- Kategorivinner Transport 2020: Nye Flytoget
- Oppdragsgiver: Flytoget
- Design: Seymourpowell (innvendig og utvendig design) og Ring Mekanikk (flytogseter)
- Produsent: CAF (Spania)
Utfordring: Å gjøre den beste enda bedre
Flytoget har hatt en stabil utvikling de senere årene med passasjerrekord på nesten sju millioner reiser til og fra Oslo Lufthavn i 2019. Med høy teknisk alder på flere togsett, så ledelsen et tydelig behov for å investere i nye. Med en kundetilfredshet på 97 % gjennom flere år ønsket de å designe nye tog som skulle øke passasjertrafikken og samtidig gi en enda bedre reiseopplevelse for så mange som mulig til og fra flyplassen.
Flytoget konkurrerer ikke bare med VY, men med alle transportformer til og fra Oslo Lufthavn, som har Europas høyeste andel kollektivtrafikk med over 70 prosent. De kan konkurrere på alt unntatt pris, og må gjøre ting bedre på alle måter. Målet var å utvikle de nye togene med fokus på økt komfort, ro, service, tydelig kommunikasjon og en reiseopplevelse som differensierer seg fra andre hvor universell utforming var med helt fra start.
Tilnærming: Null stress og toppen av pålitelighet
Flytoget er et viktig første møte med Norge for mange reisende. Deres kundeløfter forplikter på effektivitet, pålitelighet, komfort, tillit og god kommunikasjon. Det innebærer å ha de mest hyppige og punktlige avgangene til og fra Oslo Lufthavn, og beste reisegaranti og service som sørger for at passasjerene får en fin reise uansett hva som måtte skje.
Det hører til sjeldenhetene å få i oppdrag å designe et nytt togsett, og for en kunde som Flytoget som scorer høyest i sitt marked på kundetilfredshet og bærekraft var dette en drømmejobb å få for britiske Seymourpowell . Et ambisiøst designteam hos Seymourpowell ønsket å bygge det beste togsettet som noensinne er produsert. Designprosessen tok utgangspunkt i Flytogets ønske om å skape unike kundeopplevelser med service og design i fokus. Målet var å lage noe unikt og virkelig inkluderende, som ikke bare fulgte reglene for universell utforming, men overgikk dem. De ønsket å skape det foretrukne valget for reisetransport for alle passasjerer.
Flytoget startet tidlig med flere brukergrupper. Her har både de ansatte gjennom verneombud og tillitsvalgte blitt involvert i tillegg til eksterne. Flytoget har også gode relasjoner med flere grupper gjennom ulike fora for brukermedvirkning i togtransport. Det ble bygget prøvemodeller i full størrelse i to runder hos togprodusenten CAF i Spania. Her kunne brukergrupper med funksjonsnedsettelser være med å teste underveis i prosessen og direkte tilbakemeldinger på designløsninger var verdifullt.
Takket være egne ambisjoner, dyktige designere og en lydhør togprodusent har de pushet grenser for å skape den ultimate flytogreisen til et stort mangfold av passasjerer. Dette har ført til nye og innovative løsninger, der universell utforming bidrar til å ivareta og begeistre en bred kundegruppe.
Resultat: En behagelig reise for alle
De nye togsettet har bredere seter og attraktive sitteplasser for alle med plass til ledsagere og godt utsyn til egen bagasje, informasjon og utsikt. Dører som åpner seg automatisk gjør det også enklere og tryggere for både eldre, synshemmede og reisende med barn eller kaffen i hånden å forflytte seg sikkert mellom kupeene. Ved å utforme løsninger som gir blinde og svaksynte, hørselshemmede og andre med varig, kortvarig eller situasjonsbasert funksjonsnedsettelse en så behagelig og trygg reise som mulig, vil alle passasjerene oppleve det samme. Designerne tenkte på alt fra å ha bagasje i øyesyn, god belysning, utsikt, god akustikk over høyttaler og oversikt til store tavler med tydeligere informasjon som i sum gir mentalt velvære til alle.
Kvalitet i materialer, godt lys og bredere seter med strømuttak, USB-tilgang, koppholdere ved alle stoler og bedre plass til bagasje gir en god atmosfære i hele toget, som kommer alle til gode uansett alder og størrelse. Togsettene er designet for mindre støy, som bruk av gummimatter, hvilket er spesielt bra for blinde og hørselshemmede som er avhengige av å få med seg informasjon over høyttaler.
Informasjonen er forbilledlig universelt utformet, med store piktogrammer og oversikt over antall ledige plasser i hver kupe anmerket på utsiden av toget samt enklere orientering gjennom lys som markerer riktig side av vognen ved av- og påstigning. En høy grad av komfort basert på inkluderende design møter alle passasjerenes behov.
Inclusive design isn't about design for people with reduced mobility. It is about designing for everybody.
Flytoget legger stor vekt på service, og lar kundens behov være styrende for alt de gjør. De møter passasjerene med smil, stolthet og fullmakter til å rekvirere flybilletter og andre dokumenter om det skulle oppstå store forsinkelser. Det gir en stor grad av trygghet og velvære for alle passasjerer, uavhengig av funksjonsnivå, nasjonalitet og reiseerfaring.
Det mest imponerende er den nye lavgulvs-vognen, som innbyr til fleksibel bruk for alle og som tilbyr ekstra stor plass, panoramavinduer, ståbord og gulv i plan med plattformen. Her åpnes det opp for fleksibel bruk for alle passasjerer, og man kan både rulle og trille rett inn fra stasjonen på Oslo Lufthavn, og andre stasjoner som er universelt utformet. For de stasjonene som ikke er det har Flytoget en mobil rampe ombord. I lavgulvs-vognen har både rullestolbrukere og familier med barnevogn fått den beste plassen, både for seg selv og ledsagere. Her er det også fint å jobbe eller reise samlet som en familie. Lavgulvs-vognen gir en unik romfølelse og atmosfære som i en eksklusiv lounge.
Den totale tjenesten har blitt enda bedre med de nye togene, inkludert eksisterende løsninger for billettløs betaling, avgangstid i sanntid, informativ nettside og en intuitiv mobilapp, hjelpsomme verter ombord samt egen og tydelig merking på Oslo Sentralstasjon og Oslo lufthavn.
Gevinst: Summen av alt som ikke er pris
Flytoget er markedsleder på strekningen, og analyser viser at det er mange nordmenn som foretrekker å ta Flytoget tur-retur flyplassen. Fordi tog er det mest bærekraftige transporttilbudet, er det viktig å få folk til å velge dette alternativet. Flytoget har også gjort det enda mer bærekraftig ved å tilby hentebillett med gratis retur fremfor å hente og levere med bil.
Gjennom flere år har de hatt Norges mest fornøyde kunder (Norsk kundebarometer), og med de nye togsettene har Flytoget hatt som mål å opprettholde og videreutvikle dette også inn i fremtiden. . Flytoget vinner mye på å være pålitelig og mer inkluderende i konkurranse med alternative transportmidler.