Blant produktene som presenteres er utemøbelserien Folk, et samarbeid mellom produsenten Vestre og aluminiumselskapet Hydro. Den resirkulerbare kolleksjonen i tre og ekstrudert aluminium er designet av studioet Front, og ble første gang vist på Stockholm Furniture & Light Fair i februar. Nå står Italia for tur.
– Koblingen mellom norsk design og norske råvarer er et konkret bidrag til omstillingen av norsk økonomi, noe mange prater om og flere bør gjøre noe med. I Norge produserer vi verdens grønneste aluminium. Det er viktig å synliggjøre for verden hvordan dette kan inngå i noe vi trenger, sier Jan Christian Vestre, daglig leder i Vestre.
Mer bevissthet rundt bærekraft
JOIN by Norwegian Presence er ledet av Design og arkitektur Norge (DOGA) i samarbeid med designkollektivet Klubben og Norwegian Crafts. Målet er å styrke norsk design- og ferdigvareindustri og bidra til innovasjon og bevissthet rundt bærekraft.
– Ved å samle små og store aktører på tvers av verdikjeden ønsker vi å legge til rette for samtaler og samarbeid som kan sikre nødvendig innovasjon – både i Norge og internasjonalt, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA) som leder arbeidet med utstillingen.
Designere har en viktig rolle
Hydro har bidratt både med råmaterialer og materialkunnskap til flere av designere som skal delta i utstillingen. Vera & Kyte, Stine Aas og Tron Meyer er blant formgiverne som presenterer nye produkter i 100 prosent resirkulerbar aluminium.
– Gjennom å tenke på fornybare materialer, holdbarhet og hvordan et produkt kan repareres eller resirkuleres allerede på tegnebrettet, har designere en viktig rolle for at materialer kan gå tilbake i loopen, sier Egil Hogna, konserndirektør for Hydros forretningsområde Extruded Solutions.
Favorittstempel
Det er femte gang Norge bidrar med egen utstilling under designuken i Milano, og årets utgave er allerede utpekt som forhåndsfavoritt av anerkjente publikasjoner som Wallpaper* og Elle Decor UK, og er omtalt i Sight Unseen, Dezeen og Elle Decor Italia. Arrangørene ønsker nå å bruke oppmerksomheten til å fremme tverrfaglig samarbeid som en viktig nøkkel til et grønt skifte innenfor interiør og design.