Sjekkliste for inkluderende design
Du kan alltid bruke prinsipper for inkluderende design når du utvikler produkter, tjenester eller bygde omgivelser. Her er en sjekkliste som kan hjelpe deg til å avgjøre om du bør bruke inkluderende design.
I spørsmålene nedenfor brukes ordet «produkt». Dette kan byttes ut med design, arkitektur, tjeneste, omgivelser osv.
MARKED
• Kan du komme på noen som ville få vanskeligheter med å bruke produktet?
• Kommer personer i alle aldre og på alle funksjonsnivåer til å bruke produktet?
• Er produktet tilgjengelig for publikum?
• Kan produktet appellere til et større marked?
• Kan produktet bli mer relevant for målgruppen?
• Kan produktet brukes av andre enn dem i målgruppen?
• Tror du at behovene til personene i målgruppen din er i ferd med å endre seg?
KONKURRANSE
• Opererer du i et modent marked?
• Er du ute etter å få et konkurransefortrinn?
• Kunne økt brukervennlighet gi deg et konkurransefortrinn?
• Er målet ditt å skape noe nytt, og ikke etterlikne andre?
• Er kundetilfredshet viktig for at produktet ditt skal slå an?
• Er det viktig hvordan kundene oppfatter virksomheten din?
PRODUKT
• Kunne produktet være enklere å forstå og ta i bruk?
• Er kundene dine misfornøyde med noe ved produktet?
• Tror du at du kunne gjøre produktet bedre hvis du visste mer om dem som bruker det?
• Er det viktig at produktet er brukervennlig?
• Kunne produktet presenteres for kundene på en bedre måte?
• Er du på jakt etter nye produktideer?
RESSURSER
• Ønsker du at designvalgene dine skal være evident-basert på observasjoner og undersøkelser?
• Vil du vite hvilke utfordringer kundene dine har med produktet?
• Vil du vite hvordan produktet ditt kan bli bedre?
• Kunne det være nyttig for det fremtidige utviklingsarbeidet ditt å forstå hva som begrenser eller gjør produktet ditt til en suksess?
Hvis du svarer ja på ett eller flere av disse spørsmålene, vil inkluderende design skape merverdi i prosessen din. Under metoder og verktøy kan du lese mer om hvordan du kan ta i bruk inkluderende design.