Hva
Designassistert anskaffelse av Oslos nye trikk, SL18
Hvem
Sporveien AS
Ruter AS
Designit Oslo AS
Hvor
Oslo
Fagdisipliner
Designledelse
Industridesign
Tjenestedesign
Interaksjonsdesign
Oslo har lenge hatt behov for nye trikker og bedre holdeplasser, skinner, strømforsyning og annen infrastruktur. Samtidig har befolkningen og antall reisende økt raskt.
Allerede i 2009 startet forberedelsene til en omfattende oppgradering. Da hadde byen 40 trikker fra 1970-tallet og 32 fra 1990-tallet, og de begynte å bli modne for utskifting. Trikkene var delvis utilgjengelige for flere av byens innbyggere, og de var umoderne og krevende å drifte.
I 2015 vedtok Oslo kommune å kjøpe 87 nye trikker til en kostnadsramme på 4,1 milliarder kroner.
Satsingen Trikkeprogrammet 2020 omfattet både trikker og infrastruktur og hadde som mål å
- løfte trikkens rolle i kollektivtrafikken
- forbedre brukeropplevelsen
- legge grunnlaget for fremtidens reiser i byen
Sporveien AS (tidligere Oslo Sporveier) har vært ansvarlig for anskaffelsen i tett samarbeid med Ruter, Bymiljøetaten, Oslo Vognselskap. Designbyrået Designit var en sentral partner på designmetodikk i anskaffelsen.
Designassistert anskaffelse
For å finne de gode løsningene ble partene tidlig enige om å basere seg på designdrevet innovasjonsmetodikk og brukermedvirkning i alle ledd. Det ble starten på en formidabel oppgave og et prosjekt i fem faser over sju år. Innspill underveis fra et mangfold av stemmer var viktig for å få et best mulig resultat.
For å sikre en helhetlig tilnærming til trikkeanskaffelsen, har flere fagdisipliner innen design vært strategisk involvert gjennom hele prosjektet. Designit har bidratt med en rekke designmetoder for å sikre universell utforming, brukermedvirkning, ekspertinvolvering, forankring, prototyping, testing og gode estetiske valg på eksteriør og interiør.
Et mål med anskaffelsen var å kjøpe en standard trikk som kunne tilpasses Oslo. Designprosessen og brukermedvirkningen hadde som formål å avdekke brukerbehov som så ble omgjort til designtilpasninger. Resultatet ble en trikk skreddersydd for Oslo.
Engasjerende designguide
I anbudsfasen ledet industridesignere fra Designit den strategiske jobben med å utarbeide en visuell visjon og en designguide for trikkens eksteriør og interiør. Designguiden engasjerte og inspirerte både de ulike aktørene i prosjektet og eksterne tilbydere til å levere en trikk skreddersydd for Oslo, gjennom en tydelig visjon, designprinsipper og visualiseringer.
Industridesignerne var også involvert i den omfattende evalueringsfasen hvor alle tilbudene ble nøye gjennomgått og vurdert opp mot krav for tekniske løsninger, vedlikehold, økonomi, ergonomi, brukervennlighet og estetikk.
Testet med fullskalamodeller
I designfasen deltok designere fra disiplinene brukeropplevelse, tjeneste- og industridesign. I denne fasen var brukermedvirkning, prototyping og testing avgjørende for å avdekke mulige forbedringer.
I Sporveiens, Ruters og Designit sine lokaler ble det bygget flere fullskala demonstrasjonsmodeller av deler av trikkens interiør og eksteriør. Disse modellene ble testet av et mangfold av brukere, deriblant mange reisende med ulike behov for tilrettelegging.
Det ble også arrangert en studietur til leverandøren CAF i Spania. Også der ble det gjennomført omfattende utprøving med fullskala vognmodeller. Et stort utvalg brukere med ulike behov og ansatte fra ulike fagfelt deltok i testene. Alle erfarte at det var nyttig å kjenne på kroppen hvordan de opplevde de ulike løsningsalternativene. Denne opplevelsen var ikke bare nyttig, men også avgjørende for trikkens nye design.
Interesseorganisasjoner fikk sentral plass
Prosjektet hadde alt i startfasen involvert Norges handikapforbund, Blindeforbundet, Hørselshemmedes landsforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon og flere andre interesseorganisasjoner. De ble en naturlig og nødvendig del av anskaffelses- og designprosessen. Deres innspill underveis i designfasen var viktige for å sikre løsningsforslagene og slik kunne ta raske og gode avgjørelser.
Denne måten å jobbe på førte til vesentlig forbedringer av det åpne området med plass for blant annet rullestoler og barnevogner.
Også en rekke fageksperter i Sporveien og ansatte fra alle deler av trikkens drift medvirket i designfasen. Trikkeførere, renholdspersonell, serviceteknikere, billettkontrollører, verkstedpersonell og andre bidro med verdifull innsikt med tanke på fremtidig drift og vedlikehold. Det har gitt en trikk som er en god arbeidsplass, og mange føler eierskap til det nye trikkedesignet.
Nyskapende, men fortsatt «blåtrikken»
Resultatet av den lange prosessen oppleves nå av trikkepassasjerene i Oslo. De nye trikkene, som har det tekniske navnet SL18 (Sporvogn Ledd bestilt 2018), byr på innovative og inkluderende løsninger som kommer passasjerer og ansatte til gode. Trikken er integrert i bybildet med et vennlig og tydelig design som viderefører uttrykket fra den folkekjære, gamle blåtrikken.
De nye trikkene har flere og bredere dører på begge sider. Dørene er på nivå med plattformene, og det er ingen trinn som hindrer adkomsten. Dermed kan reisende med barnevogn og rullestol trille rett inn og også gjennom hele trikken, siden gulvet er uten høydeforskjeller.
God oversikt gjennom vognen og store åpne områder i inngangspartiet gjør at passasjerflyten forbedres. Reisende kan enkelt komme av og på og lett forflytte seg inni vognen. Dette påvirker også reisens effektivitet, siden trikken får kortere oppholdstid på holdeplassene. På grunn av dette har kapasiteten også økt betraktelig.
Gjennomtenkte løsninger
Samarbeidspartnerne har jobbet grundig med å synliggjøre viktige områder i trikken. Tydelige visuelle og auditive signaler, klare merkinger og ryddig interiørdesign gjør at alle lett får oversikt.
Grepene som er gjort for å gjøre trikkene mer tilgjengelige har gitt flere positive ringvirkninger. Kapasiteten er doblet, uten å doble antallet trikker, og tiden som går med til av- og påstigning er redusert.
Sammen har Ruter, Sporveien, Designit og CAF skapt en ikonisk ny trikk med innovative og universelt utformede løsninger.
Juryens begrunnelse
Trikkeanskaffelsen er et fremragende eksempel på hvordan designfagene kan bidra til vellykkede anskaffelser.
Trikkeanskaffelsen Trikk for alle – Oslo SL18 3 – tildeles DOGA-merket for design og arkitektur fordi det er et nybrottsarbeid som synliggjør verdien av design på nye områder. Her har designfagene spilt en avgjørende rolle i alle faser av anbuds-, innkjøps- og utviklingsprosessen.
En grundig prosess med omfattende brukermedvirkning, prototyping og testing har resultert i en moderne og effektiv trikk som virkelig tar universell utforming på alvor. Dette gir store samfunnsmessig gevinster. Vi setter også pris på trikkens appellerende designuttrykk som samtidig har en tydelig Oslo-identitet.
Dette prosjektet viser hvordan designfagene kan være med på å sikre gode offentlige investeringer som gir brukervennlige tjenester. Vi håper det vil inspirere andre til å tenke nytt rundt anskaffelsesprosessen!
Design og arkitektur skaper verdi
Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er våre fremste forbilder, og viser hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.
Her er tre grunner til at dette prosjektet er et forbilde:
Trikkeanskaffelsen er gjennomført med en nyskapende prosess hvor metoder og verktøy fra designfaget, slik som kontinuerlig brukermedvirkning, forankring gjennom samskaping, prototyping og testing, har stått sentralt. Denne tilnærmingen til offentlige anskaffelser kan være til inspirasjon for flere for å sikre god offentlig pengebruk og varige løsninger.
Bred brukerinvolvering gjennom hele anskaffelsesprosessen har sikret en universelt utformet trikk for alle. Medvirkning fra blant annet renholdere, teknikere og trikkeførere har samtidig resultert i smarte løsninger som gjør drift og vedlikehold enklere, og sikrer at trikken er en god arbeidsplass.
Attraktive og tilgjengelige trikker med økt passasjerkapasitet forbedrer trikketilbudet i Oslo og bidrar til at flere velger å reise kollektivt.