Vestre: Utemøbler for bærekraftige byrom
Utemøbelprodusenten Vestre lager ikke utemøbler. De lager sosiale rom hvor folk kan møtes og ha det fint sammen. Dette perspektivet har tatt den tradisjonsrike familiebedriften fra Haugesund til Times Square i New York.
Da det norske arkitektkontoret Snøhetta fikk oppdraget med å omskape Times Square fra en elv av forurensende biler til en urban oase laget for mennesker, falt valget på Vestre.
Utfordring: Omskape Times Square til et godt byrom
Times Square er selveste kjernehuset i The Big Apple og en av verdens mest ikoniske plasser. Denne plassen i krysset mellom 42. og 45. gate på Broadway tiltrekker seg hvert år 42 millioner tilreisende, men har egentlig aldri vært et sted folk burde oppholde seg over lengre tid.
Dette ville byen New York gjøre noe med, og den utlyste en konkurranse om å omskape plassen til et menneskevennlig og godt byrom. Den konkurransen vant Snøhetta.
Prosess: Smi mens jernet er varmt
Da Snøhetta skulle velge leverandør av nye benker, bord og stoler til prosjektet de kalte The Times Square Reconstruction, ville de samarbeide med Vestre, både på grunn av «filosofien» deres, og fordi Vestre leverer møbler og løsninger av høy byggmessig kvalitet. Blant annet lot oppdragsgiverne seg imponere av at møblene er lakkert på samme måte som norske offshore-installasjoner.
Vi hadde lenge jobbet med Snøhetta om ulike prosjekter, og da de trengte møbler til prosjektet The Times Square Reconstruction, spurte de oss om vi ville bidra. Vi sa selvfølgelig ja, kastet oss rundt og jobbet dag og natt i to måneder for å levere et møbelkonsept som så ble testet ut. Nå har vi flere hundre av våre møbler på Times Square, og det er vi rimelig stolte av.
Resultat: Et utstillingsvindu og et nytt marked
Times Square er i dag ikke til å kjenne igjen. Der det tidligere var en kakofoni av bilhorn og en sky av eksos, er det nå «a contemporary stage for the spectacle of public life, reviving its place at the heart of New York City», for å bruke Snøhettas egen ord.
For Vestre har oppdraget med Times Square vært en milepæl og en døråpner til det amerikanske markedet. Det er vanskelig å tenke seg et bedre utstillingsvindu enn Times Square for en utemøbelfabrikant, og Vestre har utnyttet momentumet fra prosjektet til å etablere et New York-kontor. Vestre har nå prosjekter i femten stater, og interessen bare øker.
Jeg opplever at det er stor interesse for norsk og nordisk design. Dette handler ikke bare om en attraktiv renskåren estetikk og høy kvalitet på materialene, men også om at folk verdsetter det vi kan kalle merkevaren Norden, der verdier som toleranse, velferd og bærekraft står sterkt. Mange ser rett og slett litt opp til oss, og ved å kjøpe produkter herfra markerer de på en måte et slags syn eller ståsted de synes det er positivt å assosieres med.
Les alle artiklene om designdrevet innovasjon
Hva er designdrevet innovasjon
Hva krever en designprosess av virksomheten din?
Flere eksempler på designdrevet innovasjon
-
Designdrevet innovasjon i Statsbygg
-
Designdrevet innovasjon i Norsvin
-
Gode designdrevne bedrifter i Norge