Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny og hjelpeverktøy

Design og arkitektur Norge

Nyheter

Seasight skiller seg ut fra andre sightseeingbåter på mange måter. For det første er den elektrisk og bygget etter de nye kravene til passasjerfartøy med batteridrift. Båten bidrar derfor ikke til den svarte dieseltåken du kan se i populære norske fjorder sommerstid. Den kan også gå sakte, både for at passasjerene skal kunne nyte det spektakulære landskapet, og for å lage minst mulig bølger og skåne strandlinjen.

Men det folk virkelig legger merke til er formen, som bryter med hvordan man tenker på båter. Den minner faktisk litt om … operaen?

Fjellveier – ikke opera

Torstein Aa er partner og designer i Brødrene Aa, et skipsbyggeri som holder til i Hyen i Sogn og Fjordane. Han forklarer:

– He-he, du er ikke den første som sier det, men at formen minner om operahuset i Oslo er faktisk en tilfeldighet som er produktet av to klare designvisjoner: Den skulle være utformet slik at du enkelt kan komme deg hvor som helst i båten om du bruker rullestol eller er dårlig til beins, noe som betød null trapper og større bredde enn vanlige gangveier. Den skulle også gi alle like godt utsyn til fjord og fjell, noe som igjen betød store vindusflater. Vi jobbet med ulike konsepter og løsninger, blant annet med innvendige heiser, men fant ut at det beste var å legge gangveien på utsiden. Det er jo der folk uansett har lyst til å være når de er på fjord-sightseeing. De hvite båndene som går rundt båten er ikke inspirert av operaen, men av veien du kan se slynge seg oppover fjellsidene langs fjordene på Vestlandet. Hvem vet, kanskje de i operaen lot seg inspirere av det samme?

Båten Seasight med brede gangveier på utsiden. Fjord og fjell i bakgrunnen.
Seasight er designet med brede gangveier på utsiden så man enkelt kan komme seg hvor som helst i båten om man bruker rullestol eller er dårlig til beins. Foto: Brødrene Aa
Foto: Brødrene Aa
Veiene som slynger seg oppover bratte fjellsidene langs fjordene på Vestlandet
Inspirasjonen kommer fra veiene som slynger seg oppover de bratte fjellsidene langs fjordene på Vestlandet. Foto: Brødrene Aa
Foto: Brødrene Aa

Vinneren avsløres 15. november

Nå er altså Seasight en av seks nominerte til DOGA Hedersmerket, Norges fremste design- og arkitekturpris. Utmerkelsen deles ut årlig av Design og arkitektur Norge (DOGA) og de nominerte velges ut blant mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, som hedrer de etablerte utøverne, eller DOGA-merket nykommer.

Den 15. november skal rundt 50 mottakere feires før næringsminister Monica Mæland avslører hvem av de seks nominerte som vinner Hedersmerket.

Les om nykommerne som Seasight konkurrerer mot  

Sightseeingbåten Seasight fra innsiden, møbler og store vinduer med utsikt mot fjorden.
Seasight har store vindusflater slik at alle kan få like godt utsyn til fjorder og fjell. Foto: Brødrene Aa
Foto: Brødrene Aa

Tradisjon for nytenking

Brødrene Aa har utmerket seg med innovative båter med godt design tidligere. Aa mener dette er takket være bedriftens tverrfaglige filosofi, der det er viktig å hente inn mye og ulik kompetanse tidlig i prosessen.   

– Å lage båter krever kompetanse fra mange ulike kilder, og jo bedre du får dem til å jobbe sammen, jo bedre blir resultatet, sier Torstein Aa. Han forteller at de i tillegg til å bruke interne krefter også kjøper designtjenester eksternt hos for eksempel Terje Meyer og Hareide Design. 

– Vi er kanskje et litt utradisjonelt skipsbyggeri fordi vi i så stor grad satser på innovasjon og design, men vi har alltid vært opptatt av å tenke nytt og våge oss litt frempå. Ikke alle skipsbyggere hadde tålt et såpass radikalt konsept som Seasight, fordi det bryter med hvordan vi er vant til å tenke på fjordturisme.

Mer samarbeid mellom designere og ingeniører

Torstein Aa forteller at de jobbet mye med ulike konsepter og prototyper i 3D for å komme frem til Seasight.

– Vi jobber tett og intenst med ulike fagmiljøer i ulike faser, og prøver heller ut ett konsept for mye enn ett for lite. Erfaringen er at den ekstra tiden du vier til å få frem godt designede løsninger, raskt betaler seg. God design har en egenverdi som snakker til følelser og fornemmelser. Et produkt blir rett og slett bedre om det har god design, selv om det i utgangspunktet har de samme egenskapene som konkurrenten. Derfor er det mitt håp at DOGA-merket og vektleggingen av det gode, tverrfaglige samarbeidet mellom ingeniørfaget og design skal være med på å få designere mer inn i produksjonsmiljøene for å skape nye muligheter etter hvert som oljealderen ebber ut.

Båten Seasight på fjorden med høye fjell og solnedgang i bakgrunnen.
Båten er elektrisk og stillegående, for å lage minst mulig støy og bølger og for å skåne strandlinjen. Foto: Brødrene Aa
Foto: Brødrene Aa

Prisvinnende innovasjon

DOGA-merket for design og arkitektur het frem til i år Merket for god design, en utmerkelse som har nesten 60 års historie. For å favne bredden i fagene er prisen nå utvidet til å inkludere arkitektur. 

– DOGA-merket for design og arkitektur hedrer samarbeid mellom virksomheter. Seasight er et godt eksempel på at tverrfaglighet og samarbeid bidrar å skape innovative løsninger som gir samfunns-, miljømessige og økonomiske verdier, sier Thea Mehl, prosjektleder for DOGAs priser.

Tidligere i høst vant også Seasight transportkategorien og ble hovedvinner i Innovasjonsprisen for universell utforming fra DOGA.

Pressebilder og mer informasjon

Last ned høyoppløselige bilder her

Ønsker du å delta på prisutdelingen som presse kan du melde deg på gratis her

Om du har spørsmål kan du kontakte