Kurset er praktisk, og på drøye tre timer har du ledet kollegene dine til å gjøre brukerintervjuer, definere en utfordring, skape et mylder av idéer på mulige løsninger, bygge prototyper, presentere endelig løsningsforslag og få tilbakemeldinger.
Smakebit på designmetodikk
For å få enda flere til å få øynene opp for designdrevet innovasjon, har DOGA utviklet dette kursopplegget. Alt du trenger å gjøre, er å laste ned en powerpoint som tar deg gjennom prosessen slide for slide.
– Kurset krever ingen forkunnskaper – alt du trenger står på slidene, forteller Tone. – Det eneste som kreves er at du er nysgjerrig på å teste ut metoden. Det er veldig lavterskel, forsikrer hun.
I tillegg til at det er lett å ta i bruk og kjøre kurset, lover Tone at det også vil være en morsom og sosial aktivitet som kan bidra positivt til arbeidsmiljøet.
– Du vil definitivt ha det gøy med dine kolleger. Du kan også tenke på det som en bli-kjent-økt etter to år med koronarestriksjoner og hjemmekontor.
Kurset svarer på et behov
I forkant av kursutviklingen gjennomførte DOGA en undersøkelse blant respondenter i både næringsliv og offentlig sektor. Den viste at folk ønsket seg mer kompetanse på innovasjon, men at tiden ikke strakk til for å delta på kurs utenfor huset.
– Løsningen ble å lage et kurs som kommer hjem til folk i stedet, smiler Tone.
Kurset er grundig testet i mange private og offentlige virksomheter, deriblant Arkivverket. De kjente seg godt igjen i innholdet og likte også måten kurset var lagt opp på.
– Opplegget var så bra rigget at jeg følte eierskap fra tredje slide. Og det var så tydelig og enkelt at selv en rotekopp som meg kunne ha kontroll og glede av å holde kurset, sier Aksel Skovli Næss, rådgiver i Arkivverket.
Grape Architects er også blant dem som har testet kurset. De hadde ingen erfaring med metoden i forkant, og ble positivt overrasket over hvor nyttig designperspektivet var for dem som arkitekter.
– Vi arkitekter som faggruppe har mye å lære om prosess fra designere. Kurset tilrettelegger for å jobbe mer tverrfaglig i tidligfase, og fokuserer på brukeren og deres behov, sier Isabel Ruiz Lopez i Grape.
Hvorfor designdrevet innovasjon?
Det er dokumentert at virksomheter som bruker design bevisst i utviklingsarbeidet sitt er mer lønnsomme og får bedre resultater enn de som ikke gjør det. Blant suksessfaktorene er nettopp det å vie mye oppmerksomhet til å finne ut hvilket problem det er som skal løses.
– Det at vi står så lenge i det å finne ut hva problemet er, er noe av det som særpreger designdrevet innovasjon, forteller Tone.
Det krever at man tør å stå i usikkerhet, kanskje lenger enn det som er komfortabelt. Til gjengjeld er mulighetene for gevinst i andre enden desto større. Det å bruke god tid i starten av en innovasjonsprosess er mindre risikofylt, fordi man ennå ikke har begynt å investere eller gjort irreversible grep.
– Kom til oss på DOGA 11. mai og bli overbevist du også, avslutter Tone.
DOGAs introkurs i designdrevet innovasjon er
- en nedlastbar powerpoint som du kan kjøre for dine kolleger
- gratis og passer både i privat og offentlig sektor
- en morsom måte å lære på sammen med andre
- for alle som er nysgjerrig på innovasjon
- vel anvendte 3,5 timer