- Hederlig omtale i kategori Transport 2020
- Arkitekt: Gottlieb Paludan Architects
- Byggherre: Bane NOR SF
- Samarbeidspartnere: Rambøll Norge AS (totalrådgiver),
Skanska Norge AS (entreprenør), NorBetong AS (betongleverandør), Universell Utforming AS
Utfordring: En stasjon uten hindringer for noen
Siden 1881 har Holmestrand hatt gjennomgangstrafikk av tog på Vestfoldbanen som har snirklet seg gjennom byen på svingete enkeltspor tett opp til innbyggernes husvegger og byens handlegate. Som ledd i en større modernisering av togtrafikken langs Oslofjordens vestkyst ble det vedtatt en ny stasjon for høyhastighetstog ved Holmestrand. Det danske arkitektkontoret Gottlieb Paludan fikk oppdraget med å forme en ny stasjon. De norske kravene til universell utforming var strengere enn de var vant til, og de var meget bestemte på at de ville løse utfordringen i tett samarbeid med både kommune, innbyggere og øvrige brukergrupper som var etablert.
Visjonen var å lage en stasjon med god tilgjengelighet for alle. Utfordringen var stor forbundet med det å bygge en stasjon med passerende høyhastighetstog inne i et fjell. Dette gjaldt også adkomst til stasjonen, siden flesteparten av beboerne bor oppå fjellet. Det var viktig å skape en helhetlig løsning og det ville gi stor gevinst å komme ovenfra direkte ned til stasjonen og bussterminalen ved hjelp av en heis. Heisen var ikke en del av den opprinnelige planen for stasjonen, men ble vedtatt 2,5 år etter byggestart.
Tilnærming: Minst mulig avvisningseffekt
Arkitektene og prosjektgruppen satte seg et mål om ‘minst mulig avvisningseffekt’ for hele stasjonen og alle hensyn underveis ble veid opp mot dette. En av de største utfordringene med hensyn til universell utforming var å fjerne eller redusere de psykiske barrierene i forbindelse med lange transportetapper inne i fjellet, og også å benytte en fjellheis, som var et viktig og nyskapende grep i prosessen. Hvordan ville brukerne oppfatte disse?
Teamwork fra start
Arkitektene roser byggherre Bane NOR for å ha latt dem komme inn i en tidlig fase av prosjektet, og at det var etablert en brukergruppe satt sammen av en stor bredde av mennesker med ulike behov og kompetanse. Gottlieb Paludan ønsket å innfri de strengeste kravene til universell utforming, og det ble avgjørende for hele prosessen at de kom tidlig inn i prosjektet før alt var låst.
Fylkeskommunen var med fra start, og hadde etablert en sammensatt gruppe med representanter for ulike organisasjoner og myndighetspersoner, flere med ekspertise på universell utforming og kollektivtrafikk. Arkitektene følte at de kunne spille ball med gruppen og få god respons og anså brukerinvolveringen som veldig verdifull.
Resultat: Heis som del av byens infrastruktur
Holmestrand stasjon anses som unik med en 800 meter lang stasjonshall plassert i hjertet av fjellet. Stasjonen er universelt utformet, og er tilgjengelig fra sentrum av Holmestrand gjennom to fotgjengertunneler og fra bydelen på fjellplatået via en 75 meter høy heis. Det at tog med en hastighet på opptil 250 km/t kan passere gjennom stasjonen mens passasjerer venter på perrongen, er et teknisk og arkitektonisk mesterstykke. Resultatet er en opplevelse av trygghet takket være minimalt trykk og støy fra forbipasserende tog, og en enkel adkomst for alle uansett funksjonsnivå.
Det er første gang man ser en heis som en del av infrastrukturen i en by. Den er gratis å benytte, og fra fjellhallens inngangsparti kan man ta heisen opp til toppen for å nyte utsikten over både by og fjord. Ikke minst er dette en kjærkommen «snarvei» for både lokale pendlere og handlende til sentrum. Adkomsttunellen inn i fjellet ble kurvet for å gi en følelse av trygghet. Dette kombinert med himlinger, lysdesign, møbler, farger og skilting er et estetisk og viktig funksjonelt grep i hele stasjonshallen. Med tre innganger gir stasjonen også enkel adkomst til og fra sentrum, fjellplatået og til kollektivterminal, p-plasser og ladestasjoner.
Arkitektoniske løsninger for bedre velvære og orientering
Ankomst til stasjonen skjer via to portaler som er plassert rett i fjellveggen. Derfra kommer man fram til stasjonsrommet inne i selve fjellet via cirka 100 meter lange fotgjengertunneler, inkludert ramper og trapper.
Universell utforming har vært viktig gjennom hele prosessen med vekt på tilgjengelighet, lesbarhet og å gjøre det enkelt å orientere seg. Fjellheisen er tydelig og synlig i mørket. Støydemping både i stasjonshallen og i tunnelene gjør det lettere for hørselshemmede og dermed også andre å oppfatte hva som blir sagt over høyttalere av viktig informasjon. Stasjonen er godt integrert for buss, sykler og bil og ved hjelp av heisen kan man komme ned til stasjonen fra toppen av fjellet uten å måtte benytte tilleggstransport.
Det ble lagt stor vekt på å utforme stasjonen slik at brukerne kunne føle mest mulig trygghet inne i et fjell med høyhastighetstog susende forbi. Ved hjelp av både lys, lyddempende akustikk, god materialbruk, bølgende former og himlinger som bryter ensformigheten, har arkitektene skapt god tilgjengelighet og gode opplevelser.
Gevinst: Det positive i et langtidsperspektiv
Å legge en stasjon for et høyhastighetstog inne i et fjell er svært krevende på grunn av dragsug og vakuum, rasfare og dårlige grunnforhold. Holmestrand stasjon er unik i verdenssammenheng. På lang sikt bidrar et høyhastighetstog med å gi byen større verdi som bosted og næringssted, hvilket er svært god samfunnsøkonomi.
Transport av varer og mennesker er grunnleggende for all verdiskapning, og en stasjon som ligger midt i en by pumper friskt blod til lokalsamfunnet. Med heisen gjennom fjellet knyttes også menneskene som bor der tettere til egen by og toget som transportmiddel. Stasjonen er utformet sånn at alle skal ha både lyst og mulighet til å være med.