1. Spørreskjema
En liste med spørsmål sendt til brukere for å finne ut hva de mener om bestemte temaer. Kan skrives ut eller sendes på e-post.
NÅR
Brukes normalt på et tidlig stadium for å avdekke utfordringer og temaer som bør undersøkes nærmere.
UTFORDRINGER
- Bruk riktig type spørsmål for å få den informasjonen du er ute etter, for eksempel strukturerte, semi-strukturerte eller åpne spørsmål.
- Formatet må gjenspeile hva slags svar som kreves på hvert enkelt spørsmål.
- Bestem deg for en leveringsmetode – skal spørsmålene besvares på nett, sendes på e-post eller med vanlig post, og skal utrederen være til stede?
STYRKER
- En relativt rask og kostnadseffektiv måte å nå ut til mange brukere på.
- fungerer godt hvis du har behov for å nå brukere som bor langt unna eller ønsker å være anonyme.
- Det standardiserte formatet gjør det lettere å sammenlikne ulike brukere både kvantitativ og kvalitativ informasjon kan samles inn – be brukerne om å krysse av i bokser eller notere ned svarene sine.
- En god metode for å få et bredt overblikk over et tema der det ikke finnes annen informasjon
SVAKHETER
- Ledende spørsmål kan gi skjevhet i svarene.
- Det er vanskelig å forutse eller kontrollere hvor mange som svarer.
- Du får ikke hjulpet brukere som ikke forstår spørsmålene med mindre utrederen er til stede.
- Spørreskjemaer kan virke upersonlige, noe som kan gjøre at brukerne ikke engasjerer seg.
- Du har ikke tilgang til observerbar kontekst eller atferd, og svarene er begrenset til ting brukeren er bevisst på.
- Informasjonen som samles inn, kan virke «tørr», uinspirerende og visuelt kjedelig.
HVORDAN
- Finn folk som er villige til å delta og legg ved en kort beskrivelse av hva undersøkelsen handler om sammen med spørreskjemaet.
- Tenk på behovene til brukerne når du lager spørreskjemaet. For eksempel vil de som ikke kan å bruke en datamaskin eller de med nedsatt syn kreve ekstra tilpasninger.
- Prøv å lage et spørreskjema som det tar 10–20 minutter å fylle ut.
- Prøv ut spørreskjemaet på en kollega først, og rediger det hvis dere finner ut at spørsmålene bør være tydeligere eller enklere.
- Legg vekt på temaene du er interessert i. Ikke prøv å dekke alle temaer, da vil brukeren miste interessen.
- Sørg for at spørsmålene er enkle og utvetydige. Unngå nektelser, da det kan påvirke svaret.
- Bruk avkrysningsbokser, skalaer, rangeringer og diagrammer for å unngå mye skriving.
- Formatet er svært viktig. Tenk på hvilken rekkefølge spørsmålene skal stilles i, samle dem i ulike deler og bruk bilder når det passer. Opplys om hva slags svar som skal gis for hver del.
- Send spørreskjemaet til flere brukere enn du trenger svar, siden du ikke vet hvor mange som kommer til å svare på det. Kvantitative undersøkelser krever flere respondenter for å få representative svar.
- Hvis det passer, kan du bruke et automatisk, nettbasert skjemaoppsett som kan behandle og sortere dataene for deg.
FUNGERER GODT FOR
- Intervjuer: Et spørreskjema kan brukes enten som veiledning for tema eller som underlag for et oppfølgingsintervju der brukernes svar kan utforskes nærmere.
- Undersøkelsessett: Et spørreskjema kan brukes som en del av et undersøkelsessett for å samle inn bakgrunnsinformasjon.
PASSER BEST
- Når du vil skaffe deg bred oversikt over et tema og stille forberedende spørsmål i forkant av en grundigere undersøkelse.
- Når du vil innhente kvantitative bevis som underlag for videre undersøkelser.
- Når du vil samle inn informasjon om bestemte temaer der det ikke finnes annen informasjon.