Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Case
Til toppen

Ulstein Group: Nyskapende og prisvinnende bauger

Som regel drømmer designere om at det de skaper, skal bli lagt merke til og kanskje skape store bølger. Designsuksessen X-BOW® fra Ulstein Group snur opp ned på dette og blir lagt merke til for sin nyskapende form som skaper små bølger.

X-Bow Ocean Explorer

Offshoreindustrien gikk på begynnelsen av 2000-tallet gjennom tøffe omstillinger. Ulstein Group, en av Norges største innovatører innen skipsbygging, skipsdesign og maritime løsninger, satset på design som en av bærebjelkene i sin omstillingsstrategi.

Utfordring: Hvordan overleve i et usikkert marked

Skipsbransjen er syklisk og omskiftelig i sin natur og har i tillegg gjennomgått store omstillinger som følge av blant annet digitalisering og nye krav til energibruk de siste tiårene. Det har derfor vært avgjørende for norske verft å tilby innovative og mer effektive løsninger for å være konkurransedyktige i et stadig mer digitalisert og globalt marked

Få har lyktes så godt med dette som Ulstein Group, som sto med kniven på strupen ved inngangen av årtusenet, som så mange i sin bransje. Nå skal det sies at den sunnmørske verftsindustrien har en tradisjon for å ri av stormer, men denne gangen fryktet man at krisen skulle bli langvarig i en verden preget av krigen mot terror og en nylig poppet dotcom-boble. Tomme ordrebøker og permitteringer preget hverdagen, og det hastet med å snu den negative utviklingen.

X BOW Seven-Viking_credit_ULSTEIN GROUP_CHRISTIAN_ROMBERG

Foto: Ulstein Group / Christian Romberg

Prosess: Langsiktig satsing på design

Design har lenge vært en nøkkel til mange av Ulstein Group suksesser, så det er på mange måter ingen tilfeldighet at et så grensesprengende konsept som X-BOW® så dagens lys akkurat i dette selskapet. Innovasjon har alltid vært en nøkkelstrategi for Ulstein Group, og de har bygget opp et sterkt team av designere over flere år. I følge Tore Ulstein er det kanskje akkurat i trange tider at denne strategien virkelig viser sitt potensial.

Å tenke utenfor boksen og utfordre aksepterte sannheter er det som driver vår utvikling. En utfordring vi alle står overfor, er å legge til rette for trinnvise omstillinger, som gjerne krever såkalt kalt disruptiv innovasjon. I perioder når det går bra, er tid ofte en flaskehals når det gjelder å fokusere på innovasjon. På en måte er tøffe tider konstruktivt for bedriften, da det gir rom for kreativitet. Den maritime næringen er syklisk, med oppgangs- og nedgangstider. Det siste kan også representere muligheter, og da er Ulstein opptatt av å bringe frem nye ideer, løsninger og produkter til markedet.

Tore Ulstein

Ulstein Group

Resultat: Markedssuksess og nye innovasjoner

Da X-BOW® ble lansert i 2005, gjorde den furore i skipsindustrien, men også blant folk flest, noe som er ganske sjelden – det er ikke ofte allmennheten lar seg imponere av en skipsbaug. Men som med så mye annen god design, er det alt du ikke ser, som er virkelig verdifullt.

En båt med X-BOW® er mer effektiv, mer komfortabel og mer sikker enn en tilsvarende båt uten X-BOW®. Formen på baugen gjør at båten fører seg bedre i vannet – den slår, stamper og ruller mindre – og sparer dermed så mye som 7–8 prosent drivstoff sammenlignet med andre skrogtyper. Disse egenskapene har gjort X-BOW® til en av norsk verftsindustris største suksesser, og det er i dag hele 100 skip med dette baugkonseptet på de syv hav.

X-BOW® er mer enn en salgssuksess, det er også en katalysator for annen  innovasjon i  Ulstein Group. Blant annet har erfaringene med baugkonseptet gjort at de  har utviklet et konsept også for akterenden, X-STERN™.

X BOW Windea-TBN-1 - credit_ULSTEIN_GROUP_PER EIDE STUDIO

Foto: Ulstein Group /Per Eide Studio

Les alle artiklene om designdrevet innovasjon

Hva er designdrevet innovasjon

Hva krever en designprosess av virksomheten din?

Designdrevet innovasjon øker lønnsomheten

Se andre som har lykkes med designdrevet innovasjon

Flere eksempler på designdrevet innovasjon