DIP-prosjekter
![To små hus fra Reindalshytter](/globalassets/programmer-og-aktiviteter/designdrevet-innovasjonsprogram/dip/reindsdalhytter_ukjent.jpg?width=550&height=550&transform=downFit)
Dagens hyttekunder ønsker seg stadig større hytter med økt komfort. I en bransje preget av mange lokale aktører og lite nytenking, ønsket Rindalshytter å utfordre kundene sine, ved å designe en mer tilpasningsdyktig måte å bygge hytte på.
Rindalshytter: Hvordan endre måten vi bygger hytter på?
![Nytt design av bysse.](/globalassets/programmer-og-aktiviteter/designdrevet-innovasjonsprogram/dip/ostensjo_bysse_ukjent.png?width=550&height=550&transform=downFit)
For ansatte i offshore har ulykkesstatistikken forbedret seg hvert år – bare ikke i byssa. Her har ulykkestallene og fraværet stått på stedet hvil. Dette var utgangspunktet for utvikling av ny bysse i Østensjø Rederi.
Østensjø Rederi: Ny bysse skaper bedre arbeidsmiljø for offshore-kokker
![](/contentassets/7d880c93b4614ab289e2ed04c6689ca8/BR_nortronic_parkeringsautomater.jpg?width=550&height=550&transform=downFit)
NorTronic søkte om DIP-støtte for å skape fremtidens parkeringsautomater. De tok i bruk brukerinnsikt for å kartlegge brukerens behov og skape en løsning som ville sikre gode opplevelser for alle.
NorTronic: Designmetodikk for morgendagens parkeringsautomater
![](/globalassets/oslo-universitetssykehus_ous_rikshosipitalet_wikipedia.jpg?width=550&height=550&transform=downFit)
Før tok det Oslo universitetssykehus opp til tre måneder å fortelle pasienten om kulen i brystet var kreft eller ikke. For pasienten er ventetiden en stor påkjenning, og for å kunne behandle kreft, er tidlig funn helt avgjørende. Oslo universitetssykehus mottok midler fra Designdrevet innovasjonsprogram for å redusere ventetiden.
Oslo universitetssykehus: Hvordan redusere ventetiden for utredning av brystkreft?
![Kveiteslakting](/globalassets/programmer-og-aktiviteter/designdrevet-innovasjonsprogram/dip/sogn_aqua_kveite_mann_oppdrett_ARVE_ULLEBOE.jpg?width=550&height=550&transform=downFit)
Sogn Aqua driver et miljøvennlig kveiteoppdrettsanlegg, men slet med å finne en slaktemetode som harmonerte med god dyrevelferd. Med finansiering fra DIP var hensikten å utvikle en bedre løsning for slakt av kveite.
Sogn Aqua: Ny slaktemetode øker kvaliteten på kveitekjøtt
![Klippe (Nordkapp-platået) med globus-installasjon ved havet i solnedgang.](/globalassets/nordkapp.jpg?width=550&height=550&transform=downFit)
Nordkapp er et populært turistmål, men oppfylte likevel ikke turistenes forventninger. Med finanisering fra DIP var målet å finne måter å styrke opplevelsen av å oppsøke kapp-destinasjonen på.
Nordkapp: Hvordan redesigne Europas nordligste punkt?
![Biota Guard sitt nye expert center](/globalassets/programmer-og-aktiviteter/designdrevet-innovasjonsprogram/dip/biota_expert_center_ukjent.jpg?width=550&height=550&transform=downFit)
Biota Guard driver med miljøovervåking for olje- og gassnæringen. Dataene de produserer gjør at man kan lese endringer i havmiljøet over tid. Men med så store og komplekse mengder informasjon er det en utfordring å gjøre dette lett oppfattelig for brukerne. Med midler fra Designdrevet innovasjonsprogram var hensikten å hente ny innsikt om brukerne, slik at de kunne utvikle en bedre måte å presentere miljødata på.
Biota Guard: Hvordan gjøre store mengder miljødata relevant for brukere med ulike behov?
![Nye Deichmanske bibliotek i Bjørkvika](/globalassets/programmer-og-aktiviteter/designdrevet-innovasjonsprogram/dip/deichmanske_nytt_bibliotek_ukjent.jpg?width=550&height=550&transform=downFit)
Med finansiering fra Designdrevet innovasjonsprogram fikk Deichmanske bibliotek avdekket brukerbehov, slik at de kunne utvikle nye tjenester til deres nye bygg i Bjørvika.
Oslo Deichmanske bibliotek: Hvordan utvikle nye tjenester tilpasset hele Oslos befolkning i en stadig mer digital hverdag?
![](/globalassets/programmer-og-aktiviteter/designdrevet-innovasjonsprogram/dip/ulstein_bridge_vision_-maritim_ulstein.jpg?width=550&height=550&transform=downFit)
Med mål om å bli en ledende aktør på fremtidens brodesign, innledet skipsprodusenten Ulstein Group ASA et samarbeid med Arkitektur- og designskolen i Oslo (AHO), og søkte om støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram.
Ulstein Bridge Vision: Fikk DIP-midler til å designe morgendagens skipsbro
![Klippe (Nordkapp-platået) med globus-installasjon ved havet i solnedgang.](/globalassets/nordkapp.jpg?width=550&height=550&transform=downFit)
Nordkapp er et populært turistmål, men oppfylte likevel ikke turistenes forventninger. Med finanisering fra DIP var målet å finne måter å styrke opplevelsen av å oppsøke kapp-destinasjonen på.