DOGA arrangerer den norske fellesutstillingen Norwegian Presence under designuken i Milano som opprinnelig var planlagt å gå av stabelen 21.–26. april 2020. For sjette året på rad skulle Norge være representert med en fellesutstilling av norsk design, møbler og interiør.
På bakgrunn av utviklingen av koronaepidemien, er det nå besluttet at årets Milano Design Week avlyses. Samtidig er det annonsert at den neste designuken blir 13.–18. april i 2021.
Norwegian Presence er et viktig eksporttiltak
Formålet med den norske fellesutstillingen er å nå ut internasjonalt med det beste Norge har å by på av møbel- og interiørdesign. Tilstedeværelse i Milano er viktig for å treffe den rette målgruppen i kontraktmarkedet, og møte potensielle produsenter og innkjøpere fra hele verden.
På grunn av koronaepidemien er ikke dette mulig å gjennomføre i år. Derfor arbeider DOGA med en digital versjon av Norwegian Presence 2020 for å kunne nå ut til de samme målgruppene. Vi samarbeider med vårt internasjonale pressebyrå i London og andre erfarne partnere for å lykkes med prosjektet på tross av den uforutsette krisen.
– Koronasituasjonen skaper store problemer for næringslivet i disse dager, møbel- og interiørbransjen er intet unntak. DOGA vil gjøre hva vi kan for å holde aktiviteten oppe i et av våre viktigste eksporttiltak, som er den norske fellesutstillingen i Milano, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
De samme designerne deltar i 2021
Blant dem som skulle stille ut på Norwegian Presence 2020 var 11 av Norges fremste designere. De ble valgt ut tidlig i fjor høst. Når utstillingen åpner i april 2021 vil det være med de samme designerne, men de vil bli bedt om å utvikle noe nytt.
– Vi vil utfordre dem til å overgå seg selv, og utvikle nye prototyper i en verden som ganske bestemt vil ha endret retning etter erfaringene vi alle har høstet nå, sier Benedicte Sunde, prosjektleder i DOGA for Norwegian Presence.