– Målet har vært å gjøre Oslo kommune mer tilgjengelig og lettere å forstå for innbyggerne samt å skape stolthet og følelse av tilhørighet for de ansatte. Universell utforming har vært et premiss for alle løsningene vi har utviklet. Derfor er vi veldig stolte av denne kategoriseieren, sier Hanne Rønning Jorud, kommunikasjonsrådgiver ved byrådslederens kontor i Oslo kommune.
Se vinnercase: Ny profil for Oslo kommune >>
DOGA står bak Innovasjonsprisen for universell utforming, og det var fjerde gang prisen ble delt ut. Kategorivinnerne er NRK TV, Vipps, nye Flytoget, Oslo kommunes visuelle identitet, Stovnertårnet og Vindmøllebakken bofellesskap. Under prisutdelingen 19. januar ble det klart at hovedvinner av Innovasjonsprisen for universell utforming ble Vipps.
– Vi ønsker å være et åpent samfunn der alle kan delta på like premisser, og nettopp derfor er universell utforming så viktig. Jeg er kjempeimponert over hvordan de seks prisvinnerne bruker et inkluderende tankesett for å skape bedre løsninger for alle, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V).
Mer innovativt og lønnsomt
– Universell utforming er et verktøy for både inkludering, innovasjon og konkurransekraft. Produkter, tjenester og omgivelser som kan brukes av et mangfold av brukere, er både bedre og mer lønnsomme, sier Jannicke Hølen, seniorrådgiver med ansvar for inkluderende design i DOGA.
Hun mener den nye profilen til Oslo kommune er et svært godt eksempel på hvordan universelt utformede løsninger bidrar til et mer likestilt samfunn, gir bedre brukeropplevelser for alle og åpner døren for viktig nyskaping og verdiskaping.
Enormt innsiktsarbeid
Tidligere har ulike enheter i Oslo kommune brukt opp mot 250 ulike logoer og visuelle uttrykk. Dette har skapt forvirring hos både innbyggere og ansatte. Sammen med Creuna, som nylig har blitt kjøpt opp av Knowit, har kommunen utviklet en samlende, enkel og inkluderende identitet for Oslo.
– I samarbeid med Creuna har vi gjort alt av tjenester, tilbud og opplevelser tilgjengelig på alle flater, både digitale og analoge. Vi har jobbet med alt fra et helhetlig skiltprogram, til et designverktøy som alle ansatte i kommunen kan bruke uten grafisk kompetanse og dyr programvare, sier Rønning Jorud.
Til grunn for det vellykkede prosjekter ligger en enorm innsats for å samle inn innsikt om brukere og målgrupper på tvers av hele kommunen og byen. Mer enn 1500 innbyggere og tusenkommuneansatte og representanter for næringslivet har vært inkludert i arbeidet. Prosjektet har også samarbeidet med Norges Blindeforbund og andre interesseorganisasjoner for å finne måter å ta hensyn til brukergrupper med forskjellige behov.
Bedre kommunikasjon under koronakrisen
Den nye identiteten er inspirert av Oslos bybilde. Den er universelt utformet og gir hovedstaden en tydelig stemme på alt fra fritidstilbud og kultur til skatter og avgifter. I følge Hanne Gjørtz, kommunikasjonssjef i Oslo kommune, har den også vært avgjørende for å være en tydelig og gjenkjennelig avsender av informasjon under koronakrisen.
– Fordi vi har hatt den visuelle identiteten på plass, har vi gjennom hele krisen tilbudt plakater og annet materiale om smittevernregler i barnehager, skoler, restauranter og parker. Vi har også brukt identiteten til å komme med generelle smittevernregler til befolkningen og informasjon om testing, karantene, isolasjon og vaksine. Vi hadde ikke klart å informere like godt under krisen uten den visuelle identiteten, sier Gjørtz.