Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Utstillingen Norwegian Presence har vært et av høydepunktene under Milano Design Week siden 2015. Da Covid-19 førte til at designuken ble avlyst i 2020 ble den planlagte fysiske utstillingen tilpasset et digitalt format for å vise de utvalgte norske designerne og produsentene. Nå presenterer DOGA en oppdatert og dynamisk versjon av Norwegian Presence skreddersydd for vår nye digitale verden.

I en serie med tre digitale arrangementer som starter den 18. februar kobler Norwegian Presence 2021 noen av de fremste norske designerne og produsentene med et internasjonalt bransjepublikum. Hvert arrangement har et eget tema, men det overordnede fokuset er veien mot en sirkulær designøkonomi, og den miljømessige og sosiale bærekraften som er en naturlig del av norsk designindustri.

Levende møteplass

I fravær av en fysisk møteplass vil arrangementene være en levende digital arena der designere og produsenter kan vise sine prosjekter og etablere en dialog som kan ende i et verdifullt samarbeid.

Hvert arrangement består av en halv dag med samtaler, presentasjoner, paneldebatter og eksklusivt filminnhold med designerne og produsentene som deltar, i tillegg til bidrag fra ledende eksperter. Arrangementene er rettet mot et internasjonalt publikum innen design- og ferdigvareindustri, men er åpent for alle, og det vil være mulig å kommunisere direkte med designerne og produsentene.

– Nye utfordringer skjerper sansene. Vi gleder oss til å presentere de unike historiene til innovative norske designere og produsenter gjennom en helt ny digital plattform. Dette gir oss mulighet til å nå ut til et enda større publikum enn på en fysisk messe, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

Digital nærhet

Opplevelsen av materialitet og taktilitet i en fysisk utstilling blir gjenskapt med bilder og filmer som appellerer til sansene. Publikum vil bli tatt med «behind the scenes» i design- og produksjonsprosessen for å utforske de menneskelige historiene bak hvert produkt med større dybde enn en fysisk utstilling tillater. Opptak og filmer blir tilgjengelig på norwegianpresence.no i etterkant, og vil skape et innblikk i Norges rike kultur innen kunsthåndverk, design og produksjon.

Anne Stine Bae, prosjektleder DOGA og Norwegian Presence
– En digital tilstedeværelse tillater oss å formidle de ulike historiene gjennom film og interaktive arrangementer for å bli kjent med menneskene bak produktene i større grad, sier DOGAs prosjektleder for Norwegian Presence, Anne-Stine Bae.
Foto: DOGA

– Når vi mister det fysiske aspektet i en messedeltakelse, må vi bruke andre verktøy for å kommunisere norsk design til et internasjonalt marked. En digital tilstedeværelse tillater oss å formidle de ulike historiene gjennom film og interaktive arrangementer for å bli kjent med menneskene bak produktene i større grad. Hvorfor designer de? Hva er viktig for dem i en utviklingsprosess? Hva betyr bærekraft for dem, spør DOGAs prosjektleder for Norwegian Presence, Anne-Stine Bae.

Tre dager – tre temaer

Hvert arrangement vil utforske et aktuelt designtema:

Sirkulær design vs. masseproduksjon

Torsdag 18. februar 2021

Behovet for en mer bærekraftig, sosialt ansvarlig og sirkulær designøkonomi blir stadig viktigere. Hvordan påvirker norske designere og produsenter denne utviklingen?

Flere av Norges ledende merkevarer er allerede langt fremme når det gjelder bærekraftige materialer, produksjonsmetoder og forretningsmodeller. Dette arrangementet samler designere og produsenter for å utforske hvordan prinsippene for bærekraft og en iboende forståelse av landskap, natur og miljø kjennetegner norsk produksjon fra mikro- til makronivå. Mange norske designere og produsenter er på god vei, men hvordan kan de jobbe videre sammen for å bidra til en reell omstilling til sirkulær økonomi?

Deltakere inkluderer:

  • Møbelprodusenten Nordic Comfort Products (NCP), som produserer S-1500-stolen, redesignet av Snøhetta og laget av resirkulert plastavfall fra fiskeindustrien
  • Lundhs, den største produsenten av naturstein i Nord-Europa og samarbeidspartner for flere av prototypene i utstillingen
  • Sofie & Tiange, som designer hverdagsprodukter inspirert av deres ulike kulturelle bakgrunner 
  • Poppy Lawman, designer av Papirstein-stolen laget av norsk granmasse fra den 122 år gamle papirfabrikken Hellefoss
  • Hydro, pioner innen resirkulerbart aluminium og samarbeidspartner for flere av prototypene i utstillingen

Les mer eller meld deg på >>

Fra håndverk til museumsobjekt

Torsdag 25. mars 2021

En av kjennetegnene til den nordiske designkulturen er en dyp forståelse av håndverk og respekt for ærlig materialitet. Håndverk er en naturlig del av tilnærmingene til selv de største norske produsentene. I en tid med økende interesse for skreddersydd design og unikaprodukter, vil vi på dette arrangementet utforske objektenes reise fra designere, produsenter og håndverkere til museer og samlere.

Deltakere inkluderer:

  • Møbeldesigner og snekker Philipp von Hase, som arbeider konseptuelt i tre
  • Designer Ali Gallefoss, som utforsker materialfusjonen av Hydros aluminium og naturstein fra Lundhs
  • Hamran – snekkerverksted med over 90 års erfaring. Nå med stort fokus på å utnytte lokale ressurser som sørlandsk eik til kjøkken og interiør
  • Vilde Hagelund, ifølge Wallpaper* en av verdens mest lovende unge designtalenter med utdanning innen både multimedieteknologi og produktdesign
  • Nils Stensrud, arkitekt med eget designstudio hvor han lager enkle, vakre og holdbare møbler i furu
  • Volver, et norsk designstudio som lager tepper for private og offentlige rom med fokus på bærekraft, kunstnerisk uttrykk og samarbeid

Les mer eller meld deg på >>

Et nytt paradigme innen interiørdesign?

Torsdag 22. april 2021

Mens den pågående pandemien visker ut grensene mellom hjem og jobb, pågår det et estetisk skifte. En ny såkalt resimercial stil dukker opp – preget av varme, tekstur, personlighet og intimitet. Dette arrangementet utforsker hvordan nye produkter og prototyper gjenspeiler disse nye interiørtrendene, og hvordan designerne og produsentene i Norwegian Presence reagerer på skiftet.  

Deltakere inkluderer:

  • Håvard Dybwad og Øyvind Wyller, designere av det flatpakkede salongbordet Stick i stein, tre og aluminium
  • Fjordfiesta, produsent av tidløse nordiske møbler
  • Kiki Plesner fra Plesner Patterns, et designstudio som lager mønstrede tekstiler og tapeter
  • Tobias Berg, designer av lenestolen Kvitre som enkelt lar seg reparere eller endre ettersom eieren forandrer smak og stil
  • Gudrun, en liten familiebedrift som produserer puter i bærekraftig kvalitetsull

Les mer eller meld deg på >>

Alle arrangementene er gratis og påmeldingen skjer gjennom eventbritePåmeldte vil bli tilsendt påloggingsinformasjon i forkant av arrangementet.

Designere og produsenter i Norwegian Presence 2021

Designerne og produsentene som deltar i 2021 var opprinnelig valgt ut til å delta i den avlyste Norwegian Presence-utstillingen i 2020. Med bakgrunn i utstillingens fokus på bærekraft, så kuratorene Benedicte Sunde fra DOGA og Marit Haugen fra arkitektene Haugen/Zohar etter designere og produsenter som demonstrerte innovative tilnærminger til naturlige lavutslippsmaterialer som tre, aluminium, stein og papir.

Ved å koble de to gruppene sammen på denne måten vil Norwegian Presence vise viktigheten av forholdet mellom designer og produsent, og deres rolle på veien mot omstillingen til en sirkulær økonomi for hele den norske designindustrien.

Designere

  • Dybwad & Wyller
  • Ali Gallefoss
  • Vilde Hagelund
  • Philipp von Hase
  • Tobias Berg Johannessen
  • Poppy Lawman
  • Plesner Patterns
  • Sofie & Tiange
  • Nils Stensrud

Produsenter

  • Hydro
  • Lundhs
  • Hamran
  • NCP
  • Fjordfiesta
  • Gudrun
  • Volver Studio

Om Norwegian Presence

Den årlige utstillingen Norwegian Presence ble først vist under Milano Design Week i 2015, som et samarbeid mellom Norwegian Crafts, Klubben, Norwegian Icons og Jotun. DOGA ble invitert inn som samarbeidspartner i 2016 og har de siste årene ledet prosjektet.

Norwegian Presence 2021 støttes av Utenriksdepartementet, de norske ambassadene i Stockholm, London og Roma, Innovasjon Norge, Hydro, Lundhs og Jotun Powder Coatings.

Utstillingen presenterer noen av de mest fremtidsrettede norske designerne og produsentene og løfter verdiene, infrastrukturen og materialene som former Norges moderne designindustri.

norwegianpresence.no >>
Norwegian Presence på Instagram>>
Norwegian Presence på Facebook>>
Pressepakke >>
Bilder til nedlastning >>