Bedre formidling og rådgivning for mer effektiv svineavl
Norske svinebønder har tilgang til verdensledende semin og purker. Likevel er det mange produsenter som ikke henter ut potensialet. Ved hjelp av designdrevet innovasjon ble tre nye konsepter utviklet – alle rettet inn mot å styrke formidling og rådgivning.
Norsvin er et samvirke eid av bøndene. Bedre lønnsomhet i alle ledd av svineproduksjonen er et viktig fokusområde. Et mål er å øke antall grisunger pr. årspurke fra 24,5 til 28 innen 2019. De ønsket å prøve ut design som metode for finne nye idéer for å støtte produsentene og øke produksjonen.
Utfordring: Det er vanskelig å nå bøndene
Bønder driver produksjon hver på sin gård rundt i hele Norge. Produksjonen av smågris avhenger av bondens kompetanse, erfaring og innsats. Gjennomsnittet er 24,5 grisunger/purke/år. De mest effektive svineprodusentene produserer 32, mens den minst effektive tredjedelen kun klarer 20,5. Mange bønder evner ikke å hente ut purkas fulle produksjonspotensial.
Norsvin driver kunnskapsformidling gjennom Norsvinsskolen, men erfarer at de ikke når alle produsentene på denne måten. De ville forsøke å utnytte potensialet i sine ressurser på nye måter, i ny kontekst eller i kombinasjon med andre. Bedre hjelp vil gi svinebøndene høyere lønnsomhet, og Norsvin økte salgsinntekter.
Prosess: Fra avlsreise til helhetlige løsninger
Ved hjelp av DIP-støtte (designdrevet innovasjonsprogram) leide Norsvin inn designbyrået Designit for å utvikle nye konsepter. Det er mange aktører som påvirker produksjon av svin, leverandører, rådgivere og bransjeforeninger. Ved å samle dem i workshops og intervjue bønder på gården, kartla designerne prosessen fram til avl i et helhetlig bilde – den såkalte avlsreisen. Dette ga helt ny innsikt i produksjons-prosessen, hva som driver bøndene og Norsvins muligheter til å tilføre verdi.
To generelle barrierer for økt produksjon ble avdekket:
- Grisehuset – begrensninger i fasiliteter og plass påvirker produksjonen direkte. Å investere i nytt grisehus, krever store investeringer og det er høy terskel for å ta på seg denne gjelden.
- Arbeidstid vs. familie og fritid – ingen ønsker å ofre familien og fritiden for å øke den økonomiske omsetningen på produksjonen.
Design er en strukturert prosess som skaper innovasjon gjennom å bygge ideer på dyp innsikt. Foto: Designit
Noen nøkkelfunn la grunnlaget for idéutviklingen:
- Det er flere kilder til motivasjon enn økning av inntekter
- Endring krever investering og eierskap
- Likemenn er en viktig kilde til kunnskap
- For mange tiltak på én gang er lammende
- Dagens støttesystem – Ingris – er tungt å bruke, men interessant
Med denne innsikten i fokus ble det gjennomført idéworkshops med deltakere fra Norsvin, svineprodusentene og en rådgiver.
Idéene ble så skrudd sammen til helhetlige konsepter, detaljert ut, visualisert og testet på brukere før prioritering. Til sammen åtte konsepter ble utviklet:
- Redesign av Ingris (verktøy for registrering og styring)
- Oppmuntre til deltakelse i Ingris
- Rådgiverprogram i Norsvin-regi
- Forbedring av studieringer
- Deling fra grisehuset
- Motivasjon på flere måter
- Måltavle
- Visuelle hjelpemiddel
Resultat: Tre tiltak for økt svineproduksjon
Resultatet av prioriteringen ble iverksetting av tre tiltak i første omgang. De handler alle om bedre formidling og rådgivning.
- Et brukervennlig Ingris
Gjennom et mer brukervennlig design, med bedre struktur og prioritert innhold og funksjonalitet, vil både Norsvin og produsentene få utnyttet potensialet i Ingris bedre. - Rådgiverkurs i regi av Norsvin
Norsvin tar ansvar for å heve kompetansen hos rådgivere, uavhengig av hvilket slakteri eller fôrprodusent de representerer. I tillegg til å være en ny inntektskilde for Norsvin, vil kursene også bidra til å bygge organisasjonens omdømme. - Rådgiverprofil på Norsvin.no
Med rådgiveroversikten på Norsvins nettsider, får svineprodusentene selv mulighet til å velge rådgiver tilpasset sine behov.
Gustav Grøholt, organisasjonssjef hos Norsvin, er svært godt fornøyd med innovasjonen i prosjektet.
Funnene i prosjektet og resultatet vil vi karakterisere som en større innovasjon. Så langt oppfattes funnene som svært interessante og lovende.
Prosjektet ble startet av Norsvin, men endte opp som et samarbeidsprosjekt mellom Norsvin, Animalia, Felleskjøpet Agri og Nortura. Prosjektet har gått videre med tre av åtte idéer. Også de andre fem vil bli vurdert av Norsvin og samarbeidspartnere i tiden framover.
Tiltakene er satt i verk og forventes å bidra positivt til å øke produksjonen Norsvin mot målet på 28 grisunger pr. årspurke innen 2019.
Les alle artiklene om designdrevet innovasjon
Hva er designdrevet innovasjon
Hva krever en designprosess av virksomheten din?
Flere eksempler på designdrevet innovasjon
-
Designdrevet innovasjon i Statsbygg
-
Hvordan lære fra selskapene som er best på bruk av design?
-
Gode designdrevne bedrifter i Norge