Oslo Bysykkel: Tverrfaglig samarbeid ga bysykkelsuksess
Da Urban Infrastructure Partner overtok driften av Oslo Bysykkel i 2016, hadde de store ambisjoner om å fornye sykkeldelingstjenesten med nye sykler og stativer for å få flere brukere. En vesentlig del av jobben var å gjøre tjenesten mer synlig og visuelt tilgjengelig i byen.
Oslo Bysykkel er en veldokumentert suksess og ble blant annet hedret med DOGAs hederspris i 2017. De demonstrerer på en vellykket måte hva som kan oppnås med godt, tverrfaglig samarbeid.
Utfordring: Bli mer synlig og visuelt tilgjengelig
Det var viktig for Urban Infrastructure Partner å skape et tydelig skille mellom «gamle» Oslo Bysykkel og det nye konseptet. Publikum måtte raskt skjønne at dette var noe nytt, og føle at de ble invitert mer enn informert. Identiteten måtte også fungere på alle typer flater, både digitale og analoge.
Det var også viktig at den visuelle identiteten tok opp i seg at Oslo Bysykkel ikke bare handler om sykler, men også om menneskedrevet teknologi, smartere og mer tilgjengelige byer og gode samarbeid. Som Urban Infrastructure Partner sier det: Dette er byutvikling på to hjul.
Resultat: Hele Oslos favorittsykkel
Nye Oslo Bysykkel ble tatt imot med åpne armer av byens befolkning som tråkket seg gjennom 2 millioner turer innen slutten av første sesong. Dette var en økning på 110 prosent fra det gamle systemet i 2015 og gjør Oslo Bysykkel til en av verdens mest effektive sykkeldelingssystemer basert på turer per sykkel per dag.
Smart digital design og tjenestedesign lar deg blant annet sjekke tilgjengeligheten i området der du er, låse opp sykkelen med mobiltelefonen din og spore sykkelturene dine. Men det er også hevet over enhver tvil at den visuelle identiteten har vært med på å gjøre Oslo Bysykkel til hele Oslos favorittsykkel.
Eller for å si det med juryen for DOGAs hedersmerke i 2017: «Logoen presenterer et ansikt i en enkel abstraksjon av en sykkel. Dens karakter og identitet blir avslørt og utvidet etterhvert som man møter ulike deler av tjenesten, der den kommer til liv på forskjellige måter. Løsningen beriker også opplevelsen av den digitale interaksjonen ved å informere deg om glatte veier, tekniske feil, oppdateringer i tjenesten og lignende.»
Les alle artiklene om designdrevet innovasjon
Hva er designdrevet innovasjon
Hva krever en designprosess av virksomheten din?
Flere eksempler på designdrevet innovasjon
-
Designdrevet innovasjon i Statsbygg
-
Designdrevet innovasjon i Norsvin
-
Gode designdrevne bedrifter i Norge