Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

– Å få DOGA-merket har gitt oss oppmerksomhet og synlighet som har gjort det enklere å komme i kontakt med folk og få i gang samtaler om videreføring av prosjektet. Det er mye enklere når vi kan vise til noe mer enn «vi gjorde en masteroppgave som vi synes er bra», sier Kevin Ehrenberg.

Sammen med medstudent Adelin Gashi mottok han DOGA-merket nykommer 2021 for sin masteroppgave Heart to Heart ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

I dag jobber han som tjenestedesigner i Halogen, mens Adelin er digital designer i EGGS design.

Duoen hadde et ønske om å skrive en oppgave som kunne gjøre en forskjell, og endte opp med å velge blodgiving som tema. Hvert år trenger Blodbanken 20 000 nye blodgivere. Gjennom tjeneste- og interaksjonsdesign har de foreslått løsninger som skal gjøre det enklere å gi blod, og styrke beredskapen i helsevesenet.

Heart to Heart
Med Heart to Heart foreslår Kevin Ehrenberg og Adelin Gashi å utvikle en mobil-app og et nettsted som gjør det enklere å være blodgiver.
Foto: Heart to Heart
Heart to Heart
Prisen har gitt dem mye oppmerksomhet og muligheter de ellers ikke ville fått.
Foto: Heart to Heart

– Det betyr mye å få en sånn pris, det er et godkjentstempel på at vi har gjort et arbeid av en viss kvalitet og verdi. Vi har lagt mye arbeid i prosjektet, og brukte oppmerksomheten rundt DOGA-merket til å starte en dialog med Blodbanken og andre aktører. Det er utrolig bra at vi fikk den muligheten, og at det ikke bare er et prosjekt alle glemmer, sier Adelin.

Skapte begeistring på DOGA-dagene

Begge framhever at det var ekstra nyttig å skrive søknaden som ble sendt inn til konkurransen.

– Å skrive søknaden var verdifullt. Når man er ferdig med en masteroppgave er det lett å legge den bak seg og gå videre. Ved å sette oss inn i konkurransen, måtte vi tenke nytt om hva som er interessant og nyttig ved prosjektet, forklarer Kevin.

Bildet viser vinnere av DOGA-merket 2021.
Med Heart to Heart nådde Kevin Ehrenberg og Adelin Gashii helt til topps og vant DOGA-merket nykommer. Her er alle vinnerne av DOGA-merket for design og arkitektur og DOGA-merket nykommer samlet under prisutdelingen 16. mars i år.
Foto: Sverre Chr. Jarild

Å motta DOGA-merket ga duoen mulighet til å bli med på DOGA-dagene, og det var det som virkelig fikk ballen til å rulle.

– Vi holdt foredrag den dagen det handlet om helse. Det var helseaktører til stede og folk i miljøet som ble begeistra og tok kontakt med oss. Det har ført til at vi er i gang med å realisere prosjektet vårt, forteller Adelin.

Har fått jobbtilbud

Prisen og DOGA-dagene har satt dem i kontakt med personer som kan hjelpe dem å realisere prosjektet. Kevin håper at flere kan få samme mulighet, ikke minst for å synliggjøre et prosjekt, og oppfordrer alle til å søke.

– Til forskjell fra andre DOGA-merket-vinnere, er prosjektene til de som tildeles nykommer-prisen som regel ikke realisert, og altfor mange av disse gode konseptene ender også med å ikke bli noe mer ut av. Jeg tror det ligger mye potensial i å støtte rundt idéoppfølging og realisering av disse prosjektene, både fra næringsliv og offentlig sektor mener han.

Prisen har for deres del gitt mye oppmerksomhet – for Adelin også på det personlige plan.

– Prisen har betydd mye for meg. Den har gitt meg større interesse for faget, og jeg har fått jobbtilbud og andre som har tatt kontakt. Det er kjempepositivt, og litt overveldende.

Har du spørsmål?

Ta kontakt på telefon eller e-post.