Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

NORSK DESIGN

Norwegian Presence er en utstilling som viser frem det beste fra Norges kreative talenter og møbel- og interiørprodusenter.

VERDENS VIKTIGSTE

Utstillingen har vært vist under Designuken i Milano siden 2015. Denne designuken er regnet som verdens viktigste designarena.

DESIGNEKSPORT

Formålet med utstillingen er å nå ut internasjonalt med det beste av norsk møbel- og interiørdesign og skape eksportmuligheter for bransjen.

SAMARBEID

Prosjektet ledes av DOGA, med Klubben, UD, Hydro, Lundhs, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Jotun og Visit Norway som samarbeidspartnere.

Verdens viktigste designmesse er avlyst. DOGA har i mange år ledet arbeidet med den norske fellesutstillingen under Designuken i Milano. Utstillingen viser frem det beste fra landets kreative talenter og suksessfulle møbel- og interiørprodusenter. 

Formålet er å nå ut internasjonalt med det beste Norge har å by på av møbel- og interiørdesign. Tilstedeværelse i Milano er viktig for å treffe den rette målgruppen i kontraktmarkedet, og møte potensielle produsenter og innkjøpere fra hele verden.

Med utbruddet av koronaviruset er dette ikke mulig å gjennomføre i år. Derfor må vi forsøke å nå frem i digitale kanaler, som så mange andre i disse dager. Vi ønsker å få vist frem alt det vi skulle ha lansert i Milano, og jobber nå med å filme alle prototypene.

2020-utgaven av Norwegian Presence har et enda skarpere fokus på bærekraft. Den er kuratert av Benedicte Sunde fra DOGA og Marit Haugen fra det Oslo-baserte arkitektkontoret Haugen/Zohar. De har valgt ut ti designere som jobber med naturlige materialer som tre, aluminium, stein og papir og som tar bærekraft og sirkulær design på ramme alvor. 

Ti designere vi kan være stolte av

Designerne som har blitt valgt ut til å være med i årets Norwegian Presence er:

Ali Gallefoss, Andreas Bergsaker, Dybwad&Wyller, Kiki Plesner-Löfroth, Nils Stensrud, Philipp von Hase, Poppy Lawman, Sofie&Tiange, Tobias Berg Johannessen, Vilde Hagelund.

– Disse designerne skaper design for fremtidige generasjoner – eksperimentelt, estetisk attraktivt og 100 prosent resirkulerbart. De er noe vi kan være virkelig stolte av her i landet, sier Benedicte Sunde, som i tillegg til å være kurator også er prosjektleder for Norwegian Presence.

Les mer om designerne

Sju håndplukkede møbelprodusenter

I tillegg til designerne, er sju norske møbel- og interiørprodusenter håndplukket på bakgrunn av sitt engasjement for miljøet, og sin handlekraft når det gjelder å legge om til en mer bærekraftig produksjon. Produsentene er: 

Fjordfiesta: Produsent av tidløse møbler som skal vare i generasjoner. Har relansert flere norske klassikere. 

Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU): GU har vært i samme familie i fire generasjoner. Spesialiserer seg på design og produksjon av bærekraftige møbelstoffer i ull.

Gudrun: En familiebedrift som designer bærekraftige og helnorske kvalitetsputer i ull, og tekstilene produseres av Innvik veveri i Stryn.

Lundhs: Lundhs er Nord-Europas største steinbruddsoperatør og produsent av naturstein, med over 100 års erfaring med utvinning og salg av norsk larvikitt.

Hamran: Familiebedriften Hamran, etablert i 1930, tegner og bygger interiør- og kjøkkenløsninger i tre. 

NCP: Fra sin fabrikk på Hemnesberget ved Helgelandskysten leverer NCP møbler av resirkulerte materialer som plast og stål fra lokal industri. 

Vestre: Familiebedriften Vestre er en ledende produsent av bærekraftige møbler til offentlige rom og urbane områder.

Inspirert av Munch

Vi ønsket å skape en særegen stemning rundt de offisielle fotografiene til utstillingen, og fikk ideen om å ta fotografiene i Munchs atelier da en av produsentene – Vestre – har fått i oppdrag å produsere møblene til det nye Munchmuseet. Slik knytter vi en forbindelse mellom fortid og nåtid – mellom en av Norges mest internasjonalt kjente kunstnere og de kreative designtalentene som kan bli Norges neste eksportsuksess.

Malingsflekkene på gulvet i atelieret er synlige spor etter Edvard Munchs arbeid. Flekkene fikk en egen betydning for oss, fordi de er et symbol på det utstillingen handler om: den kreative prosessen som ligger bak det å skape et produkt, materialenes egenskaper og en åpenhet om hva som kreves.

Vi takker Stiftelsen Edvard Munchs atelier for at de stilte lokalene til rådighet for fotograferingen. Fotografiene er tatt av Lasse Fløde, og stylingen er ved Kråkvik & D’Orazio.

Aaltobelli er en sittegruppe i tre laget av den bergensbaserte designeren og møbelsnekkeren Philipp von Hase. Bordet kan enkelt rulles sammen og oppbevares når det ikke er i bruk.
Aaltobelli er en sittegruppe i tre laget av den bergensbaserte designeren og møbelsnekkeren Philipp von Hase. Bordet kan enkelt rulles sammen og oppbevares når det ikke er i bruk.
Foto: Lasse Fløde
En liten benk i stein og aluminium.
Aluminium & Stone av Ali Shah Gallefoss er et eksperiment inspirert av norsk natur og eventyrskikkelser. Steinen er rester og avkapp fra Lundhs Real Stone, mens aluminiumen er gjenbrukt skrapmetall.
Foto: Lasse Fløde
En trappekrakk og en dagseng og diverse andre gjenstander i et stort rom med store vinduer som lyset flommer inn gjennom.
Fra venstre: Skala trappestol og Lulle dagseng av Nils Stensrud, Korpus og Furublokk av Andreas Bergsaker. På gulvet foran, Aluminium&Stone av Ali Gallefoss. Råstein fra Lundhs Real Stone (toppen av søylen). Lent mot veggen, tekstil fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU)..
Foto: Lasse Fløde
Trappestol og dagseng i bjørk.
Skala og Lulle, begge i massiv bjørk, er de første produktene i Variasjoner i bjørk, av Nils Stensrud. Han ønsker å synliggjøre bjørketreets kvaliteter og løfte frem bjørk som en lokal og bærekraftig ressurs. Skala kan brukes både som sidebord, trappestol og krakk. Lulle er en enkelt konstruert dagseng med trearbeider utført av møbelsnnekker Jörg Siegfried Schauer. Liggeflaten er polstret med brukte ulltepper og trukket med ullstoff. Begge møblene er sammenføyd med lim og treplugger og behandlet med matt hardvoksolje.
Foto: Lasse Fløde
En slags krakk, laget av tre runde plater i papir som er satt sammen.
Papirstein er en stol i papirmasse designet av Poppy Lawman.Papir er både resirkulerbart, nedbrytbart og fornybart og Poppy utforsker dette materialet i møbelproduksjon i samarbeid med den 122 år gamle papirfabrikken Hellefoss Paper i Hokksund.
Foto: Lasse Fløde
En grønn hylle i et hjørne.
Hylla av Sofie&Tiange er en frittstående hylleseksjon i resirkulert aluminium og ask. Møbelet kan monteres uten bruk av spiker og skruer, og kan utvides med flere hyller, funksjoner og farger tilpasset livsløpets ulike behov. Hylla er produsert i samarbeid med Hydro og pulverlakkert av Jotun Powder Coatings.
Foto: Lasse Fløde
En stol med spinkle metallben og brunt lær i sete og rygg.
Kvitre av Tobias Berg Johannessen er en lenestol med pulverlakkert stålramme. Trekket kan lages i ulike materialer, og kan enkelt repareres eller byttes ut. Stolen er svært robust, og kan brukes både innendørs og utendørs.
Foto: Lasse Fløde
Ulike former trukket med fargerikt stoff står på gulvet inntil en vegg.
Mønsterserien Frozen fra Plesner Patterns, et mønsterdesignstudio grunnlagt av Kiki Plesner-Löfroth i 2018. Hun designer mønstrene analogt, ved bruk av blekk, mose og plastelina, før de digitaliseres. Ved bruk av digitaltrykk kan designet enkelt produseres i små mengder slik at svinn unngås. Et utvalg av mønstrene er vevd av Innvik i Stryn.
Foto: Lasse Fløde
En liten hylle i rå, ubehandnlet aluminium mot enn grå murvegg.
Korpus av Andreas Bergsaker er en vegghengt hylle laget av én enkelt resirkulert aluminiumsplate. Metallet er laserkuttet, men hamret for hånd med synlige spor av den manuelle prosessen. Korpus er enkel å produsere og 100 prosent resirkulerbar.
Foto: Lasse Fløde
To runde bord med sokkel.
Bordet Pedestal i såpevasket bjørk, er fra Vilde Hagelunds prosjekt Objectum – et formbibliotek bestående av 60 objekter i bjørk laget over 60 dager. Vilde fikk DOGA-merket nykommer 2019 for prosjektet, og har også blitt løftet frem som et av verdens mest lovende unge designtalenter av magasinet Wallpaper*.
Foto: Lasse Fløde
Et rundt bord med plate av stein, med en blå lampe i aluminium liggende oppå. En rund bordplate i stein står lent opp mot en kasse.
Fra venstre: Stick av Dybwad&Wyller, lampen Leaf i aluminium av Sofie&Tiange, bordplate fra Lundhs Real Stone og tekstiler fra Plesner Patterns.
Foto: Lasse Fløde
To bord med rund bordplate av stein.
Stick er et enkelt og tidløst salongbord i eik, aluminium og larvikitt, av Håvard Dybwad og Øyvind Wyller. Det er designet for å vare lenge, både estetisk og i møte med fysisk slitasje, og kan flatpakkes for å minimere volumet ved transport. Rammen i aluminium er utviklet i samarbeid med Hydro, og pulverlakkert av Jotun Powder Coatings. Bordplaten i larvikitt er utviklet i samarbeid med Lundhs.
Foto: Lasse Fløde
Diverse møbler
Fra venstre: Kjøkkenmodul fra Hamran, Pedestal av Vilde Hagelund, Aluminium&Stone av Ali Gallefoss og S1500-stolen fra NCP, designet av Bendt Winge på slutten 1960-tallet og redesignet av Snøhetta i 2019.
Foto: Lasse Fløde
Fire stablestoler i plast i ulike blå og grønne nyanser.
Ved å gjenbruke plast fra fiskeindustrien lager NCP produkter som S-1500-stolen, opprinnelig designet av Bendt Winge på slutten av 1960-tallet. I 2019 ble stolen redesignet av Snøhetta i samarbeid med NCP. NCP produserer også stablekrakken Beat, designet av Stian Brinch Skaara og Bastian Juul Andersen.
Foto: Lasse Fløde
En lenestol i mid-century modern-stil i rødbrunt tre og sort skinn.
Fjordfiesta lanserer denne prototypen av en ny lenestol i Rastad & Rellings Bambi-familie. Relanseringen er et samarbeidsprosjekt med UTOPIA Retro Modern.
Foto: Lasse Fløde
Søyler i ulik høyde kledd i ullstoffer fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik i ulike brune og grå nyanser.
Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU) lanserer Redal, et nytt tekstildesign i melerte gråtoner sammenvevd med trefargede tvinngarn som gir et dynamisk og vakkert fargespill. Herringdal og Morgedal er to av GUs klassiske ullstoffer som relanseres i dempede nøytraler, og melerte Koksdal har fått en moderne og sofistikert fargepalett.
Foto: Lasse Fløde
Fire puter stablet oppå hverandre på en radiator under et vindu.
Familiebedriften Gudrun ble etablert våren 2019, oppkalt etter bestemødrene til eiere og ektepar Rikke og Torkel Bye-Sondresen. Selskapet designer bærekraftige og helnorske kvalitetsputer i ull, og tekstilene produseres av Innvik veveri i Stryn.
Foto: Lasse Fløde
To kjøkkenmoduler i tre, en lys og en mørk.
Familiebedriften Hamran, etablert i 1930, tegner og bygger interiør- og kjøkkenløsninger i tre. I januar 2017 var Hamran med på å skape samarbeidskonseptet Made By Wood og har blant annet laget møblene til restauranten Under i samarbeid med Snøhetta. Her er Hamrans modulkjøkken i norsk eik med benkeplate i stein fra Lundhs Real Stone.
Foto: Lasse Fløde
En søyle med en råstein på toppen, en steinvase på en steinplate. Foran søyen står det lent en rund steinplate.
Lundhs samarbeider tett med designere og kunstnere for å utforske og promotere nye bruksområder for naturstein. Essence er en serie interiørartikler som mortere, skåler og fat designet av Thomas Jenkins og Sverre Uhnger og Epilogue-serien med vaser og fat laget av overskuddsmaterialer fra steinproduksjon, i samarbeid med Vera & Kyte. I tillegg brukes benkeplater fra Lundhs Real Stone på kjøkkenmoduleere fra Hamran. Samarbeidet med Hamran startet da selskapene møttes under forberedelsene til Norwegian Presence 2020.
Foto: Lasse Fløde
To utebenker fra Vestre. Laget i tre og aluminium.
Vestres bærekraftige utemøbler er å finne flere steder, både i Norge og internasjonalt – fra King’s Cross i London til Times Square i New York.Her ser vi deres Folk-benker designet av Front. Vestre skal også levere møbler til det nye Munchmuseet. De vil bli lansert i mai 2020.
Foto: Lasse Fløde

Takk til samarbeidspartnere og bidragsytere

Norwegian Presence er et samarbeid mellom DOGA, designkollektivet Klubben, Utenriksdepartementet, Hydro, Lundhs, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Jotun og Visit Norway. Samarbeidspartne bidrar med blant annet finansiering, kompetanse, materialer, og organisering.  

Spørsmål rundt temaet? Ta gjerne kontakt med: