Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Bruk DOGA-merket til produktutvikling

DOGA-merket vurderer alle innsendte arbeider etter seks kriterier: nyskaping, form, funksjon, samfunnsverdi, miljøverdi og økonomisk verdi. For Vestre er dette helt i tråd med det de selv mener, er de viktigste faktorene for et godt produkt.

– Vi lærer nesten mer av å tape enn å vinne, sier Vestre og trekker frem et eksempel:

– For en del år siden sendte vi inn møbelserien Vroom til Merket for god design, som er forgjengeren til DOGA-merket. Juryen vendte tommelen ned fordi de mente serien så uferdig ut, men ga en konkret tilbakemelding basert på kriteriene. Denne brukte vi til å forbedre produktet, og to år senere vant vi med en forbedret versjon. Jeg synes det er et godt eksempel på hvorfor det å delta i konkurranser som DOGA-merket er en god investering. Uansett om du vinner eller taper, får du en objektiv tilbakemelding du kan bruke i produktutviklingen din.

Å delta i konkurranser som DOGA-merket er en god investering. Uansett om du vinner eller taper, får du en objektiv tilbakemelding du kan bruke i produktutviklingen din.

Jan Christian Vestre

Administrerende direktør i Vestre

If you can make it there ...

Vestre fikk en del oppmerksomhet da de fikk oppdraget med å møblere selveste Times Square i New York.

 «Det var jo på en måte litt flaks at vi fikk Times Square. Vi hadde lenge jobbet med Snøhetta om ulike prosjekter, og da de trengte møbler til prosjektet The Times Square Reconstruction, spurte de oss om vi ville bidra. Vi sa selvfølgelig ja, kastet oss rundt og jobbet dag og natt i to måneder for å levere et møbelkonsept som så ble testet ut», forteller Vestre. «Nå har vi flere hundre av våre møbler på Times Square, og det er vi rimelig stolte av. Men det er ikke poenget. Poenget er at vi brukte denne muligheten til å etablere et New York-kontor i stedet for å betrakte det som et heldig engangstilfelle. Nå har vi prosjekter i femten stater, og interessen bare øker.»

Det siste er et viktig poeng for Jan Christian Vestre. Han mener at flere norske bedrifter nå må kjenne sin besøkelsestid fordi Norge og Norden er i vinden internasjonalt.

Mennesker og bygninger Time Square i New Yprk
April GO ble utviklet for Times Square i New York og er også blitt et sentralt møbleringselement i prosjektet «Bilfritt byliv» i Oslo. Serien vant også DOGA merket i 2017.
Foto: Vestre

Gode muligheter for norske bedrifter

– Jeg opplever at det er stor interesse for norsk og nordisk design. Dette handler ikke bare om en attraktiv renskåren estetikk og bruken av naturlige materialer, men også om at folk verdsetter det vi kan kalle merkevaren Norden, der verdier som toleranse, velferd og bærekraft står sterkt. Mange ser rett og slett litt opp til oss, og ved å kjøpe produkter herfra, markerer de på en måte et slags syn eller ståsted de synes det er positivt å assosieres med.

Vestre er opptatt av at norske designprodukter ikke står noe tilbake for sine mer berømte danske, svenske og finske konkurrenter. Tvert imot mener han den største mangelen ved norske markedsførere av designprodukter ofte er stolthet.

– Jeg savner av og til det jeg kaller den danske fandenivoldskheten når det gjelder norske bedrifter. Der vi i Norge har en tendens til å unnskylde at vi har høye kostnader fordi arbeidstakere i Norge har en god lønn å leve av, slår bare danskene fast at det de har, er kjempebra, og at selvfølgelig skal kvalitet koste. Fortell meg hvilket norsk ølmerke som ville turt å gå ut i verden og sagt at de sannsynligvis var verdens beste øl?

Søk DOGA-merket innen 10. september

Finn mer info, søknadsskjema og kriterier her →

Er du student eller nyetablert? 

Da kan du søke DOGA-merket Nykommer →

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.