Stortingsmelding med brukeren i sentrum
Da regjeringen skulle utarbeide en stortingsmelding om innovasjon i offentlig sektor, løste de oppgaven ved å selv bruke designmetodikk som fremmer innovasjon. Sammen med designbyrået Halogen fikk Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) nye perspektiver på hva en stortingsmelding kan være.
Utfordring: Unngå innenfra og ut-perspektiv
Gode offentlige tjenester er avgjørende for et godt samfunn. Derfor er det viktig at offentlig forvaltning hele tiden leverer oppdaterte tjenester som svarer på brukernes behov, og som bruker samfunnets ressurser på smarte og effektive måter. En måte å få dette til på er å øke innovasjonsevnen ved å ta i bruk designmetodikk.
Departementet ønsket å unngå innenfra og ut-perspektivet, som det er lett å innta når man skal evaluere seg selv. I stedet ville de se seg selv fra brukernes ståsted og heller utforske og skape innholdet sammen med de faktiske, fremtidige brukerne av retningslinjene i meldingen.
Prosess: Brukerne i sentrum
Både politikere, byråkrater og aktører i privat og offentlig sektor bruker stortingsmeldinger, og designerne ønsket derfor en prosess der de ulike brukerne utvikler meldingen i en tverrfaglig prosess.
Ved å bruke forskjellige designmetoder fikk KMD-teamet en utvidet og rikere forståelse av hva en stortingsmelding er, og hvordan den kan tilrettelegges for å bli mer brukervennlig. Blant annet startet departementet og designerne med å ramme inn interesseområdet for så å trekke ut lovende områder for politikkutvikling, i stedet for å bygge rapporten trinn for trinn.
Resultat: Nye metoder og verktøy ga nye perspektiver
Prosessen med å lage en stortingsmelding ved hjelp av systemorientert design og tjenestedesign gir en ny form for samskaping i offentlig sektor. KMD forteller i ettertid at prosjektet har gitt dem nye innsikter de kunne ha gått glipp av hvis de hadde fulgt en tradisjonell prosess.
Designbyrået berømmer KMD for at de omfavnet denne nye måten å jobbe med en stortingsmelding på. Det kan være utfordrende for et departement å endre årelang praksis, og det har derfor vært avgjørende å etablere tillit til verktøyene og metodene gjennom egne erfaringer.
Gjennom våren 2019 har KMD-teamet utviklet politikk og forslag til initiativ, og testet dem på de ferdige scenariene. Arbeidet skal være ferdig i andre halvdel av 2019, og meldingen vil bli lagt frem for Stortinget i første kvartal 2020.
Les mer om prosjektet: offentliginnovasjon.no/publiseres-som-epostvarsel/meldingsprosessen-vi-tar-egen-medisin
Les alle artiklene om designdrevet innovasjon
Hva er designdrevet innovasjon
Hva krever en designprosess av virksomheten din?
Flere eksempler på designdrevet innovasjon
-
Designdrevet innovasjon i Statsbygg
-
Designdrevet innovasjon på Oslo Universitetssykehus
-
Designdrevet innovasjon i Rokilde sykehjem