Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Case
Til toppen

Oslo Bysykkel: Tverrfaglig samarbeid ga bysykkelsuksess

Da Urban Infrastructure Partner overtok driften av Oslo Bysykkel i 2016, hadde de store ambisjoner om å fornye sykkeldelingstjenesten med nye sykler og stativer for å få flere brukere. En vesentlig del av jobben var å gjøre tjenesten mer synlig og visuelt tilgjengelig i byen.

Oslo Bysykkel er en veldokumentert suksess og ble blant annet hedret med DOGAs hederspris i 2017. De demonstrerer på en vellykket måte hva som kan oppnås med godt, tverrfaglig samarbeid.

Utfordring: Bli mer synlig og visuelt tilgjengelig

Det var viktig for Urban Infrastructure Partner å skape et tydelig skille mellom «gamle» Oslo Bysykkel og det nye konseptet. Publikum måtte raskt skjønne at dette var noe nytt, og føle at de ble invitert mer enn informert. Identiteten måtte også fungere på alle typer flater, både digitale og analoge.

Det var også viktig at den visuelle identiteten tok opp i seg at Oslo Bysykkel ikke bare handler om sykler, men også om menneskedrevet teknologi, smartere og mer tilgjengelige byer og gode samarbeid. Som Urban Infrastructure Partner sier det: Dette er byutvikling på to hjul.

App. Foto: Heydays

Resultat: Hele Oslos favorittsykkel

Nye Oslo Bysykkel ble tatt imot med åpne armer av byens befolkning som tråkket seg gjennom 2 millioner turer innen slutten av første sesong. Dette var en økning på 110 prosent fra det gamle systemet i 2015 og gjør Oslo Bysykkel til en av verdens mest effektive sykkeldelingssystemer basert på turer per sykkel per dag.

Smart digital design og tjenestedesign lar deg blant annet sjekke tilgjengeligheten i området der du er, låse opp sykkelen med mobiltelefonen din og spore sykkelturene dine. Men det er også hevet over enhver tvil at den visuelle identiteten har vært med på å gjøre Oslo Bysykkel til hele Oslos favorittsykkel.

Eller for å si det med juryen for DOGAs hedersmerke i 2017: «Logoen presenterer et ansikt i en enkel abstraksjon av en sykkel. Dens karakter og identitet blir avslørt og utvidet etterhvert som man møter ulike deler av tjenesten, der den kommer til liv på forskjellige måter. Løsningen beriker også opplevelsen av den digitale interaksjonen ved å informere deg om glatte veier, tekniske feil, oppdateringer i tjenesten og lignende.»

Oslo bysykkel
Bike rack. Foto: Åsmund Holien Mo

Les alle artiklene om designdrevet innovasjon

Hva er designdrevet innovasjon

Hva krever en designprosess av virksomheten din?

Designdrevet innovasjon øker lønnsomheten

Se andre som har lykkes med designdrevet innovasjon

Flere eksempler på designdrevet innovasjon