkantbadet, og utformingen bygger på Gustav Vigelands jernport i Frognerparken like ved
Rødfargen og de gylne tonene i profilen er inspirert av utsmykningen ved inngangspartiet, med ordene «lys, kraft, varme».
Lenge før hotellet sto klart, startet designbyrået en kampanje rettet mot lokale næringsaktører, der hensikten var å inkludere, skape engasjement og bygge opp en god nabolagsfølelse.
Designet for å tåle tidens tann
Sommerros visuelle identitet tar høyde for både lekenhet og alvor. Den er utviklet for å passe ulike mennesker og behov, enten det er en barnefamilie på ferie eller en firmagruppe på seminar.
Sommerro hotell viser hvordan eldre bygg kan rehabiliteres og tilpasses moderne behov. Arbeidet med merkevare og visuell identitet reflekterer nettopp dette konseptet.
Designerne har, med stor respekt for fortiden, dykket ned i bygget og nabolagets historie. De har utviklet et rikt visuelt univers som formidler Sommerros identitet fra det store til det bitte små – fra markedsmateriell til tekstiler og dekketøy.
Den visuelle kommunikasjonen fremstår tidløs. Den formidler et stødig og helhetlig konsept, designet for å tåle tidens tann.
Juryen uttaler
Vi får følelsen av å kjenne Sommerro nabolagshotell selv om vi ikke har vært der. Det er et sterkt signal om en vellykket visuell identitet.
Vi er imponert over Bielke&Yangs arbeid og den tverrfaglige prosessen som ligger bak. Når designerne blir tatt inn i en tidlig fase og får være med på å påvirke produktet og konseptet, blir resultatet så mye mer enn en grafisk profil. Det er en fornøyelse å se hvordan det integrerte samarbeidet kommer til uttrykk på alle flater.
Sommerro tildeles DOGA-merket for design og arkitektur fordi det er et foregangsprosjekt innen merkevarebygging, og fordi den visuelle identiteten er helhetlig og vakkert gjennomført.
Sommerro bruker kulturhistorien som en viktig del av sitt visuelle uttrykk. Det er god sosial bærekraft!
Design og arkitektur gir verdi
Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste forbilder, og viser hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.
Her er tre grunner til at dette prosjektet er et forbilde:
Sommerros identitet viderefører og gir nytt liv til en viktig arkitektonisk, kulturell og samfunnsmessig arv.
Prosjektet og merkevarebyggingen bidrar til å styrke områdets identitet og til å stimulere det lokale næringslivet og nye investeringer i nærområdet.