Design til barnets beste
Du ser dem på gaten i New York, Seoul og Barcelona; Stokkes barnevogner er blitt urbane favoritter for foreldre verden over. Eksportsuksessen handler mye om design.
Eventyret startet allerede med Tripp Trapp en gang på 70-tallet – den nyskapende stolen som vokser med barnet. Etter mer enn 40 år er Tripp Trapp-stolen fortsatt populær og oppfattes selv i dag som nyskapende og innovativ. Stokke® har i dag en eksportandel på hele 97 prosent og er blitt en viktig aktør innenfor barnesegmentet både i Europa og deler av Asia og USA. Vilje og evne til å ta barnets behov på alvor har vært en nøkkel til suksessen – realisert gjennom et kompromissløst fokus på funksjonell og unik design.
Utfordring: Knytte barn og foreldre nærmere sammen
Suksess med produktutvikling for barn gjorde at Stokke® bestemte seg for å satse på barnevogner. Norge er et lite marked. Stokke ville se ut over egne grenser, og siktet mot en vogn spesielt beregnet for transport av barn i storby. Den måtte være enkel å manøvrere, lett å få med seg opp og ned trapper, ha god lastekapasitet og ta liten plass. Men aller viktigst var at den skulle ivareta barnets behov for nærhet med foreldrene – i tråd med Stokkes filosofi: å designe produkter som er i barnets beste interesse. Mange av de eksisterende vognene gjorde at barnet ble lite stimulert fordi det satt lavt og bortvendt fra foreldrene.
Prosess: Reis ut og lær
Er du designer i Stokke®, er sjansen stor for at du har mange stempel i passet. Å leve med barn i Tokyo eller Seoul er noe helt annet enn i Ålesund eller Oslo. Også kulturen er annerledes. Da må designerne ut og observere og lære. Stokke® har blant Norges beste inhouse designkontor med mange fast ansatte designere som samarbeider tett med andre avdelinger. Designerne er med helt fra konseptfasen, der det blir bestemt hva som skal utvikles og hvorfor. Utgangspunktet er hva barnet har behov for, ikke hva alle andre gjør.
Resultat: Barnevogn definert på nytt
Resultatet av denne tilnærmingen så dagens lys i 2003 i form av den innovative Stokke® Xplory®, som introduserte konseptet med høye, foreldrevendte sitteposisjoner. Den så radikalt annerledes ut enn alle barnevogner man hadde sett til da. Den ga resonans blant foreldre verden over. I 2012 lanserte Stokke® to nye egenutviklede barnevogner og tok med dette et større grep om markedet. Fokuset på design med barnet i sentrum fortsetter å gi resultater.
Nærhet mellom foreldre og barn er kjernen i designfilosofien bak Stokkes barnevogner. Foto: Stokke
Les alle artiklene om designdrevet innovasjon
Hva er designdrevet innovasjon
Hva krever en designprosess av virksomheten din?
Flere eksempler på designdrevet innovasjon
-
Designdrevet innovasjon i Statsbygg
-
Designdrevet innovasjon i Norsvin
-
Gode designdrevne bedrifter i Norge